Ford introduceert een nieuwe versie van hete crossover Puma ST. Die Puma ST Powershift introduceert een automaat maar gooit de 200 pk sterke 1.5-liter driecilinder benzine buiten. In ruil schuift Ford een 1-liter driecilinder naar voren met 170 pk. Euhm... tja.
Vooreerst het goede nieuws: Klanten die nog steeds hun zinnen hebben gezet op de Puma ST met de 200 pk sterke 1.5-liter driecilinder kunnen nog steeds aankloppen bij Ford. Mits je voor de manuele versie gaat. Wil je echter zo'n Puma ST met automaat, dan moet je een serieus stuk inbinden.
Bedankt, Europa
Ook Ford moet voldoen aan de steeds strengere CO2-eisen. Waardoor het niet zo maar performante modelletjes bij kan verzinnen links en rechts. Er was vraag naar een Puma ST met automaat (naar analogie met de Hyundai Kona N), Ford presenteert nu vooral een CO2-interessante oplossing. Want ja, de Puma ST valt te krijgen mét zeventrapsautomaat máár dan moet je wel genoegen nemen met een kleinere motor onder de kap. De 1.5-liter Ecoboost ruimt namelijk plaats voor de overbekende 1-liter Ecoboost driecilinder turbobenzine. Die mag in de Puma ST Powershift een vlotte 170 pk en 248 Nm koppel loslaten op de voorwielen. Daarmee is het meteen ook de krachtigste 1-liter driecilinder die Ford ooit in serieproductie nam. Als dat je ding is natuurlijk.
De schade na de ombouw? De Puma ST Powershift sprint 0,7 tellen trager naar de honderd (7,4 seconden) dan zijn broertje met handbak... en dan heb je eigenlijk de nadelen gehad. Het verbruik ligt lager (6,3 l100 km i.p.v. 6,8 l/100 km), de CO2-uitstoot is gunstiger (144 g/km CO2) en de basisprijs is identiek (vanaf 37.300 euro) alsook het ST-onderstel. De vraag is natuurlijk of de Puma ST met deze 1-liter nog een amusante dan wel betrouwbare auto is. Misschien toch maar gewoon voor de handbak gaan? Of, nu het nog kan, voor een Fiesta ST?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden