BMW-updates alom: nieuwe motoren voor 1 Reeks en 5 Reeks Touring (2024)

BMW modeljaarupdates herfst 2024

Zin in een BMW 5 Reeks Touring, maar vond je het motorengamma maar wat beperkt? Dan hebben we goed nieuws voor jou want de Duitsers voegen een resem extra aandrijflijnen toe. Die forse break is trouwens niet alleen want ook bij de 1 Reeks vind je voortaan meer keuze, terwijl een paar plug-inhybrides sneller gaan laden.

Je hebt het vast ook al gemerkt: de nieuwe BMW’s vliegen ons zowat om de oren. Zo voelden we pas nog de kersverse X3 aan de tand terwijl er een nieuwe 2 Reeks aankomt en de verkoop van de 1 Reeks alvast op gang is gekomen. Dat laatste geldt ook voor de breakversie van de 5 Reeks — of Touring voor de vrienden — terwijl diezelfde 5 Reeks pas nog gezelschap kreeg van de allereerste plug-inhybride M5. Kort na hun lancering sijpelen er nu ook wat updates door voor al die nieuwe modellen, dus dan kunnen ze die zowel maar even bundelen tot één grote nieuwsbom.

Nieuwe basisversie voor basis-BMW

Om dus bij het begin te beginnen, krijgt de nieuwe BMW 1 Reeks er een paar motorisaties bij. Zo neemt de 116 nu positie in als basismodel, voorzien van een 122 pk sterke 1.5-liter driecilindermotor. Iets hogerop lanceert BMW een 123 xDrive die het dus doet met vierwielaandrijving en 218 pk haalt uit een 2.0-liter benzinemotor. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van amper 6,3 seconden, waarmee hij enkel de M135 xDrive voor moet laten gaan. Die laatste krijgt trouwens ook iets nieuws: een ‘M Technology Pack’ dat hem nog net wat sportiever moet maken dankzij bijvoorbeeld andere dempers en stuggere stabilisatorstangen.

BMW modeljaarupdates herfst 2024

Wat valt er verder nog te melden? Wel, flink wat voor de BMW 5 Reeks Touring eigenlijk. Geloof het of niet, maar die was er voorlopig alleen op diesel — tenzij je voor een plug-inhybride 530e koos. Daar komt nu verandering in want BMW gaat de break voortaan ook aanbieden als 520i, net zoals dat al bij de sedan het geval was. Reken dus op dezelfde 2.0-liter viercilinder benzinemotor goed voor 208 pk en een 0-naar-100-tijd van 7,8 seconden.

Sneller stekkeren

Die plug-inhybride 530e van daarnet krijgt trouwens ook gezelschap, en wel van een sterkere 550e xDrive. Ook die kenden we al van de reguliere 5 Reeks dus reken op dezelfde 3.0-liter zes-in-lijn voorin, die samen met een elektromotor 489 pk over de vier wielen verdeelt. Je tikt er de 100 km/u mee aan in 4,4 seconden terwijl het elektrische rijbereik afhankelijk van je rijgedrag tussen de 82 en de 91 kilometer moet bedragen. Over elektrisch gesproken: ook de i5 Touring krijgt er een aandrijflijn bij en dat is de xDrive40, die vierwielaandrijving toevoegt aan de eDrive40 en het vermogen ook opdrijft naar 394 pk.

BMW modeljaarupdates herfst 2024

Verder gaan de plug-inhybride 5 Reeksen ook wat sneller laden dan voorheen. Zo hielden ze het voorheen bij een vermogen van 7,4 kW en dat stijgt nu naar een lekker marktconforme 11 kW. Ook de machtige M5 gaat daarvan meegenieten, net als de X5 xDrive50e. Bovendien moet je voortaan ook makkelijker laadpalen kunnen lokaliseren langs het navigatiesysteem dankzij verbeterde filters in de zoekfunctie, terwijl je voor het laden kan betalen langs het infotainmentsysteem in modellen voorzien van het nieuwe BMW Operating System 9. De updates moeten het gamma bereiken vanaf november dit jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws