Officieel: Ford Puma ST Powershift krijgt automaat... maar minder pk's onder de kap (2023)

Ford Puma ST Powershift info

Ford introduceert een nieuwe versie van hete crossover Puma ST. Die Puma ST Powershift introduceert een automaat maar gooit de 200 pk sterke 1.5-liter driecilinder benzine buiten. In ruil schuift Ford een 1-liter driecilinder naar voren met 170 pk. Euhm... tja.

Vooreerst het goede nieuws: Klanten die nog steeds hun zinnen hebben gezet op de Puma ST met de 200 pk sterke 1.5-liter driecilinder kunnen nog steeds aankloppen bij Ford. Mits je voor de manuele versie gaat. Wil je echter zo'n Puma ST met automaat, dan moet je een serieus stuk inbinden.

Bedankt, Europa

Ook Ford moet voldoen aan de steeds strengere CO2-eisen. Waardoor het niet zo maar performante modelletjes bij kan verzinnen links en rechts. Er was vraag naar een Puma ST met automaat (naar analogie met de Hyundai Kona N), Ford presenteert nu vooral een CO2-interessante oplossing. Want ja, de Puma ST valt te krijgen mét zeventrapsautomaat máár dan moet je wel genoegen nemen met een kleinere motor onder de kap. De 1.5-liter Ecoboost ruimt namelijk plaats voor de overbekende 1-liter Ecoboost driecilinder turbobenzine. Die mag in de Puma ST Powershift een vlotte 170 pk en 248 Nm koppel loslaten op de voorwielen. Daarmee is het meteen ook de krachtigste 1-liter driecilinder die Ford ooit in serieproductie nam. Als dat je ding is natuurlijk.

Ford Puma ST Powershift info

De schade na de ombouw? De Puma ST Powershift sprint 0,7 tellen trager naar de honderd (7,4 seconden) dan zijn broertje met handbak... en dan heb je eigenlijk de nadelen gehad. Het verbruik ligt lager (6,3 l100 km i.p.v. 6,8 l/100 km), de CO2-uitstoot is gunstiger (144 g/km CO2) en de basisprijs is identiek (vanaf 37.300 euro) alsook het ST-onderstel. De vraag is natuurlijk of de Puma ST met deze 1-liter nog een amusante dan wel betrouwbare auto is. Misschien toch maar gewoon voor de handbak gaan? Of, nu het nog kan, voor een Fiesta ST?

Ford Puma ST Powershift info

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws