Praga Bohema is vederlichte straatracer met Nissan GT-R-power (2022)

Praga Bohema 2022

Praga Cars heeft zijn eerste straatauto sinds lange tijd voorgesteld, en nee: dat is eens geen elektrische SUV. Wat deze Bohema wel is, is een 700 pk sterke racebolide met het gewicht van een Mazda MX-5. Nog een geluk dat je van goede komaf moet zijn om erin te mogen rijden…

De naam ‘Praga’ klinkt je misschien minder bekend in de oren dan pakweg ‘Skoda’, maar dit eveneens Tsjechische bedrijf bouwt stiekem al auto’s sinds de vroege jaren 1900. Dat waren in de laatste decennia echter doorgaans auto’s voor het circuit, dus als je er wel al van gehoord had was dat misschien onder de noemer ‘Praga Racing’. Dat wordt nu gewoon ‘Praga Cars’, en daarvoor is een reden. Hun nieuwste creatie mag namelijk gewoon de openbare weg op, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.

Tsjechische raket met Japanse motor

Vrijwel alles aan het uiterlijk van deze Praga Bohema is namelijk ontworpen voor aerodynamica, en dan vooral voor downforce. Zo zorgt zijn spoilerwerk voor maar liefst 900 kilogram neerwaartse druk tegen een snelheid van 250 kilometer per uur, maar wil de Bohema bij lagere snelheden vooral licht zijn. Zo bestaat zijn monocoque-koets volledig uit koolstofvezel, waardoor de bolide slechts 982 kilogram op de weegschaal zet. Plant daar dus een krachtbron met een beetje vermogen in, en je beschikt over een Tsjechische raket.

Praga Bohema 2022

Voor die krachtbron gaat Praga gelukkig niet in eigen land shoppen — want met een TDI-blokje uit een Skoda Octavia komt zo’n aerodynamica niet tot zijn recht — maar wel in Japan. Daar wisten ze nog net een paar exemplaren van de 3.8-liter twinturbo-V6 uit de Nissan GT-R te bestellen voor die motor Europa niet meer binnen mag wegens te luid. Het blok ging vervolgens per krat naar Groot-Brittannië, waar Litchfield Engineering er 700 pk en 725 Nm koppel uit kietelde. Wat voor prestaties dat oplevert verklapt Praga nog niet, maar reken op snelheden van boven de 300 km/u.

89 keer feest

Volgens Praga zou de Bohema bovendien in staat moeten zijn om de rondetijden van een GT3-racewagen op het gemiddelde circuit te evenaren — zolang hij bestuurd wordt door de juiste handen. Tijdens de ontwikkeling lijkt dat laatste alvast het geval geweest te zijn, want Praga werkte nauw samen met voormalig F1- en Indycar-piloot Romain Grosjean. Het interieur heeft dan ook wat weg van dat van een Formule 1-wagen, op het materiaalgebruik na. Zo bekleedt Praga de twee stoelen en het dashboard in kwalitatief leer en alcantara, terwijl het totale gewicht van het interieur volgens de Tsjechen beperkt blijft tot 34 kilogram.

Praga Bohema 2022

Ze moesten dan ook iets van luxe toevoegen om het prijskaartje te verantwoorden, want dat mag er best zijn. Zo vraagt Praga voor iedere Bohema 1,28 miljoen euro. Ze gaan de bolide vanaf 2023 produceren aan een tempootje van zo'n 20 exemplaren per jaar, tot ze een totaal van 89 Bohema’s bereikt hebben. Daar blijft het dan ook bij, ter ere van de 89ste verjaardag van Praga’s overwinning in de 1000 Mijl van Tsjechië-race van 1933.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws