Het Britse Bentley heeft vijf jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling van 22-duims koolstofvezel velgen. Die grootste carbon velgen in productie zijn exclusief voor de Bentayga. Want je kan nooit genoeg koolstofvezel aan een 2.3 ton wegende SUV kleven...
Wereldprimeur voor Bentley! Want de Britse autobouwer van luxesloepen kan officieel zeggen dat het de grootste koolstofvezel velgen in serieproductie aanbiedt. Die 22-duims velgen waren maar liefst 5 jaar in ontwikkeling in samenwerking met het Italiaanse Bucci Composites. De Bentayga krijgt de eer om het nieuwe schoeisel te dragen.
24 kg uit de rugzak
Rust je een Bentayga uit met die 22-duims velgen, dan verlies je 6 kg aan elke hoek van de auto (in vergelijking met klassieke 22-duims velgen). Dat de impact daarvan minimaal is op een 2.3 ton wegende SUV spreekt voor zich. Al telt elke kilo natuurlijk. Hoe dan ook, Bentley heeft laten weten dat het de koolstofvezel velgen uitgebreid heeft getest. Denk aan testsessies over kasseien, putten in de weg, bij overinflatie van de band en bij extreem hoge krachten op hoge snelheden (lees: Nurburgring).
Om de koolstofvezel exemplaren veilig te maken voor de luxe-SUV werd er nieuwe technologieën toegepast voor het eerst in serieproductie. Zo zorgt een speciale structuur in het koolstofvezel er voor dat bij een stevige impact de banden veilig op de velg blijven. Tenslotte prijst Bentley de toegenomen stijfheid van de velgen die een positieve impact heeft op het stuur- en remgedrag. Weerom: voor een 2.3 ton wegende SUV. Prijzen? Op aanvraag via Bentleys personalisatieafdeling Mulliner. De rijken hebben weer iets om geld op stuk te slaan!
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden