Toyota: Prijzen moeten naar boven om productiekosten te drukken (en om aandeelhouders tevreden te houden)

Toyota prijzen belgie europa

Toyota stevent dit jaar af op een absoluut productierecord met meer dan 9 miljoen auto's. Toch ziet het haar winst smelten als sneeuw voor de zon. Waardoor het Japanse merk maar één oplossing ziet: de prijs van auto's moet naar boven. Hoe ver is echter te ver? Met die vraag loopt het merk nu rond.

Automerken winden er geen doekjes om: in de toekomst zullen auto's duurder worden. Meer nog, verschillende grootmachten waaronder Volkswagen geven grif toe dat ze niet meer op volume maar wel op marge mikken. Of anders gezegd: minder auto's verkopen... maar wel meer verdienen op elke auto die wordt verkocht. Toyota sluit ook niet meer uit dat haar auto's een stukje duurder zullen worden.

Winst als sneeuw voor de zon

Aan de bron van Toyota's beslissing ligt het feit dat het nog nooit zo veel auto's heeft geproduceerd dan dit jaar maar dat het haar winst als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. De operationele winst daalde vorig kwartaal met maar liefst een kwart. Ook al stevent het Japanse merk met een productie van om en bij de 9.2 miljoen auto's naar een absoluut record.

Toyota prijzen belgie europa

Het Japanse merk is dus hét toonvoorbeeld dat met de huidige kostprijzen om een auto te produceren je er niet meer komt door gewoon meer volume te draaien. Toyota haalt alvast zaken aan zoals de koers van de yen, het stopzetten van de verkoop in Rusland, het chiptekort en gestegen prijzen van de grondstoffen. Dagelijkse kost voor ons allemaal.

Aandeelhouders?

Tegenover Automotive News Europe liet Toyota vallen dat het haar prijsstrategie duchtig moet aanpassen. Voordien evalueerde Toyota zo'n twee keer per jaar haar prijzen. Met de huidige fluctuatie van de markt is dat echter niet meer mogelijk. Want hoewel Toyota haar prijzen al heeft aangepast aan de stijgende kosten, willen hooggeplaatsten binnen het merk een agressiever aanpassingsbeleid waarbij ofwel de prijzen fors naar boven gaan of waarbij er meermaals per jaar een prijsstijging wordt doorgevoerd.

Toyota prijzen belgie europa

Buiten het rendabel houden van het bedrijf heeft deze strategie natuurlijk ook een ander doel; aandeelhouders tevreden houden. Waardoor Toyota zich op glad ijs begeeft natuurlijk. Want aan de éne kant mag het geen klanten afschrikken maar aan de andere kant moet de prijsstijging significant genoeg zijn om aandeelhouders tevreden te houden. Zowel in Europa als de VS wil Toyota deze prijsstijgingen doorvoeren om de tanende winst op te vangen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
andre123 09:24
afbeelding van andre123

just,maak de auto's maar duurder,zodanig dat meer mensen geen nieuwe meer KUNNEN kopen,dat gaat de winst zeker opdrijven.........

Mathieu 12:32
afbeelding van Mathieu

Ik denk dat de meeste modale gezinnen die geen fleetwagen hebben staan, dit al bijna niet meer kunnen. Tenzij een basismodel... Maar als autofanaat ligt dit mij toch wat moeilijk. ;-)

andre123 14:34
afbeelding van andre123

klopt helemaal,iedereen weet ondertussen dat al dat duur speelgoed op de markt zelden betaald wordt door diegenen die ermee rijd....
ik ben als autofanaat de huidige evolutie echter grondig beu....autofanaat kan je ook zijn zonder mega woekerprijzen,en
eerst vele 10000den uitgeven voor een wagen waar je dan ook nog eens meer dan een half jaar op mag wachten?
een medewerker van een grote invoerder in be vertelde me onlangs nog,heel leuk al die dure snufjes op moderne wagens,maar ik zou het nooit nemen als ik het zelf moet betalen........
de autoindustrie maakt zichzelf kapot!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws