Wetgevers van de Amerikaanse staat New Jersey willen automakers verbieden om abonnementsformules te gebruiken voor zaken zoals stoelverwarming of extra rijhulpsystemen die met een swipe van de bankkaart kunnen geactiveerd of gedeactiveerd worden. De denkpiste: als de hardware op de auto zit, heeft de klant er voor betaald en mag hij er derhalve gebruik van maken.
Steeds meer automerken zien maandelijkse abonnementsformules als dé ideale manier om wat extra geld uit de zakken van klanten te schudden. Zo kan je bij enkele premium merken zoals BMW, Audi en Mercedes maandelijks betalen om gebruik te mogen maken van stoelverwarming, stuurverwarming, enkele veiligheidsnufjes en zelfs een achterwielsturing die verder kan draaien als je meer betaalt. Ook al zit de hardware dus op het voertuig dat je bezit. Wetgevers van de Amerikaanse staat New Jersey zijn niet te spreken over deze nieuwe praktijken.
Tot 20.000 dollar boete
Lokale wetgevers in New Jersey willen deze praktijk dan ook aan banden leggen via een nieuwe wet. De omschrijving van het nieuwe wetsvoorstel gaat als volgt: "Het volledig bannen van abonnementsdiensten die gebruik maken van componenten of hardware die al geïnstalleerd waren op het voertuig op het moment van aankoop." In mensentaal: komt je auto met de hardware voor stoelverwarming of vierwielsturing? Dan moet je daar als klant gedurende het bezit van het voertuig kosteloos gebruik van kunnen maken.
Op elke wet is er uiteraard een uitzondering, dat is hier niet anders. Zo staat het wetsvoorstel toe dat constructeurs wel geld mogen vragen voor diensten als het onderhoud ervan geld kost voor het merk aan dealers of externe partijen die de service aanbieden. Hierdoor kan een merk bijvoorbeeld geld blijven vragen voor een Spotify-abonnement of een service waarbij je kan bellen met een fysiek callcenter voor al je vragen. Wordt de wet goedgekeurd, dan kunnen constructeurs een boete krijgen tot 20.000 dollar per overtreding als ze abonnementsformules blijven aanbieden voor hardware die al geïnstalleerd is op een auto.
Benieuwd of deze wet goedgekeurd gaat worden en of dit voor een precedent zorgt met wereldwijde gevolgen. Laat ons hopen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden