Nieuwe BIV goedgekeurd en vanaf 1 maart van kracht

Na heel wat gepalaver via de media over het al dan niet goedkeuren en aanpassen van de nieuwe regeling rond de Belasting op In Verkeerstelling heeft de bevoegde commissie in het Vlaams Parlement gisteren een definitieve beslissing gemaakt. De plenaire raad moet nog stemmen over de regeling maar normaal gezien zou deze 1 maart dan toch van kracht gaan. .Vanaf 1 maart gebruikt men vijf parameters; de Euronorm (voor de uitstoot van de schadelijke gassen), de brandstofsoort, de leeftijd van de wagen, de aanwezigheid van een roetfilter en niet in het minst de CO2-uitstoot.

Ook voor bedrijfswagens geldt de nieuwe berekening, leasingwagens vallen dan weer niet onder deze regeling.

In het huidige systeem (tot 1 maart dus) is de BIV berekend op het vermogen van de motor en werd die BIV voor tweedehandswagens minder hoog.

De nieuwe berekening is in het voordeel van nieuwe, zuinige wagens. “De maatregel zou dit jaar ook 138 miljoen euro moeten opleveren. Dit is dus geen verkapte belasting”, zegt CD&V-experte Griet Smaers.

Je kan zelf je BIV berekenen met de tool van de Vlaamse overheid. Meer info en de simulator vindt je op het belastingsportaal van de Vlaamse overheid.

Concreet wordt de BIV voor dieselwagens gemiddeld 200 euro [duurder][1], voor benzinewagens wordt dat tussen de 150 en 200 euro goedkoper. Wie in maart en april een wagen koopt, geniet van een overgangsregeling. Daarbij wordt de BIV berekend op beide manieren en wordt het laagste aan de inschrijver aangerekend. Tweedehandswagens genieten de komende drie jaar van een regeling waarbij de nieuwe berekening gedeeltelijk in het totaal bedrag wordt gepast.

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Pieter A. 12:42
afbeelding van Pieter A.

Allemaal nieuwe Audi A6'n kopen, die zijn 96% goedkoper geworden ;)

Waxweazel 13:01
afbeelding van Waxweazel

Heeft het dan nog nut om na 1 maart zo een klein spaardieseltje te kopen ?
Of ben je dan beter af met een (veel) zwaardere benzine motor, ondanks dat die meer verbruikt en dus ook een hogere CO2 uitstoot heeft ?

Zijn er ergens grafieken of tabellen waar men zulke vergelijkingen kan bekijken ?

Quin 13:17
afbeelding van Quin

Voor de Giuilietta QV is dat ook een serieuze verbetering, hoera ;)

Techno Patat 17:22
afbeelding van Techno Patat

congratz trouwens quinn, we gaan eens moeten afspreken met de Alfa's :D!

Voor mij had het 200€ goedkoper (nogtands een zware, verbruikende en uitstotende diesel!) gekunnen!

Maarja, kheb er nu al het plezier van dus die 200 heb ik er voor over! kan nog wel bij die schep die ik mag dokken ;)!

hoewel ik toch ook graag eens een tabel zou willen zien zoals waxweazel zegt!

Cuore Sportivo 18:25
afbeelding van Cuore Sportivo

Ik heb bewust mijn tweedehands auto in december nog ingeschreven, scheelt € 1000!

Mesoerrie 20:58
afbeelding van Mesoerrie

Gelukkig wordt er geen woord gerept over lichte vrachtwagens :p

Quin 12:12
afbeelding van Quin

Thx, TP, een Alfa-meeting lijkt me prima idee :p.

Yvesw 12:18
afbeelding van Yvesw

@Patat: En nu daag ik je uit om een weekje te posten op Autofans zonder een woord te reppen over je nieuwe Alfa ;p

O.T.: Eindelijk hebben ze door dat het aantal PK's (ooeeeeeeh, de Belgische overheid kreeg rillingen van het woord alleen al) niet samenhangt met het vervuilende karakter van een wagen... Beter een zwaardere motor die mee kan, dan een mueslidieselblokje van 0.5L dat je constant moet doortrappen om mee te kunnen op de weg...
Mijn gebeden zijn aanhoort! (Nu nog bepaalde wetten terug afschaffen in de stijl van van "fietsers" en "door het rood" rijden...)

Techno Patat 16:39
afbeelding van Techno Patat

Idd Yves, maar nu zitten ze nog altijd met blokjes die het goed doen in de cyclus maar slecht erbuiten!

Ik wil het gerust doen hoor, maar wat staat er tegenover :p? Het zal wel niet simpel worden, nog steeds veel te grote smile op m'n gezicht bij het rijden :D!

Hippus 18:09
afbeelding van Hippus

Ik vraag me toch af wat dat gaat geven in combinatie met de Jaarlijkse Rijtaks. Die gaan toch ook aangepast worden, niet?
Je gaat met de nieuwe BIV dus minder betalen voor een benzine dan voor een diesel maar als de Jaarlijkse Rijtaks ook berekend gaat worden ahv. de CO2-uitstoot dan gaan de rollen toch omdraaien, niet? Ik heb zo'n vermoeden dat de nieuwe benzinerijders jaarlijks serieus zullen mogen betalen terwijl ze met de nieuwe BIV juist gelokt worden.

gtike 19:58
afbeelding van gtike

@ hippus

of ge nu diesel of benzine gaat rijden, gekloot gaat ge altijd zijn...

Hippus 11:19
afbeelding van Hippus

@gtike: Daar heb je groot gelijk in. ;-)) Met wat je ook rijdt, vroeg of laat word je toch uitgemolken. Zelfs als je elektrisch rijdt. Alsof dat goedkoop gaat blijven...

Ik vermoed wel dat als benzine steeds duurder blijft dan diesel en de Jaarlijkse Rijtaks voor benzinewagens fors gaat verhogen (omwille van hun hogere CO2-waarde), de prijs van occasie-benzinewagens fors kan dalen. Als mensen voor bijvoorbeeld hun Porsche 911 Carrera uit 1993 meer dan 2000 euro aan taks gaan moeten betalen, gaan er toch bij zijn die er meteen vanaf willen.

Anonieme gebruiker 17:49
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik rij zelf met tucson diesel 2liter normaal 385euro nu word da 625 euro een schande die wagen is nog maar 4 jaar oud euronorm 5.
de werkmens word weer maar eens gekloot door die rot politiekers en de rijke kunnen lekker met hun groote bakken blijven rondrijden.

Quin 11:05
afbeelding van Quin

Net m'n inverkeerstelling van m'n Giulietta QV binnengekregen: 800 euro ipv 4800 euro: leve de Belgische overheid!

Techno Patat 09:59
afbeelding van Techno Patat

Gelukzak! Ik mocht daar eventjes 2050€ voor dokken :(!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws