
Zoals Tesla indruk maakt met zijn superchargernetwerk, zo wil Audi in de toekomst uitpakken met charging hubs. Daartoe heeft de constructeur alvast een pilootproject opgestart in eigen land, waar een exclusieve Audi-lounge gecombineerd wordt met zes reserveerbare snellaadpunten.
Het blijft één van de pijnpunten van de elektrische auto: range anxiety. Vooral als je thuis geen oplaadmogelijkheid hebt of onderweg bent voor een langere rit brengt elk procentje batterijcapaciteit dat je verrijdt je misschien wel een stapje dichter bij een dik half uur niksen op een desolate snelwegparking. Maar niet als het van Audi afhangt, want in hun toekomstbeeld wordt de laadpauze een ontspannend, productief en vooral gepland deel van je dag.
Ontspannend opladen
Daarom start Audi deze week een eerste oplaadhub op in Nuremberg, dicht bij het zakelijke centrum van de stad. Daar kan iedereen die in het bezit is van een e-tron Charging Service-oplaadkaart voortaan genieten van een moderne lounge van 200 vierkante meter groot. Bezoekers kunnen er werken of ontspannen, tijdig eten laten bezorgen of natuurlijk hun favoriete Audi-model configureren — voor als ze in de loop van dat halfuur op hun eigen exemplaar uitgekeken zijn. Intussen laadt hun auto bij aan één van de zes snellaadpunten, die via de myAudi-app vooraf gereserveerd kunnen worden.

Audi zal zijn laadhubs uitrusten met een energieopslagsysteem van afgedankte EV-batterijen. Zo kan de constructeur zelfs snelladers plaatsen waar het elektriciteitsnet het anders niet zou toelaten. De laders in Nuremberg krijgen een vermogen tot 320 kW, nog sneller dan de snelst ladende Audi aankan dus. Een e-tron GT laadt er van 5% tot 80% in 23 minuten en heeft aan 5 minuten al voldoende om 100 kilometer rijbereik bij te snoepen. Bovendien belooft Audi dat de tarieven vergelijkbaar zullen blijven met de prijzen die je thuis voor stroom betaalt.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 2 dagen geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden