Intelligente flitspalen voor snelwegen

Intelligente flitspalen voor snelwegen

Je kent ze wel, de matrixborden die soms van snelheid wisselen. Je kent ongetwijfeld ook wel wat plaatsen waar er flitspalen ter hoogte van die matrixborden staan. Wel, die laatste zullen nu dezelfde maximumsnelheid hanteren als aangegeven op de borden.

Je vindt de dynamische verkeersborden boven de Antwerpse Ring, de snelwegenrond Gent en de E313. Tijdens een zware ochtend- of avondspits tonen de dynamische borden een snelheid van 50, 70, 90, 100 of 110 km per uur. Door het toepassen van een nieuwe technologie worden de flitspalen rechtstreeks verbonden met de matrixborden. Als daarop staat dat de maximumsnelheid 70 km/u is op de snelweg, dan gaan de palen ook vanaf 70 km/u flitsen. Het systeem moet vanaf de zomer ingevoerd worden. Wie de aangegeven snelheid overschrijdt, zal beboet worden. Toch volgt eerst nog een testfase en proefperiode, waarbij de E40 ter hoogte van Gent en de Antwerpse Ring als proefomgevingen dienen. Wanneer het project van start gaat, ligt nog niet vast. "We moeten de communicatie tussen de twee apparaten eerst nog uitgebreid testen", verwoordt Erika Decorte van Wegen en Verkeer.

Behalve de maximumsnelheid weergeven en boetes genereren hebben de slimme borden ook het doel de veiligheid op de snelweg te verhogen. Ze informeren bestuurders over files en ongevallen en worden ingezet om de doorstroming van het verkeer te sturen. "Er is minder gevaar dat achterliggend verkeer op een file inrijdt als we de snelheid van de verkeersstroom geleidelijk kunnen verlagen", zegt Decorte nog.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Wim 12:11
afbeelding van Wim

ik snap dat ze dat willen doen, maar de vraag is altijd, vanaf wanneer flitsen ze, flitsen ze op 71 of niet, en daardoor krijg je mensen die op de rem gaan staan ondanks dat ze niet te snel rijden

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws