BIVV wil jonge chauffeurs 's nachts van de weg houden

Uit de statistieken van het BIVV blijkt dat jonge chauffeurs meer aan risico's in het verkeer worden blootgesteld dan oudere bestuurders. Na een enquête bij 3.000 jongeren tussen 18 en 24 jaar, uitgevoerd op vraag van staatssecretaris van Mobiliteit Schouppe, bleek dat één op zeven betrokken was in een ongeval tijdens het eerste jaar na het behalen van het rijbewijs.

Opvallend is dat een jongere met een langere leerperiode minder snel betrokken raakt bij een ongeval. Nog opvallend is dat jonge mannelijke bestuurders vaker bij een ongeval betrokken zijn dan hun vrouwelijke collega's.

Volgens Schouppe is het duidelijk dat jongeren vooral tijdens hun eerste duizend kilometer extra alert moeten zijn. 'Ze moeten immers nog de nodige automatismen onder de knie krijgen. Daarbij hebben jongeren vaak de neiging risico's te onderschatten en hun capaciteiten te overschatten.'

De BIVV stelt daarom voor om de rijopleiding in stappen te laten verlopen. Zo kan men het traject aanpassen naarmate een chauffeur meer kilometers gereden heeft. Concrete voorstellen daarbij zijn bijvoorbeeld het verbod om passagiers van dezelfde leeftijd te vervoeren, een verbod om 's nachts te rijden en een verlenging van de tijd tussen twee praktische rijexamens (na een onvoldoende voor het eerste examen). De rijopleiding wordt vanaf de volgende regering een bevoegdheid van de gewesten, op dit moment is dat nog een federale bevoegdheid.

Via: Nieuwsblad

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Quin 10:52
afbeelding van Quin

De vraag is: is die enquête ook afgelegd bij andere leeftijdsgroepen, de 60+'ers bijvoorbeeld? Het zou met niet verbazen als het aantal ongevallen daar gelijk is, zoniet hoger.

Typisch Schouppe om steeds die jongeren te viseren. Al is het op zich geen slecht idee, natuurlijk, maar het stoort me dat hij zich altijd zo focust op jonge mensen.

Sven 11:00
afbeelding van Sven

Mesoerri: in het buitenland zou men al met logboeken werken, al moeten die al elektronisch zijn anders kan je nog steeds invullen wat je wil.
Quin: dat was ook iets wat ik me bedacht toen ik het artikel schreef.

Techno Patat 15:54
afbeelding van Techno Patat

En de beste mijnheer Schouppe gaat mij dan naar m'n werk brengen? Want ik ben (als jonge bestuurder, met inderdaad een dom ongeval binnen de 1e 1000 km) namelijk elke nacht op de weg!

MAAR nog nooit met een druppel alcohol te veel op! Ik heb al m'n ouders naar de andere kant van de provincie laten rijden om me te komen halen zodat ik iets kon drinken! Alcohol in het verkeer is voor mij een gigantische taboe! Mensen die het anders beweren hebben voor mij linea directa afgedaan :p! Ik kom elke donderdag/vrijdag/zaterdag nacht wel 1 dronke bestuurder tegen!

En als ik er dan achter moet hangen voor 10+ km omdat hij teveel zwalpt en ik er niet langs durf hou ik meer dan eens m'n hart vast voor sommige tegenliggers/voetgangers/...

De heer schouppe is er weer met een idee dat op niet veel slaat, gelukkig is het z'n eerst /Sarcasme

Yvesw 13:35
afbeelding van Yvesw

Het is net zoals Quin zegt... Wat als ze dit onderzoek bij ouderen hadden gedaan? Zo kan je elk onderzoek naar je hand zetten eh, als je maar één doelgroep viseert...

En wat als je je rijbewijs haalt op je dertigste? Dan ben je geen gevaar op de weg? Ik krijg het sch**t van Schouppe en zijn ooglappen visie op het verkeer. "Er vallen vooral jonge verkeersslachtoffers tijdens het weekend..." No shit sherlock! In het weekend zijn het vooral de jongeren die 'snachts op de baan rijden. Zo vind ik dat het tijd is voor een artikel: "Tijdens weekdagen vallen er meer verkeersslachtoffers in de categorie 25-65."
Laten we een rijverbod voor die mensen invoeren...

Het probleem in dit land is dat de rijopleidingen veel te simpel zijn en dat verkeersregels hier onbestaande zijn. Er moet gewoon een heropvoeding komen van het verkeer. Voorrang van rechts is hier eerder uitzondering dan regel... "70 per uur? 75 zal ook wel goed zijn zeker..." Het is door die laksheid van de automobilisten dat het verkeer hier zo een gevaar is. En dat ligt niet alleen bij de jongeren...

Maar tot zover mijn gezaag... Ik zou er eens een column over moeten schrijven... Vergeet anders wat ik hierboven heb geschreven :p

Techno Patat 13:52
afbeelding van Techno Patat

@yves: dat van die 70-75 kan ik mee leven, maar ik maak het inderdaad ook mee als ik in een zonde 30 voorrang geef aan iemand, dat de auto's achter me toeteren! Dan stop ik hem rustig in achteruit en blijf rijden totdat de parking sensoren tilt slaan! laat de mensen maar schrikken en bozer worden :p!

Ik denk dat een verplichte slipcursus (zoals in finland) ook al zou helpen!

Zo zat ik overlaatst in de auto bij iemand die remde op een modderige weg, ABS kwam erin en hij liet z'n rem los! Ik half in paniek: WAT DOE JIJ NU??? En hij antwoorde: awel, ABS remt nu toch voor mij? Ik moet niets meer doen... Waarop ik dus riep: NEEE, DRUK OP DIE REM GODVERD*****!!!

Als dat gebeurt was met een glaasje of 2 alcohol op, op een lege baan dan denk ik niet dat ik hier nog veel flauwe zever ging kunnen typen! Voor idioten als hem zou een slipcursus dus wel heeeeel erg verstandig zijn! Want niet iedereen heeft mij naast me als ze zo een domme veronderstelling maken...

Yvesw 13:54
afbeelding van Yvesw

@Patat: Ik ga er geen woorden meer aan vuil maken... (Lees: Column voor volgende maand :p )

Techno Patat 13:55
afbeelding van Techno Patat

*wacht in spanning af*

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws