Automobili Amos maakte eerder al furore met zijn Futurista en voegt nu de Safarista aan zijn gamma toe. De bekende restomod van de Lancia Delta Integrale ruilt daarbij het tarmac in voor ijs, grind en modder.
We kennen Automobili Amos al van de Futurista, een restomod op basis van de Lancia Delta Integrale die de iconische auto transformeerde in een vederlicht, krachtig, driedeurs juweeltje. Daarvan zou het Italiaanse bedrijf er slechts 20 produceren, en nu die bijna allemaal afgewerkt zijn is het tijd voor een tweede projectje: de Safarista.
Rallymonster
Daarbij houdt Automobili Amos vast aan de gewoonlijke basis van de Lancia Delta Integrale maar stomen ze de auto deze keer klaar voor de wildernis. Het design baseert zich volgens de ontwerpers op het principe van “functie boven vorm”, waardoor de auto er onvermijdelijk gaat uitzien als een rallymonster uit de jaren ’80. De Safarista staat aanzienlijk hoger op zijn poten dan zijn voorganger en krijgt binnenin een rolkooi en twee kuipstoelen met 4- of 5-puntsgordels. Onderhuids blijft de opgevoerde motor met 335 pk behouden, maar voor de gelegenheid krijg je wel een hydraulische handrem mee voor ouderwetse rally-drifts.
Met een prijskaartje van zo’n 300.000 euro was de Futurista al geen koopje, maar deze Safarista doet daar nog een schepje bovenop. Je moet er maar liefst 570.000 euro voor over hebben — en dan is de donorauto nog niet inbegrepen. Eerst zal je dus al moeten sparen om een originele Lancia Delta Integrale 16V op de kop te tikken.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 6 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 9 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden