Bijna twee jaar nadat Volvo het doek lichtte van de EX90 full electric, is het model nu eindelijk klaar voor de verkoop en uitlevering aan de klanten. Die wordt nu – boem/paukeslag – geflankeerd door de (nou ja) nieuwe XC90. Wacht, maar ging Volvo niet gedecideerd afstappen van verbrandingsmodellen?
Volvo CEO Jim Rowan himself kwam de verzamelde pers uitleggen waarom er dan toch nog een nieuwe, of beter gezegd vernieuwde XC90 wordt voorgesteld. Anders gezegd wordt de ambitie om na 2030 alleen nog elektrische wagens te bouwen, voorlopig in de koelkast gestopt. De topman beseft dat de transitie van verbrandingsmotoren naar EV’s door de klanten minder snel en zelfverzekerd wordt omarmd.
En dus gaan ze in Gotenburg voor de pragmatische aanpak waarbij de nieuwe EX90 EV aan de top van de line-up geflankeerd wordt door de opgefriste XC90. Als een onafscheidelijke soort van twee-eiige siamese tweeling, als het ware. Daardoor kunnen begoede klanten die een grote SUV willen, kiezen voor een CO2-vrij exemplaar (EX90), of 2 hybrideversies (XC90).
Lidar nog niet helemaal op punt
De nieuwe EX90 is volgens de Volvo ingenieurs de slimste en veiligste Volvo ooit. Die intelligentie is mede te danken aan de lidar (die lelijke bochel midden op het dak) die momenteel enkel maar data verzamelt want niet alle software van de EX90 staat al op punt (vandaar ook de rijkelijk late introductie). Later zal de nieuwe software over the air binnen lopen, waarna de EX90 op niveau 3 autonoom de snelweg op kan. Tot het zover is, moet je met autonoom rijden level 2 tevreden zijn.
Maar geen zorg, voor de rest staat de nieuwe elektrische premium SUV helemaal punt. Je kan ‘m dan ook met onmiddellijke ingang configureren en bestellen op de website. Daarbij kan je kiezen voor een Single Motor of Dual Motor variant. Met één elektromotor komt de EX90 580 km ver, ga je voor de twin motor dan belooft Volvo een rijbereik tot 619 km. Even snel 170 km bijladen doe je overigens in 10 minuutjes, net genoeg om een spelletje Angry Birds te spellen op de reusachtige tablet in het midden van de boordplank of the luisteren naar een concerto van Brahms via de Bowers and Wilkins concertinstallatie. Voor andere leuke hebbedingen op de EX90 verwijzen we graag naar de configurator.
XC90 voelt meer premium
Vraag ons niet waarom, maar de opgefriste XC90 voelt wat ons betreft net iets meer upper class dan de EX90. Dan hebben we het vooral over de sfeer binnenin want hoewel de centrale nieuwe tablet kleiner is dan in de EX90, voelt het geheel luxueuzer aan. In ieder geval weten ook de klanten de XC90 te smaken, want sinds zijn introductie in 2015, gingen er al bijna 1 miljoen exemplaren over de toonbank.
Nieuwe klanten zullen voortaan kunnen kiezen uit 2 motorisaties: de B5 AWD milde hybrideversie van 250 pk en de T8 AWD Plug-In Hybrid van 455 pk. Die laatste krijgt een 18,8 kWh batterij, waarmee je theoretisch 70 km ver komt, wellicht ruim genoeg voor het meeste van je dagelijkse verplaatsingen.
Voor de andere wist-je-datjes van de vernieuwde XC90 verwijzen we graag naar onderstaande video, waar Yves alle nieuwtjes visueel uit de doeken doet.
Recente reacties
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 8 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 11 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
er is maar één oplossing. Vluchten uit de EU... het zal er niet op verbeteren. Heel veel...
Door suskewiet 14 uur geleden
Deze Porsche 911 Turbo kreeg een bizar jasje voor zijn verjaardag
Als je wil opvallen, lijkt deze mij alvast veel beter dan gifkikkergroen. Wel weersbestendig, graag.
Door JL 15 uur geleden