Kus uw pollekes: volgend jaar 170 km gerenoveerde snelweg erbij

In een ambitieus plan stelde minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) vandaag de plannen voor om onze wegen terug in goede staat te brengen. Na de 140 km gerenoveerde weg van dit jaar worden er volgend jaar nog een 170 km vernieuwd, verdeeld over 19 grote werven.

Er wordt 87,4 miljoen euro voor uitgetrokken en de grootste werken zullen plaatsvinden in West-Vlaanderen. Daar worden vijf werven opgestart, een totaal van zowat 55 km onderhoudswerken. Vlaams-Brabant en Antwerpen krijgen elk vier werven, Limburg en Oost-Vlaanderen worden door drie werven opgewaardeerd.

De renovatieactie kadert in het plan van Minister Crevits om tegen 2015 de onderhoudsachterstand op de Vlaamse snelwegen helemaal weg te werken. Naast de structurele onderhoudswerken wordt ook 12 kilometer aan geluidsschermen geplaatst, goed voor een bedrag van 12,2 miljoen euro. Om de hinder te beperken starten zes werven tijdens de zomermaanden en wordt aan vier andere ook doorgewerkt in de verlofperiode.

Hieronder staat een overzicht van de werven per provincie.

Antwerpen: 4 werven

N49/E34 Structureel onderhoud tussen de Antwerpse ring en Melsele E19 Geluidsschermen Kontich E19 Noord Structureel onderhoud en aanleg spitsstrook tussen knooppunt Antwerpen-Noord en Sint-Job E313 Heraanleg asfalt t.h.v. Massenhoven en t.h.v. Ham

Limburg: 3 werven

E313/E314 Geluidsschermen Klaverblad Lummen E314 Herstellen brug in N2 t.h.v. Halen E314 Heraanleg asfalt tussen Halen en Lummen

Oost-Vlaanderen: 3 werven

E40 Geluidsschermen Aalst E40 Structureel onderhoud tussen Aalter en St. Denijs-Westrem E17 Structureel onderhoud tussen Kruishoutem en Deinze

Vlaams-Brabant: 4 werven

A12 Vervangen brug t.h.v. Londerzeel E40/E314 Structureel onderhoud tussen Heverlee en Wilsele en aanleg spitsstrook R0 Structureel onderhoud t.h.v. Strombeek-Bever R0/E40 Structureel onderhoud viaduct Kraainem

West-Vlaanderen: 5 werven

E403 Heraanleg wisselaar Oostkamp E403 Structureel onderhoud tussen Lichtervelde en Torhout E40 Structureel onderhoud tussen Veurne en Oostduinkerke E40 Structureel onderhoud tussen tussen Gistel en Middelkerke E403 Structureel onderhoud tussen Ruddervoorde en Brugge

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yvesw 08:17
afbeelding van Yvesw

Toch weer een minieme actie van vadertje (of moet ik in dit geval "moedertje" zeggen?) staat. Ze kunnen destijds meer dan 5 MILJARD hulp geven aan een bank (KBC) die misschien, mogelijks, (als die dwazen van standard & poor het "zeggen") over kop kan gaan. Maar voor het wegennet dat kreunt van de ouderdom, dat vanuit heel Europa bespot wordt en op sommige punten gewoon levensgevaarlijk is, rekken ze dit jaar 87 miljoen uit. Dat is een peulenschil in vergelijking met het geld dat jaarlijks verkwanseld wordt aan bodemloze putten. Maar ja, liever een bodemloze put/zak vullen dan de putten in de wegen vullen...

Hier moet je niet fier op zijn Hilde Crevits. Dit plan is even ambitieus als het in elkaar zetten van een kaartenhuisje...

We rijden het zelfde straatje in als de NMBS destijds. Jaren lang niet of miniem investeren in de infrastructuur kan je op de lange termijn alleen maar heel zuur opbreken. Dus stop de idiotie en voer gewoon die tolwegen in. Het wordt tijd dat de verbruikers ook daadwerkelijk moeten betalen...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws