We hebben zijn naam nog maar amper leren uitspreken, of de Aiways U5 komt al met zijn eerste modeljaarupdate voor de dag. De elektrische SUV kan voortaan sneller opladen aan de wallbox, en de uitrustingsniveaus worden in een aantrekkelijke marketingsausje geserveerd.
Je zou het misschien niet zeggen, maar in België kan je al sinds meer dan een jaar een Aiways U5 bestellen. Dat doe je niet — zoals de gemiddelde VW of Volvo — bij een Aiways-dealer maar wel bij autosupermarkt Cardoen, die de verdeling van het Chinese merk in ons land voor zijn rekening neemt. Zij laten nu weten dat de U5 er weer een stukje aantrekkelijker op wordt, want het model heeft zijn eerste modeljaarupdate gekregen.
Waar voor je geld
Die update verandert niets aan het design van de elektrische SUV, maar zou je wel moeten merken aan de gemiddelde laadpaal. Zo gaat de laadsnelheid er bij wisselstroom namelijk op vooruit, waardoor je Aiways voortaan stroom uit het publieke laadpunt of uit je wallbox snoept aan een snelheid tot 11 kW. Voordien was dat slechts 6,6 kW, wat concreet neerkomt op een verbetering van pakweg 10 uur laadtijd naar een dikke 6 uren. De snellaadcapaciteit blijft dan weer identiek met 90 kW, waardoor de U5 aan een gelijkstroomlader van 20 naar 80 procent schiet in zo’n 35 minuutjes.
Daarnaast heeft Aiways de uitrustingsniveaus een moderne make-over gegeven, waardoor de twee versies niet langer “Standard” en “Premium” maar wel lekker “XCITE” en “PRIME” heten. Die eerste biedt meteen 17-inchvelgen, automatische klimaatregeling in twee zones en een hoop rijhulp, en de PRIME voegt daar 19-inchvelgen, automatische parkeerhulp en een gemotoriseerde achterklep aan toe. Naar wens kan je de auto voortaan ook bestellen in een knappe, metallicgrijze lak of het dak in een zwarte contrastkleur laten steken. Iedere Aiways is echter een goed uitgeruste Aiways, en ook zijn prijzen moet je in dat daglicht zien. Aan minstens 40.323,25 euro is hij namelijk niet de allergoedkoopste elektro-SUV, maar een gelijkaardig uitgeruste concurrent gaat al snel over die prijs.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 16 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden