
De Britse zakenman David Brown is niet aan zijn proefstuk toe. Na de Speedback GT en de Mini Remastered is er nu... de Mini eMastered. Met de volle 97 pk en 640 kilogram. Zei er iemand light makes right?
Enkele jaren geleden verscheen David Brown op onze radar. De Britse zakenman had zijn eigen automerk opgericht en dat in een vlaag van ambitie naar zichzelf genoemd. Brown wilde de Britse klassiekers in een retromodern jasje steken. Met de Speedback GT bijvoorbeeld, een tot Aston Martin DB5 omgebouwde Jaguar XK, en met de Mini Remastered, een restomod van de oerklassieke Britse stadsauto.

Right-sized
Die Remastered steekt nu ook in een elektrisch jasje. De – je verzint het niet – eMastered krijgt een elektromotor van 72 kW (97 pk) en 175 Nm en een batterij van 18,8 kWh. Een astronomisch rijbereik levert dat uiteraard niet op: 110 mijl (177 kilometer) volgens de WLTP-cyclus. Maar volgens David Brown is dat ook niet de bedoeling: het merk spreekt van een “right-sized”-batterij, oftewel: perfect gepast voor de auto. Opladen kan alleszins aan 6,6 kW, waardoor je de batterij aan een wallbox in een drietal uur hebt opgeladen.

Maar een bijkomend voordeel van de kleine batterij is dat het gewicht van deze Mini eMastered laag wordt gehouden. Meer zelfs: met 640 kilogram is David Brown erin geslaagd om het gewicht van het origineel te evenaren. De sprint naar 100 km/u wordt daardoor afgelegd in 8,5 seconden. Niet bepaald atletisch naar huidige EV-normen, maar een flink verschil vergeleken met de oer-Mini. De topsnelheid is begrensd op 148 km/u.

Aan de prijs
Voor deze eMastered neemt David Brown een donorauto die op een specifiek EV-platform wordt gezet. De koetswerkpanelen worden opnieuw met de hand geassembleerd en geverfd, en het interieur wordt volledig op maat van de klant afgewerkt. Leder, hout, aluminium of andere exclusieve materialen: de keuze ligt bij de koper – en zijn portefeuille. De Mini eMastered kost trouwens 125.000 pond, exclusief btw. Een touchscreen met Apple CarPlay en Android Automotive krijg je er gelukkig standaard bij...
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden