Britse sportwagenbouwer Ariel heeft een nieuw broertje voor de Atom en Nomad onthuld. Die luistert momenteel naar de naam "Hipercar", is volstrekt elektrisch en heeft 1.180 pk ter beschikking. De looks... die zijn misschien niet naar ieders smaak.
Hoewel Ariel al sinds 2000 sportwagens in elkaar schroeft, kan je bezwaarlijk zeggen dat het bedrijf ooit al één carrosserie heeft gebouwd. Want haar huidige line-up (Ariel en Nomad) maken gebruik van een zogenaamd exoskelet. Voor de nieuwste Ariel van het gamma was het echter tijd voor een "échte" carrosserie. Maak kennis met de High Performance Carbon Reduction. Ofte "Hipercar" voor de vrienden.
Batmobile
Die Hippercar is visueel alvast een Batmobile geworden die wat te lang in de zon heeft gestaan. De proporties zijn compact en de vleugels zijn omnipresent. Ariel is er fier op dat het design vooral functie volgt. Want elke sleuf, spoiler en stukje carrosserie is functioneel. Dat je daardoor niet per se een mooie sportwagen bouwt, dat bewijst het merk ook in één klap.
Nu goed, bij Ariel draait het natuurlijk vooral rond performance. En daar heeft deze Hipercar geen gebrek aan. Straffer nog, in de basis is dit een volstrekt elektrische auto. Zo krijgt elk aangedreven wiel (je kan kiezen tussen achterwiel- of vierwielaandrijving) een elektromotor die Ariel gaat halen bij een Britse start-up die elektrische bussen wil maken. Jep, busmotoren in deze Ariel! Nu goed, ga je voor de vierwielaangedreven variant, dan krijg je wel zo maar even 1.180 pk ter beschikking. Als je dan weet dat deze Hipercar "maar" 1.5 ton weegt... dan kan je er donders op gaan dat dit ding als een speer vooruit wil gaan.
Turbine range extender
De cijfers liegen er dan ook niet om. Ariel spreekt van een sprint naar de honderd van rond de 2 seconden en zegt dat het mits aanpassing aan de software onder die 2 seconden moet kunnen geraken. Aan bekende toeleveranciers eveneens geen gebrek. Zo zorgt Cosworth voor de 62 kWH accu die de Hipercar moet zegenen met een range van zo'n 240 km. AP Racing levert de remmen, terwijl Bilstein zich mag ontfermen over de dempers. De ophanging bestaan dan weer uit dubbele draagarmen met een ongelijke lengte. Benieuwd hoe dat rijdt.
Tenslotte moeten we het ook nog even hebben over Ariels oplossing voor trackday-verslaafden. Want we weten allemaal dat op circuit de peut snel uit zo'n elektrische auto is en dat je niet snel terug volgetankt bent. Ariel heeft de oplossing gevonden in een turbinemotor van Cosworth. Die draait aan een vlotte 110.000 toeren per minuut en wekt daarmee 47 pk (en bij uitbreiding: energie) op om te zorgen dat de Hipercar niet stil kan vallen. In theorie natuurlijk. Momenteel is deze Hipercar nog een prototype (de naam kan zelfs nog veranderen), de prijs van het uiteindelijke productiemodel zou onder het miljoen pond (1.16 miljoen euro) moeten kruipen. Daar koop je veel ander spul voor natuurlijk...
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 20 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden