Officieel: Nissan X-Trail als hybride zevenzitter (2022)

Nissan X-Trail (2022): motoren en prijzen

De vierde generatie Nissan X-Trail is nu ook klaar voor Europa. De SUV is er optioneel met zeven zitplaatsen, komt er als hybride of milde hybride, en krijgt een prijskaartje van 43.300 euro. Klaar voor de details?

In andere werelddelen werd hij eerder al voorgesteld, maar nu is ook Europa aan de beurt om de nieuwe generatie van de Nissan X-Trail te verwelkomen. De vierde generatie alweer van Nissans grootste SUV, die in het Europese gamma dus een positie inneemt boven de elektrische Ariya en de recent vernieuwde Qashqai.

Nissan X-Trail (2022): motoren en prijzen

Stevige doorontwikkeling

De vierde X-Trail staat net als diezelfde Qashqai op het CMF-C-platform van de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi, en is een doorontwikkeling van de basis van zijn voorganger. De Japanners mikten voor deze generatie op minder gewicht en meer stijfheid, dankzij nieuwe lastechnieken, composietmaterialen en aluminium. Een verbeterde voorophanging en multilink achteraan moeten voor meer comfort zorgen, een aangepaste stuurinrichting voor meer rijplezier.

Het lijnenspel van nummer vier is wat strakker getrokken en mocht een tikje robuuster. Daardoor heeft deze nieuwe X-Trail een aanweziger V-vormig radiatorrooster en in tegenstelling tot de Qashqai volledig gesplitste koplampen. In profiel werden de wielkasten wat groter, achteraan is het bumperwerk wat stoerder en mochten de lichtblokken wat fijner. Met 4,68 meter is generatie vier niet noemenswaardig groter dan zijn voorganger, met 2,71 meter blijft de wielbasis ook zowat identiek.

Nissan X-Trail (2022): motoren en prijzen

Tot 35 duim

Dat betekent dat ook deze nieuwe X-Trail desgewenst met zeven zitplaatsen beschikbaar is, al mogen de passagiers op de derde rij liefst niet groter zijn dan 1,60 meter. Standaard komt hij er met vijf, en dan maakt de Nissan 585 liter aan bagageruimte vrij. Door een nieuwe kofferindeling is dat 20 liter meer dan voordien. Voorin kiezen de Japanners voor een klassieke en eenvoudige bediening van de klimaatregeling (hoera!), een hooggeplaatst infotainmentscherm van 12,3 duim, een digitale instrumentencluster van 12,3 duim en een head-updisplay van maar liefst 10,8 duim.

Apple CarPlay, Android Auto, Google Assistant en Amazon Alexa zijn eveneens van de partij, naast de NissanConnect Service-app voor je smartphone. Nog op snufjesvlak zegt Nissan dat de X-Trail over de meest recente generatie van het ProPilot-rijhulpsysteem beschikt. In combinatie met het navigatiesysteem ondersteunt het je beter op de snelweg en past het de snelheid van de cruisecontrol ook aan bochten en snelheidslimieten aan.

Nissan X-Trail (2022): motoren en prijzen

E-Power en E-4ORCE

Onder de motorkap geen elektrische versie, maar wel Nissans e-Power-aandrijflijn. Die ken je onder meer van de Qashqai en gebruikt een 1,5-liter grote benzinemotor als generator om stroom op te wekken voor de 150 kW (204 pk) en 330 Nm sterke elektromotor die als enige de voorwielen aandrijft. Op die manier zegt Nissan dat je altijd kunt profiteren van het instantkoppel van de elektromotor en dat de verbrandingsmotor alleen in het optimale toerental gebruikt wordt.

Daarnaast is de e-Power er ook nog als e-4ORCE. Behalve een nachtmerrie voor je spellingchecker is die e-4ORCE de vierwielaangedreven versie, die een extra elektromotor van 100 kW (136 pk) op de achterwielen toevoegt. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 157 kW (213 pk). Een ‘e-Pedal Step’-knop op de middenconsole laat toe om de X-Trail e-Power grotendeels met het gaspedaal alleen te rijden, maar om volledig tot stilstand te komen heb je het rempedaal nog nodig.

Nissan X-Trail (2022): motoren en prijzen

Prijzen

Wie liever klassieker rijdt, kan kiezen voor de milde hybride 1.5-turbobenzine. Die stuurt 163 pk en 300 Nm naar de voorwielen, en is tegelijk de instapversie van het nieuwe X-Trail-gamma met een vanafprijs van 43.300 euro. De voorwielaangedreven e-Power begint vanaf 47.800 euro, de e-4ORCE vanaf 50.600 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws