Mercedes heeft een nieuwe versie aan het gamma van zijn SL toegevoegd, en die moet de roadster wat bereikbaarder maken. Zo ruimt de V8 van zijn soortgenoten plaats voor een viercilinder in de nieuwe 43-instapper, en wordt het vermogen enkel naar de achterwielen gestuurd.
Eind vorig jaar toonde Mercedes zijn nieuwe SL aan de wereld, en die verscheen ten tonele als een krachtige vierwielaandrijver met AMG’s iconische 4.0-liter V8-blok onder de kap. Vind je dat allemaal wat te brutaal — of te duur? Dan kan je binnenkort ook kiezen voor een meer bescheiden versie. Laat je echter niet misleiden, want ook met een vierpittertje in het vooronder blijft deze nieuwe SL een absolute krachtpatser.
Elektro-magie
Ondanks zijn longinhoud van amper 2.0 liter, weet de viercilindermotor toch een vermogen van 381 pk en een koppel van 480 Nm op te hoesten. Dat bereikt de SL 43 met behulp van wat elektro-magie, maar dat betekent in dit geval misschien wel meer dan je zou verwachten. Zo krijgt het blok niet alleen 14 extra pk’s dankzij mild-hybridetechniek, maar is deze basis-SL meteen ook de eerste productiewagen ter wereld die een elektrisch aangedreven turbo toepast. Daardoor moet die dus efficiënter en vooral ook sneller lucht in de inlaten zuigen tijdens het accelereren, waardoor deze roadster in 4,9 seconden naar de 100 km/u spurt. Het schakelen gebeurt daarbij nog steeds langs dezelfde automatische 9-versnellingsbak, maar al het vermogen wordt bij de instapper wel naar de achterste hoeken gestuurd.
Ook van buitenaf zijn er een aantal verschillen tussen de V8- en de vierpitter-SL’s. Zo krijgt de SL 43 iets beschaafder bumperwerk aangemeten op de voor- en achterzijde, maar herken je hem vooral aan zijn andere uitlaten. De SL 55 en SL 63 bieden namelijk vier vierkante uiteinden op de kont terwijl dat bij de basisversie vier ronde pijpjes worden. Hoeveel je bespaart door de roadster met vier cilinders minder te bestellen is op dit moment nog niet duidelijk. Weet echter wel dat de goedkoopste V8-SL momenteel 167.343 euro kost, dus de kans is klein dat zelfs deze instapper onder de ton duikt.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden