Porsche trekt de ‘Touring’-lijn verder van de 911 en 718 naar de Macan. De compactste SUV uit het gamma krijgt dezelfde behandeling waarbij de nadruk ligt op strak stuurgedrag. Zo combineert de Macan T een relatief lichte motor met een sportiever onderstel.
Het gamma van de Porsche Macan bestond tot voor kort uit drie versies. De instapper heette er kortweg ‘Macan’ en bood een 2.0-liter benzinemotor, en alle sportievere varianten maakten gebruik van een 2.9-liter V6 met twee turbo’s. Zo vond je bovenin het gamma de Macan S met 380 pk en de Macan GTS met 440 pk. Daar komt nu een vierde versie bij, en die slaat de brug tussen de basis-Macan en de S-versies.
Macan-basis
Daarvoor recycleert Porsche de T-naam, die bij de 718 en de 911 al zoveel betekende als ‘Touring’. Net als die twee sportwagens houdt de Macan T vast aan zijn basismotor, in dit geval dus een 2.0-liter benzinemotor met turbo die langs een zeventraps PDK-automaat 265 pk naar de vier wielen brengt. De SUV sprint ermee naar de 100 km/u in 6,2 seconden en gaat door tot 232 km/u. Porsche paste voor de gelegenheid wel de tractiecontrole aan zodat de bulk van het vermogen naar de achterste uithoeken gestuurd wordt.
Volgens Porsche legt deze viercilindermotor trouwens 58,8 kilogram minder in de weegschaal dan de grotere V6 in de topmodellen, wat het rijgedrag van de Macan T ten goede moet komen. Daar houdt de constructeur het echter niet bij, want ook het onderstel wordt klaargestoomd voor het betere bochtenwerk. Zo werden de stabilisatorstangen verstevigd voor een strakkere wegligging en knuffelt de nieuwe versie 1,5 centimeter dichter tegen het asfalt dankzij actieve, stalen dempers. Optioneel kan je de auto laten uitrusten met luchtvering, die hem dan nog eens 1 centimeter lager kan leggen.
Macan S-look
Ook aan de buitenkant zou je de Macan T niet mogen missen. Zo wordt zijn carrosserie voorzien van details in een dynamische Agate Grey Metallic-lak. Je vindt de kleur onder andere terug op de spiegelkappen, de dakspoiler, de zijskirts en de grille. Daarnaast krijgt hij een sportiever setje uitlaten mee, werd het chroom uit de raamlijsten weggelaten en staat hij op 20 inch grote Macan S-velgen in Titanium Grey. Binnenin biedt de Macan T dan weer standaard een GT-sportstuur en een Sport Chrono-stopwatch, en de elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen worden voorzien van een bekleding in leer en gestreepte stof.
Porsche rekent je minstens 73.098 euro aan voor de Macan T, waarmee hij zo’n 5.000 euro duurder is dan de basis-Macan maar wel een dikke 4.500 euro goedkoper blijft dan de S-versie. De auto kan meteen besteld worden en zou vanaf mei dit jaar op de oprit moeten verschijnen.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 6 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 10 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 11 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 12 uur geleden