Officieel: Volkswagen waagt zich met Taigo aan SUV-coupé (2021)

Volkswagen Taigo 2021

Na Renault is Volkswagen de volgende die het segment van de SUV-coupé wil opentrekken naar het brede publiek. De VW Taigo is de coupévariant van de T-Cross, maar dan op T-Roc-formaat. Volg je nog?

Volkswagen had hem al een tijdje aangekondigd, zijn eerste SUV-coupé voor de Europese markt. De inspiratie voor deze Taigo komt uit Brazilië, waar hij als Nivus door het leven gaat. De Taigo mag je gerust beschouwen als de coupéversie van de T-Cross, en gebruikt ook dezelfde MQB A0-basis. Nochtans zijn er wat verschillen in het ontwerp, en is de nieuwkomer een flink stuk groter: hij meet net geen 4,26 meter, waardoor hij zelfs nipt langer is dan de T-Roc.

Volkswagen Taigo 2021

Schermtijd

De wielbasis van deze nieuwe Taigo is nipt langer dan die van de T-Cross, de kofferruimte maakt 438 liter vrij. In de verwante T-Cross is dat 385 liter, maar wordt dat door de verschuifbare achterbank 455 liter. Nog binnenin kiest de Taigo net als de gefacelifte Tiguan voor de wat onhandige touchbediening voor de klimaatregeling in plaats van de klassieke knoppen uit de T-Cross. Gelukkig laat het platform de schermbediening van de huidige Golf nog niet toe.

Volkswagen Taigo 2021

Over schermen gesproken: Volkswagen monteert standaard een digitaal instrumentenpaneel, en biedt de meest recente generatie van zijn infotainmentsysteem aan. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto behoren tot de mogelijkheden, net als het IQ.Drive Travel Assist-systeem dat de adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp combineert. Die cruisecontrol houdt trouwens rekening met snelheidsbeperkingen, bochten en rotondes om zijn snelheid aan te passen.

Volkswagen Taigo 2021

Motoren

Onder de motorkap houdt deze Taigo het alleen bij benzinemotoren en voorwielaandrijving. De motoren kennen we uit de Polo en T-Cross: de 1.0 TSI van 95 pk en 110 pk, en de 1.5 TSI van 150 pk. Alle motoren zijn voorwielaangedreven, schakelen doe je met een manuele vijf- of zesbak (1.0 TSI 95 en 110), of optioneel via de DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling (1.0 TSI 110 en 1.5 TSI 150).

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws