
Peugeot heeft zichzelf een nieuw doel vooropgesteld: volgend jaar moet er van elk model een geëlektrificeerde versie in de cataloog staan. Daarom lanceren ze onder andere een nieuwe hybride aandrijflijn voor de 3008 en 5008, en die kiest het midden tussen mildhybride en full hybrid.
Het staat in de stenen gegrift: vanaf 2030 is Peugeot zuiver elektrisch in Europa. Nu heeft de constructeur zichzelf echter nog een iets vroegere deadline opgelegd, want vanaf volgend jaar wil het van iedere personenwagen een versie in zijn gamma die tenminste deels onder stroom staat. Stiekem staan ze daarin al best ver, want enkel de 5008 is er alleen nog met verbrandingsmotoren. Daar komt nu dus verandering in met deze nieuwe al-dan-niet-mildhybride versie.
Hybride wat?
Met ingang van volgend jaar worden de 3008 en 5008 namelijk voorzien van een aandrijflijn die volgens Peugeot een PureTech-benzinemotor — de naam die ze tegenwoordig op hun 1.2-literblokjes kleven — combineert met een 48 volt-accu en een elektromotor in de transmissie. Daarmee zouden de auto's zichzelf zuiver elektrisch kunnen aandrijven zoals een 'full hybrid' à la Toyota Corolla, al is de elektrische range wel beperkt tot één kilometer en is het dus moeilijk om de er die term aan te hangen.
Het hele principe doet enigszins denken aan de hybride aandrijflijn van de Alfa Romeo Tonale, de Jeeps Renegade en Compass en de Fiats 500X en Tipo, waar we eerder al moeite hadden om een precieze naam op het hybrideconcept te kleven. Toch zou het om een andere motor gaan want Peugeot verkondigt dat ze het eerste merk van het Stellantis-concern zijn die met deze aandrijflijn mag uitpakken.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 1 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 3 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 18 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
mensen die sporadisch rijden zijn naar mijn gevoel net diegene die je zo snel mogelijk op EV wil...
Door Adriaan 1 dag geleden