Toyota stevent dit jaar af op een absoluut productierecord met meer dan 9 miljoen auto's. Toch ziet het haar winst smelten als sneeuw voor de zon. Waardoor het Japanse merk maar één oplossing ziet: de prijs van auto's moet naar boven. Hoe ver is echter te ver? Met die vraag loopt het merk nu rond.
Automerken winden er geen doekjes om: in de toekomst zullen auto's duurder worden. Meer nog, verschillende grootmachten waaronder Volkswagen geven grif toe dat ze niet meer op volume maar wel op marge mikken. Of anders gezegd: minder auto's verkopen... maar wel meer verdienen op elke auto die wordt verkocht. Toyota sluit ook niet meer uit dat haar auto's een stukje duurder zullen worden.
Winst als sneeuw voor de zon
Aan de bron van Toyota's beslissing ligt het feit dat het nog nooit zo veel auto's heeft geproduceerd dan dit jaar maar dat het haar winst als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. De operationele winst daalde vorig kwartaal met maar liefst een kwart. Ook al stevent het Japanse merk met een productie van om en bij de 9.2 miljoen auto's naar een absoluut record.
Het Japanse merk is dus hét toonvoorbeeld dat met de huidige kostprijzen om een auto te produceren je er niet meer komt door gewoon meer volume te draaien. Toyota haalt alvast zaken aan zoals de koers van de yen, het stopzetten van de verkoop in Rusland, het chiptekort en gestegen prijzen van de grondstoffen. Dagelijkse kost voor ons allemaal.
Aandeelhouders?
Tegenover Automotive News Europe liet Toyota vallen dat het haar prijsstrategie duchtig moet aanpassen. Voordien evalueerde Toyota zo'n twee keer per jaar haar prijzen. Met de huidige fluctuatie van de markt is dat echter niet meer mogelijk. Want hoewel Toyota haar prijzen al heeft aangepast aan de stijgende kosten, willen hooggeplaatsten binnen het merk een agressiever aanpassingsbeleid waarbij ofwel de prijzen fors naar boven gaan of waarbij er meermaals per jaar een prijsstijging wordt doorgevoerd.
Buiten het rendabel houden van het bedrijf heeft deze strategie natuurlijk ook een ander doel; aandeelhouders tevreden houden. Waardoor Toyota zich op glad ijs begeeft natuurlijk. Want aan de éne kant mag het geen klanten afschrikken maar aan de andere kant moet de prijsstijging significant genoeg zijn om aandeelhouders tevreden te houden. Zowel in Europa als de VS wil Toyota deze prijsstijgingen doorvoeren om de tanende winst op te vangen.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 8 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden