Overheid gaat semi-vaste flitspalen gebruiken bij wegenwerken

Dit jaar worden er langs de verschillende snelwegen weer heel wat wegenwerken uitgevoerd. Volgens Minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) gaat het om 140 kilometer aan vernieuwingen, verspreid over een 14-tal werven. Bij verschillende van die werven zal men een semi-vaste flitspaal plaatsen om de veiligheid van de wegenwerkers en weggebruikers te verhogen. Vanaf 16 april zal de eerste onbemande camera worden opgesteld aan de werken op de E40 tussen Affligem en Erpe-Mere.

Volgens de huidige planning zal het nieuwe flitstoestel onder andere ingezet worden tijdens de werven op de E40 tussen Aalst en Erpe-Mere, op de E313 ter hoogte van het knooppunt Lummen, op de E313 tussen Massenhoven en Herentals, op de E40 ter hoogte van Middelkerke, op de R0 tussen Dilbeek en Asse, op de E40 ter hoogte van het viaduct Kraainem, en op de E17 ter hoogte van Deinze.

Het flitstoestel blijft in de meeste gevallen 1 week op eenzelfde locatie en dat tijdens de meest risicovolle fase(s) van de werf.

Tot nu toe maakte men gebruik van bemande voertuigen voorzien van een flitsinstallatie. De onbemande semi-vaste flitspaal zorgt ervoor dat men de bemande voertuigen dus elders kan inzetten.

Meer info over de geplande werken vind je op www.wegenwerken.be

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 18:47
afbeelding van Anonieme gebruiker

Begin eens eerst met het wegennet op een Europees niveau te tillen, pas dan uw snelheidsbeperkingen aan aan de Europees grootst gemene deler, stop dan met het brugertje pesten stramien en als dat allemaal gerealiseerd is, dan heb je een bais om dit te doen? Zoniet, dan is dit puur een actie om wat stemmetjes te ronselen zonder een enkel doordacht persectief.

frans 18:50
afbeelding van frans

Flitstoestel moet nog wel goed gekeurd worden!!!
Dat duurt hier minstens drie jaar.

Yvesw 18:54
afbeelding van Yvesw

@Frans: Laat ons hopen ;) Het geld van flitskasten kunnen ze inderdaad beter investeren in het heraanleggen van het wegennet... Zo ken ik meerdere wegen die ze, wegens slechte berijdbaarheid, verlagen tot een 50km/u. Tot daar geen probleem, dat begrijp ik... Maar dat ze er dan ook nog eens flitspalen installeren, dat wekt toch gewoon wrevel op! Met het geld van al die flitspalen/ trajectcontroles hadden ze half het wegennet al opnieuw kunnen aanleggen....

Techno Patat 19:05
afbeelding van Techno Patat

@yves: WAT??? 50 per uur? Ze zijn zij daar zot zeker in Duffel! Bij ons is het 30! En geloof me, met m'n alfa MAG ik niet meer doen dan 30 of m'n bodemplaat slijt sneller af dan dat jij een banaan kan op eten!

Yvesw 20:16
afbeelding van Yvesw

@Patat: Dat is niet in Duffel-city hoor ;) U onderschat mijn "banaan eet power"!

Anonieme gebruiker 07:52
afbeelding van Anonieme gebruiker

Deze morgen zo'n flitspaal tegengekomen op de E313 tussen Beringen & Lummen. 2 Rijstroken vlot berijdbaar, geen enkel werfverkeer, geen signalisatie qua maximumsnelheid, en toch geflitst tegen 120 per uur. Zijn ze dan vergeten hun flitspaal af te zetten toen de signalisatie werd verwijderd?

Worden signalisatie & flitspaal eigenlijk door dezelfde instantie beheerd?

Anonieme gebruiker 12:07
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dus is het plausibel dat een flitspaal wagens flitst die aan 50km per uur rijden, terwijl de signalisatie hiervan al is weggenomen? Hoe kan ik dit aantonen als ik over enkele weken een PV in de bus krijg? Ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws