In Salzgitter heeft CEO Herbert Diess de eerste schop in de aarde gestoken die de bouw van Volkswagens Europese accufabriek moet aftrappen. Het verdere verloop gebeurt echter wel onder een andere naam, want de groep richt een nieuwe dochteronderneming op voor zijn accuproductie: PowerCo.
“Mission Salzgiga”, noemen de Duitsers hun project. Daarbij willen ze hun eerste Europese batterijfabriek — of gigafactory in de volksmond — gaan bouwen in Salzgitter. De werken werden gisteren officieel opgestart in aanwezigheid van de Duitse Bondskanselier Olaf Scholz en Volkswagen-CEO Herbert Diess, en die laatste pakte nog een extra verrassing uit. De groep voegt namelijk een nieuwe naam, PowerCo, toe aan zijn zee van dochterbedrijfjes om zich bezig te houden met de wereldwijde accuproductie voor de merken.
Meer Europese batterijen
PowerCo wordt dus niet alleen eindverantwoordelijke voor de opbouw van de fabrieken, maar zal ook de productie zelf in handen nemen. Die moet in Salzgitter op gang komen in 2025, en vanaf dan verwacht het VW-concern jaarlijks zo’n 40 gWh aan batterijcellen uit de fabriek te halen. Dat moet voldoende zijn om ongeveer een half miljoen elektrische auto’s per jaar op de baan te zetten. De fabriek zou ook 90% van zijn gebruikte grondstoffen recycleren en draaien op 100% hernieuwbare energie. Met de opstart wordt de groep wat minder afhankelijk van Aziatische invoer of van buitenlandse conflicten, iets waarvoor ook andere constructeurs zoals Stellantis al gewaarschuwd hebben in tijden van toenemende elektrificatie.
Volkswagen wil tegen 2030 in totaal zes operationele accufabrieken hebben op Europese bodem alleen al. Die ambitie plaatst PowerCo aan het roer van een investering ter waarde van — hou je vast — 20 miljard euro. Daarin is Volkswagen trouwens al even niet meer alleen, want ook andere merken zoals Volvo investeren sterk in Europese batterijen. Zij zouden vanaf volgend jaar starten met de bouw van hun eigen gigafactory nabij Göteborg samen met partner Northvolt, die al een operationele fabriek hebben in het noorden van Zweden. Northvolt was trouwens lang in de running om Volkswagens fabriek in Salzgitter samen te bouwen, maar trok zich vorig jaar terug uit het project.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden