Groep Stellantis - met merken zoals Fiat, Citroën, Peugeot en Opel in handen - begint de vruchten te plukken van een grootschalige samenwerking. Met 105.413 verkochte EV's in Europa in het eerste deel van 2022 wipt het over Tesla en moet het enkel nog de Volkswagen Group voor laten gaan.
Hoewel vorig maand Stellantis CEO Carlos Tavares nog aan de alarmbel trok en opperde dat EV's goedkoper moeten worden, is het diezelfde CEO die nu hoogstwaarschijnlijk in zijn handjes aan het wrijven is. Want uit de halfjaarresultaten van 2022 is gebleken dat het Stellantis-concern EV's verkoopt als zoete broodjes. Meer dan Tesla zelfs! Waardoor het enkel nog de Volkswagen Group voor zich te dulden heeft.
Kwantiteit werpt vruchten af
Hoe vertaalt zich dat nu in bare cijfers? Wel, in de eerste helft van 2022 wist Stellantis in de EU (+VK, Zwitserland, IJsland en Noorwegen) 105.413 volledig elektrische auto's te slijten. Als je een beetje kan rekenen zal je zien dat dit fors meer is dan Tesla (78.277 stuks). Straffer nog, Stellantis komt hierdoor op stek twee te staan in het kielzog van de Volkswagen Group (116.307 stuks).
Maar welke EV's heeft die groep Stellantis nu in haar rangen staan? Wel, onnoemelijk veel modellen. Denk maar aan de Fiat New 500 (EV), Peugeot e-208, Peugeot e-Rifter, Peugeot e-2008, Citroën ë-C4, Citroën ë-Berlingo, Opel Corsa-e, Opel Combo-e Life en DS 3 Crossback E-Tense. Nog maar het begin, want tegen 2030 wil het concern maar liefst 75 elektrische auto's in haar rangen hebben staan en in Europa doorgroeien tot een 100% elektrische autobouwer.
Fiat New 500 publiekslieveling
Geloof het of niet maar de elektrische Fiat 500 - die door het leven gaat als "New 500" - is goed voor bijna een derde van het totaalvolume op vlak van EV's voor Stellantis in de eerste helft van dit jaar. Zo werd het klein elektrobolletje maar liefst 32.315 keer geregistreerd in de EU volgens cijfers van Dataforce. En hoewel Tesla het nog net dat tikkeltje beter deed met Model 3 (38.280) en Model Y (38.280), mist het een ruimere line-up om Stellantis voor te kunnen blijven.
Hoewel de Volkswagen Group momenteel nog de eerste positie in handen kan houden lijkt het dan ook maar een kwestie van tijd. Zo was de meest populaire EV van die groep in het eerste halfjaar de Skoda Enyaq. Echter, met 19.951 inschrijvingen voor VW Groups bestseller kan het concern moeilijk de stortvloed aan Stellantis-producten tegenhouden. Een Italiaans-Amerikaans concern dat potentieel de grootste EV-bouwer gaat worden in Europa... het moet niet gekker gaan worden.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 3 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 6 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 9 uur geleden