Tegen 2050 geen benzine- of dieselwagens meer in de steden

Het lijkt een beetje een ver-van-je-bed-show, dit nieuws. Toch is het bepalend voor de evolutie in de auto-industrie in de komende decennia. Europa wil namelijk alle benzine- en dieselmotoren verbannen uit de steden tegen 2050. In 2030 zou de vervuilende uitstoot al gehalveerd moeten zijn, door verschillende maatregelen. Een eerste daarvan is de overstap naar milieuvriendelijker wagens. Toch zal men ook alternatieve vervoersmethoden onder de loep nemen, zodat onder andere openbaar vervoer aantrekkelijker wordt.

Ook voor verkeer over middellange afstand worden maatregelen uitgewerkt. Zo moeten efficiënter vervoer over water en door de lucht ervoor zorgen dat burgers de wagen aan de kant laten voor afstanden van meer dan 300 km. Intercontinentaal verkeer moet tenslotte ook zuiniger, al vinden we daar weinig extra info over terug.

Vervoersorganisaties TLN en KNV gaan akkoord met de doelstellingen, maar vinden niet dat de Europese Commissie de middelen om er te komen moet voorschrijven. "Laat dat aan de markt over," zeggen ze daar. Ook de opgelegde maatregel om het wegtransport boven de 250 kilometer merendeels per spoor en binnenvaart te laten gebeuren is volgens de transportsector een stap terug in de tijd. "Een dergelijke gedwongen overstap van vervoer heeft in het verleden bewezen absoluut niet te werken."

Bron: De Standaard*
*

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
stef 10:43
afbeelding van stef

goede doelstellingen. maak alle steden volledig autoluw en stel in de plaats feilloos werkend openbaar vervoer ter beschikking. op die manier enkel positieve kanten => geen parkeerstress, properdere lucht in de steden, meer ruimte, veiliger,...

Sven 21:37
afbeelding van Sven

dat klopt, maar het gaat een stuk om mentaliteitswijziging. De bus (of monorail) zou hier bijna voor de mensen hun deur moeten stoppen alvorens ze hem zouden gebruiken. In contrast daarmee staat dat mensen geen bus door hun straat willen, omdat die teveel hinder brengt.
Een auto is daar een 'oplossing' voor, die rijdt tot waar jij wil. Dat je dan in de file staat (lees: dat je mee de file vormt) is een neveneffect dat je er bij neemt voor je 'vrijheid'. Wat heeft het voor zin dat een bus (al dan niet met enkel de chauffeur erin) rijdt, als iedereen die m zou kunnen genomen hebben, errond een file vormt (al dan niet allemaal apart in een auto).

Ik geloof dat in Azië collectief (publiek) vervoer veel meer ingeburgerd is. Dat men daar ook meer openstaat voor verandering als onvermijdelijk. Hier (in Europa) willen ze oude gebouwen als erfgoed behouden, terwijl het voorbeeld van Seoul daar fel in contrasteert. Seoul is ouder dan pakweg Brussel, maar ziet eruit alsof het in de toekomst gebouwd werd, terwijl Brussel op sommige plaatsen nog steeds in de vroegmoderne tijd (of zelfs middeleeuwen) lijkt te zitten.
Ik stel daarmee niet dat vernieuwing altijd beter is, ik wil daarmee aangeven hoe moeilijk je ons van een bestaand beeld kan wegvoeren en vernieuwing kan introduceren.

In dat opzicht zijn we verwend, en is het erg moeilijk om van die verwennerij af te geraken. Harde (maar steekhoudende) reglementering is daarbij nodig, al zien we tegenwoordig politiekers die niet verder denken dan hoe ze bij de volgende verkiezingen het best uit de peilingen komen. (check de gevallen regering in Portugal met hun besparingsvoorstel).

Daarnaast is het ook goed dat men eens de volledige kost van die auto gaat weergeven. een leningbedrag hier, wat taxen daar en dan nog de brandstof apart, geeft een vertekend beeld van wat de wagen (en 'vrijheid') je echt kost (of hoelang je ervoor moet werken)

Wat de regelgeving zelf betreft: de lange termijn denken is goed om op middellange termijn tot oplossingen te komen die ervoor kunnen zorgen dat we andere energiebronnen gaan gebruiken. Je weet sowieso dat die doelstellingen worden afgezwakt, uitgesteld of zelfs verworpen als 'niet haalbaar'.
Ik ben zelf ook niet voor het gebruik van één soort energiebron. Want nu is olie de boze geest die vervuilt, maar wat als we met zn allen elektrisch gaan rijden? Waar halen we die energie vandaan? De oplossing ligt volgens mij in variatie.

Sven 10:28
afbeelding van Sven

Wij hebben een andere wijziging doorgemaakt dan de Koreanen, precies. Wij hebben ons aangepast door te vluchten uit de stad, zij hebben zich aangepast door oplossingen te bedenken voor de groei van die stad.

Ik denk dat je files voor een groot deel kan oplossen door mensen dichter bij hun werk te laten wonen (of hun werk dichterbij huis te laten zoeken). De mensen die in Seoul wonen, werken daar ook vaak, de mensen die in Brussel werken (of in Zaventem) wonen daar meestal niet. (merk ook op dat Google Maps reiswegen in Seoul enkel per metro/bus aangeeft)
Als je vanuit Antwerpen naar Zaventem moet, is de eenvoudigste oplossing de auto. Stel dat je van Brussel-Zuid naar t noorden van Brussel gaat, dan ga je te voet,neem je de fiets, kan je met de bus, of zelfs met de trein.

Wat die monorail betreft, ik denk dat het moeilijk wordt om die in onze stad te gaan bijbouwen, ik weet ook niet of mensen openstaan voor die nieuwe vervoerswijze (of ze moet al heel goed zijn, of ze draait de eerste jaren op verlies). Openbaar vervoer is geen Facebook, dat wordt niet gehype't.

En over die elektriciteit, ik denk dat nu de overheid voor groene energie gaat in de vorm van windmolens, zonnepanelen edm., we nog wel een tijdje gaan wachten voor we kernsplitsing aan de gewone man verkocht krijgen. Zeker nu er weer een ramp met een kerncentrale gebeurd is (ook al heeft dat er niks mee te maken).

Sven 11:04
afbeelding van Sven

dat weet ik (Daarom ook 'ook al heeft dat er niks mee te maken'), maar voor de man in de straat lijkt dat hetzelfde en het duurt even voor dat doordringt en je zoiets uitgelegd krijgt. Van de moment dat er 'kern-' wordt gebruikt, heeft iedereen tegenwoordig zijn beschermend pak al aan.
Ik denk dat energie wel degelijk gelinkt is met auto's, en zelfs een belangrijk vraagstuk voor de automobielsector is.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws