Eerste tests met kilometerhefing van start

Eerste tests met kilometerhefing van start

De drie gewesten zijn het eens over de uitwerking van de kilometerheffing. Zowat 1.200 mensen zullen die kilometerheffing uittesten in de komende tijd. Zij krijgen een On-Board Unit die hun verplaatsingen registreert en ook het tarief op het gekozen traject weergeven.

Het proefproject is onderdeel van het akkoord dat begin 2011 gesloten werd tussen de gewesten. Het doel is om te kijken wat de impact is van de heffing op de weggebruiker. Ook wordt nagegaan of het verplaatsingsgedrag wijzigt, afhankelijk van het inkomen. De doorlooptijd van het hele proefproject wordt op ongeveer 10 maanden geschat. De resultaten van de proef worden verwacht in de eerste helft van 2014.

"Met dit proefproject kunnen we nu nagaan op welke manier een kilometerheffing de mobiliteit beïnvloedt. We willen ook nagaan of mensen zich anders gaan verplaatsen afhankelijk van hun inkomen, zodat we ook de sociale aspecten van een kilometerheffing voor personenwagens niet uit het oog verliezen", horen we nog bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Carlos 18:35
afbeelding van Carlos

*zucht*

Techno Patat 17:44
afbeelding van Techno Patat

Ik heb inderdaad niets te verbergen. Ik ben een brave burger die iedere week z'n 60 uur werkt, die z'n belastingen betaalt en die mooi alles van z'n auto betaald! Maar als die mannen denken dat ik een 'kaske' in m'n auto ga leggen dat mooi bijhoudt waar ik ben? Liever niet! Dat beetje vrijheid die m'n auto mij geeft in ruil voor een kleine 10.000 euro per jaar mogen ze me niet afnemen ze makker! (1400 euro verzekeringen, 978 wegentaks, 4.000 euro brandstof, ondehoud en banden.......)

Quin 11:25
afbeelding van Quin

Schandalig. Ik heb al geen goedkope wagen qua brandstofgebruik en met m'n 150 km per dag dat ik rij zou die kilometerheffing er nog eens een serieus klets bij doen :s.

Jos 15:07
afbeelding van Jos

We betalen al BTW op de auto, de BIV (eenmalig), de belasting op de jaarlijkse verzekering, de jaarlijkse autotaks, de BTW op onderhoudsfacturen, de taksen accijnzen en BTW op de brandstof en misschien vergeet ik nog één of andere belasting. CREVITS, is dit nog niet genoeg ? En wie wordt van de kilometerbelasting de dupe ? Ja de brave burger die elke dag 50 of meer km moet maken voor zijn werk op steeds slechtere wegen.
Bende klungelaars !!

Etienne 20:50
afbeelding van Etienne

Er komt nog een dag dat ons zuurverdiende loontje rechtstreeks wordt doorgestort naar die bende strontkevers, en dat zij ons maandelijks wat drinkgeld zullen doorstorten.
De rest zal wel verdwijnen onder het motto "verdraagzaamheid, multi-kulti, solidariteit".

Moarenfin 23:29
afbeelding van Moarenfin

Aaaaaaargh, de Roverheid moet met zijn vuile poten afblijven van mijn auto waarvoor ik hard gewerkt heb en al meer dan genoeg afdok (zie hogerop wat Jos schrijft). Beter zou zijn om een wegenvignet in te voeren voor buitenlanders die onze wegen komen stuk rijden. Onbegrijpelijk dat men 1200 idioten heeft gevonden die het systeem willen uittesten. Zullen uiteraard lui van linkse of groene signatuur zijn. Weg met deze nepregering, weg met dit linkse non-land, weg met de Roverheid, weg met Di Rupo. Gadverdegadver..... kilometerheffing.... precies of we betalen nog geen taksen genoeg.

Adolf Van Oostende 22:16
afbeelding van Adolf Van Oostende

ROVER-HEID is inderdaad de juiste term , de geitenwollensokkenmaffia heeft blijkbaar maar 1 hoofddoel : autorijden voor de werkmens zo goed als onbetaalbaar maken .

Kenny 11:10
afbeelding van Kenny

Een kilometerheffing, daar kan ik ergens nog inkomen. Het principe is in theorie goed: je betaald voor wat je rijdt. Maar dan moet dit wel langs de andere kant gecompenseerd worden, op z'n minst door het afschaffen van de jaarlijkse taks, een verlaging van de BIV (het huidige systeem trekt op niet veel) en evt. zelfs een BTW-verlaging. Maar dit is utopie vrees ik.
Alweer is de automobilist het slachtoffer van geldklopperij. Dat Crevits haar prioriteiten aub iets bijsteld door bv. de wegen te optimaliseren.
M.b.t. tot het opvolgen van je wagen kan ik Patat z'n mening best begrijpen, maar om te weten waar we zijn heeft men heus geen tracker meer nodig ;-).

Wim 16:58
afbeelding van Wim

2nd that :), te groot big brother gehalte

Privacy-is-relevant 19:19
afbeelding van Privacy-is-relevant

Wat kan je anders verwachten met een communistische overheid.

Grootste probleem zie ik zelf in privacy inbreuk. Dit soort dingen enerzijds, gas boetes anderzijds, 1984 komt dichterbij.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws