Volkswagen heeft zijn ID.7 GTX zopas officieel onthuld… Maar wacht, dat hadden ze toch al gedaan? Klopt, maar toen was die er alleen als Tourer oftewel elektrische break. Nu krijgen we de sportiefste der ID.7’s ook te zien als lagere liftback — je weet wel, voor de volledigheid.
Eerder dit jaar trokken ze bij Volkswagen het doek van hun krachtigste break ooit, en die was ook nog eens zuiver elektrisch. Toen kreeg de ID.7 Tourer er namelijk een GTX-versie bij en die voegde een tweede elektromotor toe op de vooras. Het resultaat was een mooie 340 pk op de vier wielen, meer dus dan gelijk welke ‘Variant’, ’Shooting Brake’, ‘Tourer’ of hoe ze hun breaks bij VW eerder ook al wilden noemen… En daar waren ze blijkbaar zo trots op, dat ze leken te vergeten dat die GTX-aandrijflijn ook gewoon in de lage ID.7 kon passen.
Sorry, Autobahn-rijder
Dat is hen nu, bijna drie maanden na datum, dan toch ingevallen want dit is de Volkswagen ID.7 GTX-zonder-Tourer. Veel meer dan dat is er stiekem ook niet aan dus reken op dezelfde uiterlijke wijzigingen, maar dan dus op de ID.7 liftback in plaats van de Tourer. Zo beschikt ook deze GTX over een iets aangescherpte voorbumper met daarin pijlvormige LED’s, terwijl achteraan dezelfde diffuser present tekent. In het typische King’s Red oogt het allemaal best onderscheidend maar kies je voor een ander kleurtje, dan moet de omstaander het vooral van de GTX-logo’s op de flanken en de kont hebben. Die kont is voor de gelegenheid natuurlijk een stukje lager, waardoor de koffer krimpt van de 605 liter van de Tourer naar 532 liter.
Onderhuids blijft alles echter identiek dus reken ook hier op twee elektromotoren — eentje op elke as. Het voorste exemplaar is goed voor 109 pk en het achterste voor 286 pk en werken de twee optimaal samen, dan pieken ze op 340 pk. Verder krijgt ook deze GTX meteen de grotere 86 kWh-accu mee maar Volkswagen verklapt nog niet welk rijbereik de sportieve topversie daarmee haalt. Dat deden ze voor de ID.7 GTX Tourer ook nog niet maar deze keer mogen we wel een paar prestatiecijfers kennen: de lagere GTX snelt naar de 100 km/u in “minder dan 6 seconden” en gaat nadien door tot 180 km/u — sorry, Autobahn-rijder. Wat je daar allemaal voor over moet hebben, weten we nog niet.
Recente reacties
Vaarwel, 595 en 695: Abarth is nu officieel een elektrisch merk
Als je een luidspreker nodig hebt om hetzelfde geluid te krijgen??? Waar ben je dan mee bezig? Veel...
Door Robbie 1 dag geleden
Vaarwel, 595 en 695: Abarth is nu officieel een elektrisch merk
Over smaken en kleuren moet je niet discussiëren. Als Marc veel plezier beleeft aan zijn...
Door John 2 dagen geleden
Belgische EV-rijder legt gemiddeld 114 km per dag af, trekt zich weinig van druk op stroomnet aan
Vanaf mei tot en met september plug ik ook in bij thuiskomen zodat er gebruikt gemaakt kan worden...
Door Markse 2 dagen geleden
Belgische EV-rijder legt gemiddeld 114 km per dag af, trekt zich weinig van druk op stroomnet aan
Zo zie je maar weer eens dat de range niet zo belangrijk is bij een EV, je kan evengoed wat geld...
Door dirk dierickx 2 dagen geleden