Porsche heeft nog maar eens een nieuwe telg aan de 911-familie toegevoegd, en die wringt zich ergens tussen de Carrera en de Carrera S. Hij gaat als Carrera T door het leven — met de 'T' van 'tweezitter', waarschijnlijk.
Hij of zij die het complete gamma van de Porsche 911 nog zonder spieken kan afratelen, verdient het om er eentje gratis en voor niks op de oprit geleverd te krijgen. Wij wagen alvast een poging: het begint allemaal met de basis-Carrera, gevolgd door de Carrera 4 met — inderdaad — vierwielaandrijving. Daarboven staat de sterkere Carrera S, die er eveneens als 4S is, gevolgd door de GTS en de 4 GTS met nog meer vermogen. Die zijn er telkens ook als cabriolet maar daarnaast is er ook een Targa, die toevallig alleen de vierwielaangedreven aandrijflijnen krijgt. En dan hebben we het nog niet over de Turbo- en GT3-modellen gehad... Voor we het kunnen opgeven presenteert Porsche nog een extra versie: de Carrera T.
Geen achterbank, wel handbak
De T staat daarbij eigenlijk voor 'Touring', al had die wat ons betreft best voor 'tweezitter' mogen staan. Dat woord beschrijft de Carrera T namelijk best goed want in essentie gaat het om een reguliere Carrera met dezelfde basismotor: een 3.0-liter zescilinder boxerblok met 385 pk en 450 Nm koppel. Het verschil zit dus in een aantal onderstelaanpassingen en gewichtsbesparingen. Zo wordt de achterbank achterwege gelaten en wordt er minder geluidsisolatie in de cabine verwerkt.
Dat klinkt allemaal niet zo aangenaam voor de alledag, maar het resultaat is wel een 911 die met 1.470 kilogram toch nog 35 kilogram lichter is dan de standaard-Carrera. Dat is ook niet zijn enige troef, want hij krijgt standaard een manuele zevenbak mee die niet (meer) verkrijgbaar in de reguliere Carrera. Die zorgt er dan wel voor dat een 0-naar-100-sprintje wat langer in beslag neemt — de Carrera T doet er 4,5 seconden over ten opzichte van 4,2 seconden voor de gewone Carrera — maar ouderwetse fun is daardoor wel verzekerd. Bovendien krijgt je 'T gratis en voor niks Porsches sperdifferentieel mee, en de PASM-sportophanging die de auto een centimetertje dichter tegen het asfalt hangt en het rijgedrag nog wat strakker moet trekken.
Knappe standaarduitrusting
Aan de buitenzijde krijgt de Carrera T de velgen van de Carrera S in Titanium Grey mee, die vooraan 20 en achteraan 21 inch meten. Het donkergrijze themaatje keert ook over de rest van de carrosserie terug, zoals op de spiegelkappen, de grille in de achterklep en de striping op de deuren. Binnenin vind je standaard Porsches Sports Plus-zetels, terwijl de sierlijsten glanzend zwart zijn. Tegen een meerprijs kan je de gordels, de stiksels en het logo op je matten voorzien van een contrasterende grijze of gifgroene kleur.
De Porsche 911 Carrera T kan met ingang van vandaag besteld worden bij de dealers, waar hij in februari volgend jaar zou moeten aankomen. Een precieze Belgische prijs is er nog niet, maar in Duitsland vragen ze er 123.845 euro voor. De Carrera T sluit zich aan bij de andere T-modellen van Porsche, zoals de Macan T en de 718 T, die eveneens hun basisversies van nog wat extra rijplezier voorzien.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 21 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden