Bijna 30% van alle Europese laadpunten voor elektrische auto's staat in Nederland. Daarmee blijven onze bovenburen absolute koplopers. België hinkt met 4.5% wat ongemakkelijk achterna. Niet in het minst omdat Nederland niet noemenswaardig groter is dan België.
Elk jaar geeft de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) een stand van zaken op laadpuntvlak in Europa. Vorig jaar al was duidelijk dat onze buurlanden het opvallend goed doen. De nieuwe cijfers tonen alvast geen verrassingen.
Nederland blijft koploper
Met maar liefst 90.284 oplaadpunten blijft Nederland de absolute koploper in Europa. Want geen land heeft meer punten staan. Daardoor is Nederland goed voor maar liefst 29.4% van de totale dekking in Europa. Of anders gezegd: bijna 1 op de drie laadpalen van heel Europa, staat in Nederland. Tegenover de cijfers van een jaar geleden valt ook een serieuze groei op. Want jaar op jaar installeerde Nederland zowat 24.000 nieuwe laadpunten. Om je een idee te geven: dat is bijna het dubbele van wat ons Belgenland in totaal heeft staan aan laadpunten. Hallucinant, als je weet dat Nederland en België niet zo veel verschillen qua oppervlakte vanuit een Europees standpunt.
De top 5 wordt alvast verder aangevuld met Duitsland (59.410 ex.), Frankrijk (37.128 ex.), Zweden (25.197 ex.) en Italië (23.543 ex.). Hoewel België qua volume weinig indruk weet te maken als je kijkt naar de totaalcijfers (amper 4.5% van alle Europese laadpunten), weet ons land evenwel net zoals vorig jaar een zesde stek in te nemen op de lijst, met een totaal van 13.695 oplaadpunten. De oorzaak van die relatief hoge plaats kan gevonden worden in Oost-Europa. landen zoals Slovakije, Roemenië en Polen hebben met moeite 1.000 laadpunten staan. Bulgarije heeft er zelfs amper 531, terwijl het land 2.5 keer groter is dan Nederland.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 20 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 21 uur geleden