Regering keurt hervorming 'groener' BIV-stelsel goed

De Vlaamse regering heeft principieel de hervorming van het BIV-stelsel (Belasting op Inverkeerstelling) goed. Vanaf volgend jaar wordt dit systeem volledig anders; hoe schoner de wagen, hoe lager de BIV. Op dit moment wordt de BIV nog berekend op basis van leeftijd van de wagen en vermogen (in fiscale PK). De laagste schijf in het nieuwe systeem bedraagt 61,5 euro terwijl wie een wagen uit de meest vervuilende categorie wil inschrijven 10.000 euro mag ophoesten.

In die categorie vallen de eigenaars van bv. een Porsche Cayenne, die tot eind dit jaar nog 4.957 euro BIV betalen. Wagens op LPG of aardgas betalen aanzienlijk minder BIV.

Met deze maatregel wil de regering de Vlaming aanzetten om een schonere wagen te kiezen. Nieuwe wagens die op naam van een natuurlijk persoon (dus geen bedrijf) worden ingeschreven vallen vanaf 2012 onder deze regeling, voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV ingevoerd in fases, over drie jaar.

Op de website van De Tijd (registratie vereist) vind je een pdf met extra voorbeelden, waarop je kan zien dat het niet voor iedereen duurder wordt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Ponrow 23:37
afbeelding van Ponrow

Jeej, dan zal ik maar zo snel mogenlijk een V8 kopen voor het helemaal onbetaalbaar wordt.
Een 9 volt batterij met een generator/motor aan de aandrijflijn koppel en vervolgens de wagen als hybride laten inschrijven moet misschien nog wel lukken in dit apenland...

James 00:14
afbeelding van James

Monkey business indeed, man man man... triestig!

Anonieme gebruiker 07:34
afbeelding van Anonieme gebruiker

Als je 130-140 rijdt met een hybride wat de meeste Prius-rijders ook doen verbruikt dat ding meer dan, en stoot dus meer uit dan mijn Mercedes c 350

Ken Divjak 09:07
afbeelding van Ken Divjak

"...terwijl hybride en elektrische wagens helemaal geen BIV betalen..."

Check de lijst: de BIV op een Prius zou met dit systeem bijna 35% stijgen.

- edit Autofans: de bron verkondigde blijkbaar nog wat meer foutjes, ik heb de zin in het artikel verwijderd. Thx -

Mesoerrie 09:44
afbeelding van Mesoerrie

Over wanbeleid gesproken...

Eerst is er van alles te doen rond fijn stof, 'slecht voor gezondheid', 'de regering heeft dieselwagens te veel gepromoot'... en nu gaan ze de (kleine) benzinewagens nog wat meer belasten.

Waarschijnlijk is het een sluw meerjarenplan, om binnen hier en 10 jaar een dieseltaks in te voeren. Het hele land zal toch aan het dieselen zijn, dus kassa kassa. Die bijkomende rode propaganda zender moet toch op de een of andere manier gefinancierd worden niet?

Anonieme gebruiker 10:28
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hoe zit het dan met de tweedehands auto's? Hoe gaan ze dit dit "in fases" invoeren?
Ik heb net een tweedehands ford focus RS Mk1 ingeschreven : 8.5 jaar oud - 158kw - 237g co2 - Euro 3 - benzine. Een collectiestuk dat enkel als funcar zal gebruikt worden.
Ik betaal nu 1983€ BIV. Ik ben erg benieuwd hoe dit berekend zal worden in het nieuwe systeem maar
ik vermoed dat ik meer zou moeten betalen. De voornaamste criteria zijn toch co2, Euronorm en type brandstof. En daar scoor ik geen goede punten.Bij tweedehands speelt de ouderdom natuurlijk ook een rol.
Een kilometerheffing zou veel eerlijker zijn; het gebruik wordt betaald maar niet het bezit.
Ik heb een milieuvriendelijke bedrijfswagen (110g co2 - 25000 kms per jaar) maar ik riskeer mij blauw te betalen voor een auto die, akkoord, veel co2 uitstoot maar die niet meer dan 6000km per jaar zal rijden.
Welke auto zal het meeste co2 per jaar uitstoten? Juist ja.
Er wordt ook niet gesproken over de jaarlijkse verkeersbelasting. Wordt die dan afgeschaft of blijft die hetzelfde? Ik heb geruchten opgevangen dat ook deze zou aangepast worden met voornaamste criterium co2. Ik hoop het niet want dan zou ik wel eens stevig kunnen gaan bloeden.
Duimen maar.

Wim 10:58
afbeelding van Wim

verbazingwekkende lijst, zelfs geen zin om me er in te verdiepen. Het zijn vooroordelen, maar ik kan moeilijk geloven dat we zo niet meer moeten gaan betalen.

Iceberg 12:59
afbeelding van Iceberg

Een porsche Cayenne, op naam van een persoon ? Denk niet dat er hiervan veel rondrijden in ons landje !! Firmawagens genoeg !!

Ponrow 18:31
afbeelding van Ponrow

Kortom: een belastingverhoging voor de gewone mens.
Als men echt zou willen verbeteren zouden ze uitstoot van NOx en fijn stof ook mee in berekening brengen in plaats van enkel CO². Only in belgium zeker...

Bert 18:34
afbeelding van Bert

Wat een hoop debielen hebben dit weer beslist. Politiekers die er weer niks van snappen.
En dan zouden ze nog graag willen dat er op hun gestemd word devolgende verkiezing zeker?
Een diesel is voor mij pas milieuonvriendelijk. Bekijk de uilaat maar eens wanneer ze hun gaspedaal intrappen. Soms moet men zijn lichten aansteken.
Ook niet vergeten alvorens naar de autokontrole te gaan, eerst eens goed doorrijden om de catalysator te reinigen... lees extra milieubelasting.
Onnozelaars !

Anonieme gebruiker 20:46
afbeelding van Anonieme gebruiker

Een mens krijgt zin om te verhuizen!
Niks klopt nog in dit apenland! Nog zo een voorbeeld zijn de studietoelages; een inkomen moet onder een bepaalde grens liggen om ervan te kunnen genieten, maar alle bezittingen ( roerend als onroerend )worden hier niet meegerekend!

vb: 15 eigendommen, 5 sportwagens en werkloos zijn= gratis uitkering, gratis studeren + zorgeloos genieten van van de huuropbrengsten van onroerende zaken. Mooi is dat in dit apenland!

On topic BIV: met deze maatregel wordt de hardwerkende burger weer eens het meest gestraft!

Democratie is ver te zoeken hier, alles wordt toch van bovenaf beslist, willen of niet!

pietervh 10:56
afbeelding van pietervh

Blijft het systeem van +15jaar = € 61,5 ???

Anonieme gebruiker 21:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

biv gewoon afschaffen,mens betaald al btw op de aankoop dan nog eens op zijn benzine,hoop echt dat de belg eens op straat komt en massaal tegen al die regels die de auto tot melkkoe maakt van véél gezinnen.Hier ne mens doen blauw betalen en onze goede oude wagens afkeuren om in afrika nog 20 jaar mee te rijden,iedereen gelijk voor de wet,één benzine prijs,één dezelfde voor wegenbelasting en dit wereldwijd .zouden ieder jaar 5000 euro belasting voordeel moeten krijgen omdat we van onze regering toch zo een goed wegdek krijgen,sukkels dat zijn het hier

Anonieme gebruiker 21:26
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik ga dan wel meer Biv betalen maar daarom heb ik beslist mijn wagen niet meer alle 4 jaar meer te vervangen maar alle 6 jaar , normaal koop ik dus op 12 jaar voor minstens €75000 en bijgevolg dus ong. €15000 btw , door mijn beslissing gaat dat dus dalen naar ong. €50000 en dus (maar) €10000 btw , de staat zal dus aan mij zo €5000 mislopen !
ook zorg ik ervoor dat ik wekelijks benzine laat meebrengen uit luxemburg door een bevriend chauffeur zodoende mist de stta alsook nog deze accijzen en btw en hij is daar ook nog stukken goedkoper !
Voor mijn booodschappen ga ik shoppen in hulst ((NL) , weer goedkoper en geen btw voor de staat !!
Ik ben die bende zeikers van politiekers hier zo beu dat ik dit allemaal doe !!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws