Volkswagen belooft 700 km range en sneller snelladen met nieuw EV-platform (MEB+)

Volkswagen MEB+ platform info

Volkswagen zal binnen enkele jaren een nieuwe generatie van haar elektrische MEB-platform lanceren. Die MEB+ laat toe om door aangepaste accu's elektrische auto's een range te geven tot 700 kilometer en trekt ook het snelladen op tot 200 kW.

Een storm in een glas water, zo kan je de huidige elektrische revolutie bij de Volkswagen Group wel noemen. Want hoewel het over verschillende automerken meer dan 12 elektrische auto's in de markt zet, kan je het gros van die modellen bezwaarlijk gamechangers noemen. Dat hoeft natuurlijk ook niet (de Golf en Passat kan je ook bezwaarlijk gamechangers noemen), al staat de concurrentie niet stil. Om de evoluties in EV-land te kunnen blijven volgen zal Volkswagen binnenkort een nieuwe generatie van haar "Modularer E-Antriebs-Baukasten"-platform lanceren. Die heet dan niet meer MEB maar wel MEB+.

Imponeren met range, infotainment in het nieuw

Dat nieuwe platform moet de huidige standaarden een niveautje hoger tillen. Te beginnen met de range. Zou zouden modellen op het MEB+-platform tot wel 700 kilometer ver moeten geraken. Ter vergelijking: op het huidige MEB-platform is de VW ID.3 (77kWh) de range-koning met een reikwijdte van 553 km op papier. Daarnaast moet ook het snelladen nét wat vlotter. Momenteel zijn er al enkele modellen op het MEB-platform die kunnen DC laden aan 175 kW, het MEB+-platform moet dat de norm maken voor zowat alle modellen. Meer nog, in sommige gevallen kan het laden opgetrokken worden naar 200 kW DC. Ter volledigheid: merken zoals Kia, Hyundai, Tesla, Audi en Porsche bieden momenteel modellen aan die richting de 250 kW (of daarboven) gaan.

Volkswagen MEB+ platform info

Wanneer en onder welk model we het MEB+-platform voor het eerst te zien krijgen is momenteel niet helemaal duidelijk. Al maakt Volkswagen in één adem duidelijk dat modellen met het nieuwe MEB+-platform meteen ook uit mogen pakken met een nieuw infotainmentysteem. Het huidige infotainmentsysteem zorgt al langer voor de nodige wrevel binnen de groep. Anders gezegd; Volkswagen kan het zich niet permitteren om de lancering té lang uit te stellen. Gezien het feit dat het consortium heeft besloten de investeringen voor het MEB+-platform fors op te trekken, lijkt het dat de Duitsers dit zelf wel in de mot hebben.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie