Toyota GR86 laat flink meer in zijn kaarten kijken (2021)

Toyota GR86 2021

Toyota heeft meer details vrijgegeven over de Europese specificaties van zijn nieuwe GR86. De Gazoo Racing 86 gebruikt een 2,4 liter grote boxermotor, goed voor 234 pk.

Aan het intussen klassieke recept van de 86 heeft Toyota niets gewijzigd. Net als de GT86 – en zijn Japanse tweelingbroer Subaru BRZ – combineert deze nieuwe GR86 dus een atmosferische motor voorin met achterwielaandrijving en 2+2 zitplaatsen. Dat blok voorin is zelfs een doorontwikkeling van de atmosferische 2.0-boxermotor van de GT86.

Toyota GR86 2021

Meer vermogen en koppel

Maar omdat die volgens sommige fans te weinig vermogen had, werd de boring vergroot en steeg de cilinderinhoud naar 2,4 liter. Het vermogen steeg ook, van 200 pk naar 234 pk (bij 7.000 tpm), net als het koppel. Voordien was dat 205 Nm, in de GR86 is dat 250 Nm (bij 3.700 tpm). De krachtsontplooiing moet dus vloeiender verlopen, de sprinttijd naar 100 km/u zakt een seconde: 6,3 seconden.

Toyota GR86 2021

Het vermogen gaat nog steeds naar de achterwielen, via een manuele zesbak of een zestrapsautomaat. Toyota zegt het chassis lichter en stijver te hebben gemaakt: in totaal is de GR86 zo’n 50 procent stijver dan zijn voorganger. De gewichtsverdeling haalt een bijna ideale 53:47-verhouding. Het ophangingssysteem blijft ongewijzigd, maar de details werden gefinetuned. Tussen de achterwielen huist ook nu weer een Torsen-sper.

Toyota GR86 2021

Voorjaar 2022

De GR86 werd met 4,27 meter een drietal centimeter langer. De hoogte is met een centimeter gezakt (1,31 meter), de wielbasis nam nipt toe (2.575 millimeter). De basisversie krijgt 17-duimers in combinatie met Michelin Primacy HP-rubber, de topversies staan op 18-duimers in combinatie met Michelin Pilot Sport 4-banden. De Toyota GR86 komt in het voorjaar van 2022 bij ons op de markt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws