Mazda 3.3 e-Skyactiv D in detail: dit moet je weten over Mazda's nieuwe 3.3-liter zes-in-lijn diesel

Mazda e-Skyactiv D info 3.3 diesel CX-60 Belgie

Geen massaconstructeur zo eigenzinnig als Mazda. Waardoor de Japanse constructeur nét nu beslist om een nagelnieuwe 3.3-liter zes-in-lijn turbodiesel te introduceren op Europese bodem in de CX-60. Wat je moet weten over die 3.3 e-SkyActiv D?

Brandstofprijzen swingen de pan uit en automerken weten niet meer wat te doen met dieselmotoren. Insert Mazda, een nicheconstructeur die het opneemt voor de eigenzinnige chauffeur. Voor de chauffeur die kan genieten van een lekker potje sturen, een kwalitatieve afwerking op prijs stelt en niet al te graag een nier en een long betaalt voor een nieuwe wagen. Het lijkt er nu op dat Mazda een oplossing wil bieden voor autorijders die het koudzweet krijgen als ze met minder dan zes cilinders op pad moeten... met dank aan een 3.3-liter zes-in-lijn diesel.

Diesel, nu?

Oké, laten we meteen een collectieve denkfout rechtzetten: de moderne diesel is niet vuil. Want hoewel overheden het goedje steeds meer verbannen en ook massaconstructeurs de dieselmotor links laten liggen zijn moderne diesels nog nooit zo efficiënt, zuinig én gezondheidsvriendelijk geweest. Alleen heeft de dieselmotor dus de algemene perceptie tegen.

Mazda e-Skyactiv D info 3.3 diesel CX-60 Belgie

In die zin is het niet geheel absurd van Mazda om nu een nieuwe dieselmotor te introduceren. Niet in het minst omdat steeds meer eigenaars van caravans, paardentrailers en dergelijke geen idee meer hebben waar een nieuwe auto te kopen. Want ja, er zijn nog steeds Duitse merken die zescilinder diesels aanbieden voor al je treknoden, maar die auto's kosten tegenwoordig buitensporig veel geld.

Wat is die e-Skyactiv D nu?

Al van bij de lancering van Mazda's nieuwe CX-60 was er sprake van een nieuwe dieselmotor die de huidige 2.2-liter viercilinder turbodiesel van het merk zou vervangen. De verbazing was dan ook groot dat het uiteindelijke resultaat geen 2-liter viercilinder werd maar wel een bonkige 3.3-liter zes-in-lijn turbodiesel met milde hybridetechnologie (48v)!

Mazda e-Skyactiv D info 3.3 diesel CX-60 Belgie

Het resultaat is een volumineuze diesel met een systeemvermogen van 254 pk en 550 Nm. Dat klinkt niet als exceptioneel veel vermogen gezien het volume maar vergeet niet dat Mazda vooral een efficiënte diesel wou ontwikkelen. Of anders gezegd: Mazda heeft met de e-Skyactiv D een grote dieselmotor gecreëerd die amper hard labeur moet leveren onder belasting. De Amerikanen weten het tenslotte al langer: there's no replacement for displacement...

Maar wacht, is dit dan niet tering-onzuinig?

Aha! Hier komen de Mazda-ingenieurs in het spel. Want hoewel - en we benadrukken het nog eens - bonkig groot, deze 3.3-liter zes-in-lijn, weegt hij ongeveer evenveel als de 2.2-liter viercilinder turbodiesel die momenteel wordt gebruikt in pakweg de CX-5 en Mazda6. Meer nog, de ingenieurs gaan er prat op dat de 3.3-liter e-SkyActiv D in de praktijk minder verbruikt en minder uitstoot dan de 2.2-liter SkyActiv D.

Mazda e-Skyactiv D info 3.3 diesel CX-60 Belgie

Hoe zich dat vertaalt in bare cijfers? Wel, wat te denken van een CO2-uitstoot van 137 g/km en een normverbruik van 5.3 l/ 100 km? Cijfers die je krijgt in een Mazda CX-60 mét automaat en vierwielaandrijving! Een versie met gereduceerd vermogen brengt al helemaal het schone weer, want de 3.3 e-SkyActiv D komt er ook als 200 pk variant in de CX-60, waardoor het normverbruik daalt naar 4.9 l/100 km en de CO2-uitstoot een lage 127 g/km bedraagt. Weet wel, die 200 pk versie komt er enkel met achterwielaandrijving in de CX-60.

Is zo'n onderbelaste zescilinder niet archie-traag?

Ook dat valt goed mee! Mazda geeft voor de CX-60 3.3 e-SkyActiv D 254 pk een sprint naar de honderd mee van 7.4 seconden en een topsnelheid van 219 km/u. Natuurlijk kan het een stuk vlotter (zonder twijfel kan de zes-in-lijn +300 pk aan) maar dan mis je weerom het punt van deze nieuwe motor. Mazda wil niet pronken met prestaties, Mazda wil tonen dat een grote motor met een correcte tuning in de praktijk zuiniger kan zijn dan een klein torretje dat continu in de toeren moet gaan.

Maar wat met de taxatie in België?

Wel, daar heb je de achilleshiel van deze e-SkyActiv D boven gehaald. Want in Vlaanderen wordt de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling berekend op CO2 en... inhoud van de motor. Nemen we er even de 200 pk sterke e-SkyActiv D bij, dan kijk je naar een jaarlijkse verkeersbelasting van zo'n 1.635 euro en een belasting op inverkeerstelling van net geen 700 euro.

Mazda e-Skyactiv D info 3.3 diesel CX-60 Belgie

Dat klinkt kansloos... maar an sich valt dat best mee. Wat we daar mee bedoelen? Wel, laat ons er even de BMW X5 30d bij nemen, met een 286 pk sterke 3-liter diesel. Die kost je 1.138 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 1.535 euro aan belasting op inverkeerstelling. En hier komt het interessante nieuws; waar die X5 een basisprijs draagt van 72.800 euro (voor opties), zal de CX-60 e-SkyActiv D naar schatting zo'n 55.000 euro gaan kosten. Een niet te miskennen prijsverschil.

En wat als ik niet met een diesel wil rijden maar wel interesse heb in die CX-60?

Simpel, dan biedt Mazda ook nog een interessante plug-inhybride met een stevige 327 pk aan (en 33 g/km CO2) aan. Onze review daarvan kan je HIER lezen.

Mazda e-Skyactiv D info 3.3 diesel CX-60 Belgie

Wat vind jij? Heeft Mazda hier een gat in de markt gevonden, of is de 3.3-liter zes-in-lijn turbodiesel nu al kansloos? Laat het weten in de comments!


Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mathieu 12:25
afbeelding van Mathieu

Ik denk dat deze vrij weinig kans maakt in Europa. Nu, hij zal zeker gekocht worden door mensen die werken met zware lasten, maar ik verwacht hem niet in de leasinglijsten van bedrijven. Mazda is dan ook niet echt een massaconstructeur, dus ik weet niet wat hun verwachtingen zijn voor Europa. En zeker al niet in Wallonië. Inschrijving en jaarlijkse taks zal daar nog hoger liggen.

JL 07:50
afbeelding van JL

Moderne diesels zijn schoon... zolang de katalysatoren niet regenereren. Om de 400km ofzo. Gedurende wel enige tijd. En dan wil je niet achter zo'n ding fietsen.

Nu, de perceptie over diesel is idd totaal omgeslagen. Van 'eco' naar archieslecht. Waarbij zowel dat eerste als dat laatste niet echt kloppen. Maar hoe is dat allemaal ook weer gelopen?

andre123 12:33
afbeelding van andre123

1ste de opmerking 'valt best mee'.......1635e jaarlijks?16350euro op 10 jaar aan taxen?daarvoor kopen veel mensen om de 10 jaar een nieuwe auto,om grijze haren van te krijgen.... en ja,ik betaal nog steeds O euro op 5 jaar is mijn batterij terugbetaald....
2e diesel schoon,,,,men botten, zolang er geen stop in de uitlaatpijp zit is diesel(net als alle verbranding)vuil.PUNT!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws