Eind dit jaar valt het doek over Fords reïncarnatie van de GT. Met 1.350 exemplaren bouwde de Blauwe Ovaal meer GT's dan verwacht, al blijft de Amerikaanse supercar een exclusief baasje.
1.000 exemplaren ging Ford bouwen van de in 2015 onthulde reïncarnatie van de GT. Al onderschatte het merk zelf even hoe populair de GT werd bij het grote (lees: financieel fortuinlijk) publiek. Want maar liefst 6.500 klanten stonden klaar om een zak geld achter te laten voor zo'n GT. Ford besloot dan ook een kleine toegift te doen en besloot finaal 1.350 exemplaren van haar tweede generatie GT te bouwen. Het is te zeggen: Ford gaf de opdracht aan het Canadese Multimatic voor de bouw van de GT, met een productie van - hou je vast - 1 auto per dag. Eind 2022 zou de laatste GT finaal in elkaar worden geschroefd.
Voor de influencer!
Waarom de Ford GT zo speciaal wordt bevonden in automiddens? Grotendeels zijn heritage natuurlijk. Want de originele GT40-racewagen kwam tot stand om Ferrari een lesje te leren op Le Mans. Simpelweg omdat Ferrari weigerde opgeslokt te worden door Ford. In 2005 vierde Ford dat een eerste keer met de GT straatwagen, in 2015 deed het dat nog eens over met de huidige generatie GT. Een sportwagen die er uitermate futuristisch uit ziet en uit kan pakken met indrukwekkende prestaties. In 2020 kreeg de GT nog een facelift waardoor de 3.5-liter V6 achterin 660 pk naar de achterwielen mag sturen. Opgezweept door een standaard uitlaatlijn van Akrapovič.
Wat de tweede generatie GT vooral aantrekkelijk maakte was zijn eerder genoemde beperkte oplage. Ford besloot bij de lancering dat je niet simpelweg naar een dealer kon gaan om er eentje te bestellen. Nee, je moest een video opsturen waarin je uitlegde wat je allemaal van plan was met de wagen. Ford liet namelijk weten voorrang te geven aan eigenaars die daadwerkelijk zouden rijden met de GT, niet aan verzamelaars. Het resultaat is dat de GT een graag geziene gast was bij de influencers van deze wereld. Waardoor Ford uitermate veel exposure heeft gekregen. Of wanneer marketing en ingenieurkunde gezond naast elkaar kunnen samenleven...
Lees HIER onze rijtest van de Ford GT.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden