Standaard Mazda MX-5 rijdt 1.600 km op fossielvrije brandstof, bezoekt tussendoor 4 racecircuits zonder problemen

Mazda MX-5 Coryton Sustain 100 fossielvrije brandstof

Mazda UK heeft samen met brandstofspecialist Coryton bewijs geleverd dat fans van verbrandingsmotoren een gat in de lucht laat springen. Een compleet standaard Mazda MX-5 reed zonder problemen meer dan 1.600 km op fossielvrije brandstof en bezocht tussendoor 4 racecircuits om het beste van zichzelf te geven. Is de toekomst dan toch niet elektrisch?

Dat fossiele brandstof (lees: benzine, diesel, gas) eindig is, dat weten we allemaal. Of dat echter wil zeggen dat we met z'n allen de overstap naar EV's moeten maken? Daar zijn niet alle autobouwers van overtuigd. Mazda is er - naast bijvoorbeeld Porsche - zo eentje die wel een toekomst ziet in synthetische of fossielvrije brandstoffen. Om het geloof daarin te vergroten ging Mazda UK samen met brandstofspecialist Coryton op pad in een standaard Mazda MX-5. Het doel? Bewijzen dat fossielvrije brandstof geen impact hoeft te hebben op rijplezier of de gezondheid van de motor.

Sustain 100%

Testvloeistof van dienst was "SUSTAIN 100%", een compleet fossielvrije brandstof die Coryton produceert door gebruik te maken van agrarisch afval, denk maar aan stro-overschotten of gewassen die niet gebruikt kunnen worden voor consumptie. Via een hoogstwaarschijnlijk complex proces creëert het Britse bedrijf daarmee brandstof die je gewoon in je huidige auto kan tanken. Althans, dat bewees het samen met Mazda UK. Samen stuurden ze namelijk een MX-5 op een roadtrip van maar liefst 1.600 kilometer waarbij de kleine rode roadster richting 4 racecircuits werd gestuurd in Wales, Engeland, Schotland en Noord-Ierland.

Mazda MX-5 Coryton Sustain 100 fossielvrije brandstof

Daar werd de MX-5 over het circuit gejakkerd en hielden ingenieurs van Mazda data bij. Conclusie? Gedurende de gehele trip en op de verschillende circuits gedroeg de 184 pk sterke 2.0-liter viercilinder zich voorbeeldig op de fossielvrije brandstof. Leuker nog; er werden geen noemenswaardige prestatieverschillen opgemerkt tegenover het gebruik van pure benzine en gedurende de gehele trip wist de MX-5 een verbruik te noteren van 6.1 liter "SUSTAIN 100%" per 100 kilometer. Waardoor we kunnen aannemen dat het verbruik ongeveer evenwaardig is aan het benzineverbruik van een MX-5 2.0.

Of er nog een toekomst is voor auto's met een verbrandingsmotor? Er wordt alleszins hard aan gewerkt!

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
this 11:23
afbeelding van this

En is de productie van dit fossielvrije brandstof schaalbaar? Kunnen ze genoeg produceren om de hele fossielrijdende wereld te laten overschakelen?

Yvesw 14:10
afbeelding van Yvesw

Stel dat het schaalbaar genoeg is om 20 tot 25% van het toekomstige Europese wagenpark te laten bestaan met verbrandingsmotoren, dat is enorm interessant.

Het enige waar ik weinig info over vind is hoe "ecologisch" het verwerkingsproces nu echt is. Idem voor wat er nu juist uit de uitlaat komt.

this 14:51
afbeelding van this

Als ze 1/5 of zelfs 1/4 van het wagenpark hiermee kunnen bevoorraden is dat inderdaad zeer interessant en vermoed ik zelfs dat we dit nog zullen terugzien op grote schaal. Ondanks dat ik zelf EV rijd en er ook echt in geloof (in tegenstelling tot waterstof), denk ik niet dat we er klaar voor zijn om dit al tegen 2030-2035 volledig door te voeren. En zullen er goede alternatieven moeten komen.

Voor wat er uit de uitlaat komt, zullen ze vast veel van de diesels hun filtertechnieken kunnen hergebruikt worden en daar zijn we echt wel zeer ver geëvolueerd.

suskewiet 12:50
afbeelding van suskewiet

het zijn volslagen debielen die denken dat we een maatschappij zelfvoorzienend kunnen maken op batterijen. Zwaar transport, industrie, luchtvaart, scheepvaart, ... Gewoonweg onmogelijk. Een land als de VS zou 4x de oppervlakte van de UK nodig hebben om op basis van wind- en zonne-energie te kunnen verdergaan.
Om nog maar van grondstoffen te zwijgen die daarvoor nodig zijn en uitbreiding van het electriciteitsnet. En vervangen van tientallen miljoenen voertuigen. Om die transitie te maken heb je gigantsche hoeveelheden fossiel nodig. Geschift.
CO2/H2o en kernenergie/rode waterstof, e-fuels zijn de enige oplossing. Het begint te dagen, danku land van de rijzende zon. In Europa prutst men gestaag verder

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws