Opel wil vanaf 2028 alleen nog maar elektrische auto's aan de man brengen. Waardoor er de komende jaren een rist nieuwe elektrische modellen op de planning staan. De opvolger van de Insignia? Elektrisch. De nieuwe Crossland? Elektrisch. De Opel Manta? Elektrisch. Wacht, een Opel Manta?!?!
Opel heeft deze week even in haar plannen laten kijken met een nieuwe roadmap. Dat het Duitse merk vanaf 2028 puur elektrisch zou worden stond al in de sterren geschreven, nu hebben we ook wat details over nieuwe modellen én technische revoluties die het merk wil introduceren in de elektrowereld.
Turbo Turbo
De kogel is alvast door de kerk voor de Insignia. Want het vlaggenschip van Opel krijgt een nieuwe generatie die ook een volledig elektrische aandrijflijn onder de kap zal krijgen. Idem voor de Crossland, die binnenkort vervangen zal worden door een nieuwe generatie met elektrokracht onder de kap. Hoewel Opel het niet specificeert gaan we er trouwens van uit dat beide modellen ook nog met klassieke verbrandingsmotoren vallen te bestellen. Net zoals je nu een Corsa benzine en elektrische Corsa kan kopen.
Hét grote nieuws is natuurlijk de bevestiging van de Manta. Want jawel, de favoriet van iedereen met een nektapijt keert terug! Berg je vossenstaart echter al maar terug op, want het is 99.99% zeker dat de reïncarnatie van de Manta een sportieve crossover wordt. Want ja, ook Snelle Eddy heeft tegenwoordig een hogere instap nodig.
800 km range
De bevestiging van drie elektrische modellen is trouwens niet het enige nieuws dat Opel te vertellen heeft. Zo zal het Duitse merk binnen de Stellantis-groep werken aan een nieuwe generatie performante batterijen. Daarbij wordt gesproken over accu's die moeten zorgen voor een range van 500 tot 800 km én op te laden vallen aan 32 km per minuut. Vooral die laatste uitspraak is op z'n minst opmerkelijk te noemen. Want één van de snelst ladende auto's ter wereld, de Kia EV6 Long Range, doet het aan maximaal 17,5 km per minuut. Het lijkt er alvast op dat Opel volop bezig is met onderzoek naar vastestofbatterijen (Solid State). Moedergroep Stellantis heeft eerder al laten weten de komende 3 jaar 30 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van elektrische modellen en technologieën.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden