Officieel: nieuwe Mercedes E-Klasse haalt inspiratie bij elektrische EQ-modellen (2023)

Mercedes E-Klasse 2023

Mercedes-Benz heeft het doek getrokken van een nieuwe generatie voor één van zijn belangrijkste modellen: de E-Klasse. Die houdt vast aan het traditionele silhouet van zijn voorgangers, al gaat het design wel sterker aanleunen bij de elektrische Mercedes-EQ’s. En die invloed gaat verder dan enkel het uiterlijk.

Geloof het of niet, maar Mercedes-Benz bouwt al een E-Klasse-equivalent sinds het jaar 1946. Tot 1993 gingen die modellen dan wel onder andere namen door het leven, maar toch was Das Haus telkens vertegenwoordigd in het E-segment. Dat kroont deze ‘Benz niet alleen tot het langstlopende model in de geschiedenis van het merk maar als je de voorgangers erbij telt, blijft de E-Klasse zelfs tot op vandaag het bestverkochte model van het hele gamma. Nu is het aan deze nieuwe generatie om die lijn verder te zetten.

Streamen of zoomen

Mercedes heeft namelijk zijn gloednieuwe E-Klasse onthuld en die houdt op het eerste gezicht vast aan de leuze “why change a winning team” — maar dan vermoedelijk in ’t Duits. Dat geldt vooral bij het zien van de achterhelft, zolang je niet te hard let op dat stervormige lichtsignatuur. Vooraan zoekt de nieuwe E dan weer aansluiting bij de elektrische EQ-modellen door middel van een soort Black Panel-grille, en het gevolg van die gladde neus is een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.23. Verder beschikt de E-Klasse natuurlijk wel over echte sleuven in de grille die optioneel zelfs te verlichten vallen, en het geheel lijkt naadloos over te lopen in de koplampen. Die laatste vertonen een soort tweedelige knik onderin, kwestie van toch duidelijk te maken dat het om een E-Klasse gaat.

Mercedes E-Klasse 2023

Ook binnenin heb je daar misschien even een geheugensteuntje voor nodig, want hier blijft er helemaal niks meer overeind van de oude E-Klasse. Zo beschikt de nieuwkomer over een heus MBUX Superscreen — niet te verwarren met het Hyperscreen van de EQE- en EQS-modellen. Ook hier gaat het om een samenspel van drie schermen, maar het bestuurdersdisplay staat afzonderlijk op het dashboard. Het centrale infotainmentscherm en het optionele passagiersscherm leven wel onder dezelfde glasplaat, en daarop kan je films en video’s streamen. Is het daarentegen werkendag, dan zit er bovenop het dashboard een webcam geplant om bij deel te nemen aan je Zoom-meetings.

Viercilinders en plug-inhybrides

Op vlak van design en infotainment gaat de nieuwe E-Klasse dus sterker aanleunen bij zijn EQ-broertjes, maar wat dan met de aandrijflijnen? Daar hoef je alvast niet te rekenen op een zuiver elektrische E-Klasse, want die eer blijft voorbehouden aan de EQE. Alle varianten van de E-Klasse zijn tegenwoordig wel deels geëlektrificeerd, en daarbij gaat het vaak om mildhybrides. Zo begint het gamma met de E 200 op benzine, die 204 pk en 320 Nm koppel naar de achterwielen stuurt dankzij een 2.0-liter viercilindermotor met starter-alternator. Ook dieselen kan nog met de 2.0-liter vierpitter van de E 220 d, goed voor 197 pk en 440 Nm koppel op de achter- of de vier wielen. Al deze motorisaties beschikken standaard over een negentraps automaat, en misschien valt het je ook op dat er voorlopig geen zes- of achtcilinders in het aanbod zitten.

Mercedes E-Klasse 2023

Wat Mercedes wel nog aanbiedt, is een gamma aan plug-inhybrides. De exemplaren op diesel laten ze daarbij achterwege, maar er tekenen wel een E 300 e, een E 300 e 4MATIC en een E 400 e 4MATIC present. Die combineren allemaal een 2.0-liter benzinemotor met een elektromotor in de transmissie, en de E 300 e’s halen daar 312 pk uit terwijl de E 400 e piekt op 381 pk aan vermogen. Allemaal beschikken ze over dezelfde 25,4 kWh-accu, waarmee de zuinigste — de E 300 e zonder 4MATIC-vierwielaandrijving — wel 118 kilometer moet halen. Eens leeg laat de accu zich opladen aan snelheden tot 55 kW.

Bijna-S-Klasse-ruimte

De E-Klasse komt er als vanouds als sedan en als break, maar een coupé en cabriolet worden voorbehouden aan een nieuwe CLE. Hoe dan ook krijgen we voorlopig alleen de sedan te zien, en Mercedes geeft ook mee dat die een mooie 540 liter kofferruimte biedt. Tenzij je hem als plug-inhybride bestelt, wel te verstaan, want diens grote accu beperkt het koffervolume dan tot 370 liter. Verder zouden de inzittenden meer ruimte dan ooit tevoren moeten ervaren, want de wielbasis van de E-Klasse groeit een tweetal centimeter ten opzichte van de voorganger. Dat moet vooral de achterbank ten goede komen, waardoor Mercedes die voortaan omschrijft als "bijna op het niveau van een S-Klasse".

Mercedes E-Klasse 2023

Ondanks zijn langere wielbasis zou de E-Klasse toch best wendbaar moeten blijven, vooral indien je hem met de optionele achterassturing bestelt. Die laat de achterwielen namelijk tot 4,5 graden mee- of tegendraaien naargelang de omstandigheden, wat de draaicirkel verkleint tot 10,8 meter — nipt kleiner dan die van een Volkswagen Golf. Daarnaast is optionele luchtophanging natuurlijk ook van de partij en over comfort gesproken: de E-Klasse debuteert met allerhande snufjes zoals automatisch richtende klimaatsleuven, sfeerverlichting die aanpast aan de binnentemperatuur en artificiële intelligentie om je voorkeuren te leren. Hoeveel dat allemaal moet kosten, leren we in aanloop naar de verkoopstart in de zomer van dit jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws