Officieel: BMW 2 Reeks Active Tourer, meer stekkerversies en grotere nieren (2021)

BMW 2 Reeks Active Tourer 2021

Wat in 2014 een vreemde gok leek, blijkt zeven jaar later een bescheiden succesverhaal. BMW haalt nu dus het doek van de tweede generatie van zijn 2 Reeks Active Tourer. Die doet het voortaan met meer plug-inhybrides, milde hybrides en... een flink groter radiatorrooster.

Eerder deze week lekten er nog foto’s van deze nieuwe BMW 2 Reeks Active Tourer het internet op. Die toonden de tweede generatie van BMW’s monovolume, die in 2014 met een voorwielaangedreven Mini-platform de BMW-fans schoffeerde maar vooral bij de zogenaamde silveragers een succesverhaal bleek. De wat? De silverager, marketingtaal voor de 50- en 60-plusser wiens kinderen het huis uit zijn, maar die een auto wil met hoge instap en plaats voor de kleinkinderen en die daar wel wat voor wil betalen. Zie ook: de Mercedes B-Klasse.

Die tweede generatie vertrekt nog steeds van de voorwielaangedreven Mini-basis en verschilt niet zo wezenlijk veel in afmetingen van de eerste generatie: met 4,39 meter werd hij een goeie 3 centimeter langer, de breedte en hoogte namen telkens met een dikke 2 centimeter toe. De wielbasis blijft met 2.670 millimeter identiek, al zegt BMW dat de spoorbreedte vooraan en achteraan eveneens met een goeie 2 centimeter zijn toegenomen. Dat moet de rijdynamiek van deze MPV ten goede komen.

BMW 2 Reeks Active Tourer 2021

iX-invloeden

Visueel lijkt het alvast alsof de nieuwe BMW iX model heeft gestaan voor deze tweede generatie Active Tourer. Het lijnenspel werd een stuk scherper, en vooral in profiel vallen de gelijkenissen op: grote glaspartijen, een oplopende gordellijn met lage heuppartij, en verzonken deurgrepen. En jawel, het niervormige radiatorrooster werd fors groter. De luchtweerstandscoëfficiënt werd dan weer kleiner: BMW spreekt over een Cd-waarde van 0,26.

Binnenin zijn de invloeden van de iX evenmin weg te stoppen: het curved display doet zijn intrede in de Active Tourer, het gebogen display dat het infotainmentscherm van 10,7 duim en het instrumentenpaneel van 10,25 duim omvat. Eveneens opvallend is de ‘zwevende’ armsteun, met bediening voor de Steptronic-zevenbak met dubbele koppeling, die op alle motorversies standaard is.

BMW 2 Reeks Active Tourer 2021

Hybrides? Hybrides!

De wielbasis mag dan wel dezelfde blijven, BMW zegt toch dat de ruimte voor de passagiers is toegenomen. Zo krijg je meer hoofd-, schouder- en elleboogruimte, terwijl de passagiers op de achterbank ook meer plaats voor de knieën hebben. De rugleuning van die achterbank is verstelbaar, het zitgedeelte optioneel verschuifbaar over een lengte van 13 centimeter. De kofferruimte blijft op zijn beurt zowat identiek aan die van de eerste generatie Active Tourer: 470 tot 1.455 liter (218i en 218d Active Tourer). De milde hybrides (220i en 223i Active Tourer) doen het met 415 tot 1.405 liter, de plug-inhybrides (225e en 230e) met 406 tot 1.370 liter.

Hybrides in het meervoud, inderdaad, want deze nieuwe 2 Reeks Active Tourer moet natuurlijk meer dan zijn voorganger inzetten op elektrificatie. De basisversies doen het weliswaar zonder elektrische ondersteuning: de 218i is een 1.5-driecilinder van 136 pk, de 218d een 2.0-viercilinder van 150 pk. De milde hybrides zijn er in de vorm van de 220i (1.5-driecilinder, 170 pk) en de 223i (2.0-viercilinder, 218 pk).

Vanaf de zomer van 2022 komen er dan twee stekkerhybrides bij: de 225e (245 pk) en de 230e (326 pk). Beide aandrijflijnen gebruiken een 1.5-driecilinder als basis en krijgen een lithium-ionbatterij met nettocapaciteit van 14,9 kWh. Het elektrische rijbereik moet op zo’n 80 kilometer uitkomen, terwijl de laadsnelheid vergeleken met de voorgaande 225xe Active Tourer werd verdubbeld van 3,7 kW naar 7,4 kW.

BMW 2 Reeks Active Tourer 2021

Prijzen

In februari wordt deze nieuwe BMW 2 Reeks Active Tourer gelanceerd. Voor onze markt zijn er intussen wel al prijzen bekend: je betaalt 34.250 euro voor de 218i Active Tourer, 35.250 euro voor de 220i Active Tourer, 41.100 euro voor de 223i Active Tourer en 36.300 euro voor de 218d Active Tourer. De plug-inhybrides volgen zoals gezegd in de zomer.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws