De wereld keert diesel de rug toe, maar bij Alpina zwemmen ze nog even tegen de stroom in. Na een B4 op benzine stellen ze nu hun aangepaste BMW 4 Reeks op diesel voor. Die D4 S biedt dezelfde looks en hetzelfde koppel, maar het vermogen en de prijs liggen flink wat lager.
Een sportief model op diesel; het blijft een eigenwijze keuze. Dat geldt echter niet voor de Duitse merken, want daar vind je meer dan elders nog zelfontbranders met flink wat peper in hun uitlaatpijpen terug. Zo kan je de meeste S-modellen bij Audi enkel met dieselmotoren bestellen, en plaatst ook BMW-huistuner Alpina steevast een D-afgeleide van hun krachtpatsers in de catalogus. Dat is niet anders voor hun interpretatie van de nieuwe 4 Reeks.
(Fijn) stof tot nadenken
Alpina heeft namelijk het doek getrokken van de nieuwe D4 S, en die maakt gretig gebruik van BMW’s gewoonlijke 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor met twee turbo’s. Zo stuurt hij een vermogen van 355 pk naar de vier wielen; wel 140 pk minder dan de B4 op benzine die we eerder al te zien kregen. Het koppel is echter wel van hetzelfde niveau met 730 Nm — of wat had je dan verwacht van een diesel. In vergelijking met de sterkste dieselversie bij BMW, de M440d, wint de Alpina 15 pk en 30 Nm koppel dankzij een verbeterde motorkoeling. Daardoor dendert deze D4 naar de 100 km/u in 4,2 seconden, waarmee hij amper een halve tel minder snel is dan zijn benzinebroer.
Over die B4 gesproken, van buitenaf kan je deze D4 S gerust zien als zijn ongelikte tweelingbroer. Het bumperwerk blijft namelijk zo goed als identiek en ook met een dieselmotor in het vooronder vind je achteraan vier ovale uitlaatpijpjes. Ook binnenin moet je niet onderdoen met de nodige Alpina-logo’s en heel wat leer. Het prijskaartje verschilt echter wel aanzienlijk: waar Alpina in Duitsland 91.800 euro vraagt voor een B4, moet je er voor een D4 S slechts 79.900 euro neertellen. Wat noemen we dat dan, fijn stof tot nadenken?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden