Je mag zeggen over de Ford Focus ST wat je wil, maar dat het een slappe vod is zal je niet vaak horen. Toch kan het altijd nog strakker, of toch als je het aan Ford zelf vraagt. Ze introduceren namelijk een Track Pack voor de Focus ST, waardoor de auto nog wat steviger tegen het asfalt moet kleven.
We hoeven het je vast niet te vertellen, maar bij Ford dragen ze rijplezier best hoog in het vaandel. Ga maar eens kijken in de testfaciliteit waar ze al hun Europese modellen rijvaardig maken — en dat is niet zo moeilijk, want het ligt gewoon in Lommel. Die toewijding merk je zelfs achter het stuur van hun modalere modelletjes, maar het toppunt van Ford-fun vind je natuurlijk in hun hothatches: de Fiesta ST en Focus ST. Die laatste belooft nu nog betere prestaties te leveren.
Op het circuit vanaf november
Dat doet Ford niet gewoon door een grotere turbo op het blok te schroeven of de achterbank buiten te wippen onder het mom van gewichtsbesparing, maar wel door aanpassingen aan het onderstel. Daardoor blijft het vermogen van 280 pk in elke nieuwe Focus ST identiek, maar kan je de auto wel laten uitrusten met 10% lichtere 19-inchvelgen, 330 mm grote Brembo-remmerij vooraan en manueel aanpasbare dempers. Die ontwikkelde Ford in samenwerking met KW Automotive — diezelfde dames en heren die zich al over de ophanging van de Fiesta ST Edition bogen — en bieden 12 selecties voor opwaartse stijfheid en 16 voor terugvering. Afhankelijk van de stand kan je Focus ST tot 1,5 centimeter lager tegen de grond komen te liggen, wat misschien al een reden op zich kan zijn.
De aanpassingen zitten vervat in het nieuwe ‘Track Pack’ dat Ford introduceert op de Focus ST. Een prijs is er momenteel nog niet, maar we kunnen je wel al vertellen dat het uitsluitend verkrijgbaar wordt op de hatchback met manuele versnellingsbak. Je kan het pakketje vanaf vandaag bestellen, en de eerste exemplaren met Track Pack rollen vanaf november dit jaar uit de Focus-fabriek en op het circuit.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden