
Mazda UK heeft samen met brandstofspecialist Coryton bewijs geleverd dat fans van verbrandingsmotoren een gat in de lucht laat springen. Een compleet standaard Mazda MX-5 reed zonder problemen meer dan 1.600 km op fossielvrije brandstof en bezocht tussendoor 4 racecircuits om het beste van zichzelf te geven. Is de toekomst dan toch niet elektrisch?
Dat fossiele brandstof (lees: benzine, diesel, gas) eindig is, dat weten we allemaal. Of dat echter wil zeggen dat we met z'n allen de overstap naar EV's moeten maken? Daar zijn niet alle autobouwers van overtuigd. Mazda is er - naast bijvoorbeeld Porsche - zo eentje die wel een toekomst ziet in synthetische of fossielvrije brandstoffen. Om het geloof daarin te vergroten ging Mazda UK samen met brandstofspecialist Coryton op pad in een standaard Mazda MX-5. Het doel? Bewijzen dat fossielvrije brandstof geen impact hoeft te hebben op rijplezier of de gezondheid van de motor.
Sustain 100%
Testvloeistof van dienst was "SUSTAIN 100%", een compleet fossielvrije brandstof die Coryton produceert door gebruik te maken van agrarisch afval, denk maar aan stro-overschotten of gewassen die niet gebruikt kunnen worden voor consumptie. Via een hoogstwaarschijnlijk complex proces creëert het Britse bedrijf daarmee brandstof die je gewoon in je huidige auto kan tanken. Althans, dat bewees het samen met Mazda UK. Samen stuurden ze namelijk een MX-5 op een roadtrip van maar liefst 1.600 kilometer waarbij de kleine rode roadster richting 4 racecircuits werd gestuurd in Wales, Engeland, Schotland en Noord-Ierland.

Daar werd de MX-5 over het circuit gejakkerd en hielden ingenieurs van Mazda data bij. Conclusie? Gedurende de gehele trip en op de verschillende circuits gedroeg de 184 pk sterke 2.0-liter viercilinder zich voorbeeldig op de fossielvrije brandstof. Leuker nog; er werden geen noemenswaardige prestatieverschillen opgemerkt tegenover het gebruik van pure benzine en gedurende de gehele trip wist de MX-5 een verbruik te noteren van 6.1 liter "SUSTAIN 100%" per 100 kilometer. Waardoor we kunnen aannemen dat het verbruik ongeveer evenwaardig is aan het benzineverbruik van een MX-5 2.0.
Of er nog een toekomst is voor auto's met een verbrandingsmotor? Er wordt alleszins hard aan gewerkt!
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Flitspalen
Door Stijn Dekeyser 1 dag geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Zoals in Duitsland : snel waar het kan, traag waar het moet !!
Door Iceberg 1 dag geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
En de mustang kan je volgens mij enkel nog nieuw met de V8 kopen. €3500 jaarlijkse rijtaks,...
Door GLENN 1 dag geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Liefst geen van beide
Door Pieter E 2 dagen geleden