'T stad is van iedereen, behalve oude dieselwagens

Antwerpen-autovrij

Morgen - zondag 15 september - is het autoloze zondag in Antwerpen. Binnenkort wordt Antwerpen misschien continu autoloos. Tegen 2016 gaat de stad dieselwagens die ouder dan 15 jaar zijn weren.

Vanaf 2016 mogen dieselwagens ouder dan 15 jaar niet meer rondrijden in het gebied tussen de Singel en de Scheldekaaien. Wagens die tien jaar of ouder zijn zullen moeten worden uitgerust met een roetfilter.

Op deze manier wil Antwerpen de vervuiling terugdringen en een lage-emissiezone creëren. Rij je alsnog binnen met je wagend des terreurs, dan krijg je via nummerplaatherkenning een boete in je brievenbus.

Goed voor het milieu

De Bond Beter Leefmilieu is verheugd met de beslissing van het Antwerpse stadsbestuur. Zij eisen al langer om deze maatregel in voegen te laten treden. Ook Febiac (sectorfederatie van de auto-industrie) is blij met de beslissing.

Antwerpen-autovrij

Volgens Bond Beter Leefmilieu zijn er trouwens, op de 5.4 miljoen ingeschreven wagens in België, zo'n 100.000 die echt niet meer beantwoorden aan de huidige milieueisen. Voor ambulances, erkende oldtimers en kermiswagens is er wel een vrijstelling mogelijk.

Kanttekening

Sommigen - waaronder wij - zien niet meteen een heilige graal in deze maatregel. Door bepaalde wagens te weren zal er geen gigantisch verschil ontstaan in fijnstofcijfers. Die wagens zullen tenslotte worden vervangen door andere - nog steeds "vervuilende" - wagens. Als die wagens dan opnieuw elke dag in de file staan, dan krijg je nog steeds vervuiling. Het voorzien van de nodige parkeerzones buiten de stadskern om daarna pendelaars met het openbaar vervoer te laten verplaatsen in de stadskern lijkt de betere oplossing.

Antwerpen-autovrij

Ook kan je je vragen stellen bij het viseren van dieselwagens van een bepaalde leeftijd. Een Volkswagen Lupo 3L TDI van 1999 zou niet meer welkom zijn terwijl hij alsnog amper 81g/km CO2 uitstoot. Een nieuwe Volkswagen Golf 7 2.0 TDI is dan weer wel welkom terwijl hij 119 g/km CO2 uitstoot. Daarenboven heeft de overheid jarenlang benzines geviseerd en kunstmatig duur gemaakt waardoor wij Belgen nu helemaal verstokt zijn aan de diesel.

Wij stellen voor om steden zoals Antwerpen te voorzien van een openbaar vervoerssysteem zoals je die in - pakweg - Berlijn vindt en benzinewagens niet meer kunstmatig duur te houden. Anders blijf je rondjes rijden rond het echte probleem...

Goed plan? Of lost dit het probleem van de vervuiling niet op?

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 28 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (28)

Plaats een reactie
Alfred 13:06
afbeelding van Alfred

Goed dat jullie zelf het probleem al aanhalen, leeftijd zegt niets. Weer wat idiote politici die het hebben horen donderen in Keulen, maar geen flauw benul hebben waar het nu net om gaat. Om dan nog maar te zwijgen over de BBL. Het Duitse systeem volgen is logischer, dan kunnen ze ook ineens benzine wagens mee nemen in het voorstel en moeten ze niet binnen X aantal jaren opnieuw gaan "nadenken".

Nuja, aan de ene kant willen ze het milieu helpen, aan de andere kant helpen ze het naar de botten. Overal een 70 km/u limiet, welke bij moderne turbo diesels meer fijnstof kan genereren dan aan pakweg 90 km/u. Door de roetfilters krijgen we ook meer en meer nog kleinere deeltjes die nog schadelijker zijn. Los daarvan de files natuurlijk; 10 splinternieuwe diesels die een kwartier in de file staan aan te schuiven zijn volgens mij schadelijker dan 10 20 jarige oude diesels (onderhouden wel!) die vlot passeren.

Gelukkig blijven ze ondertussen diesel promoten, in plaats van de benzine goedkoper te maken dan diesel. Als ze ooit zoiets al doen, zullen ze wel gewoon de diesel duurder maken dan benzine, kassa.
Rekenvoorbeeld:
- Golf 7 GTD 2.0 CRTDI 184 pk (Euro 6): BIV: € 52,16 VB: € 401,41
- Golf 7 GTI 2.0 TSI 220 pk (Euro 6): BIV: € 176,93 VB: € 401,41
Het grappige is wel dat hun 1.6 CRTDI BlueMotion nog een Euro 5 is (voor hoelang nog) en duurder uitvalt dan een GTD/GTI aan inschrijving:
- Golf 7 1.6 CTRDI 105 pk (Euro 5): BIV: € 367,90 VB: € 266,90

Yvesw 13:09
afbeelding van Yvesw

We blijven kritische journalisten hé ;-) Het nieuws dat Antwerpen dit van plan is kan je overal lezen, wij proberen het extra te duiden :-)

En je hebt gelijk over heel die Golf situatie. Absurd gewoon...

PILL 15:13
afbeelding van PILL

klopt mannen, en welke Golf zie je het meest ? Juist de 1,6 CTRDI 105 pk, dus dat Golfke is gepromoveerd tot melkkoe

Alfred 16:30
afbeelding van Alfred

Ja en neen. Probleem is de prijsstelling. De 1.6 CRTDI 105 pk kan je krijgen vanaf de Trendline (vanaf € 21.260), de 2.0 CRTDI 184 pk kan enkel op de GTD (vanaf € 31.690). De 2.0 CTRDI 150 pk kan dan weer wel, op de Highline (vanaf € 25.720), maar is ook weer nog maar Euro 5, dus qua inschrijving scheelt dat weer minder. Gelukkig heeft onze regering niet te bepalen welke Euro norm die motoren meekrijgen en is het dus eigenlijk VW die nog lichtjes achterloopt. Dat de 1.6 CRTDI'tjes nu nog zoveel verkopen, verwondert mij ergens wel na het wegvallen van de overheidssteun van 15% van enkele jaren geleden. Maar dat zullen wel voornamelijk lease voertuigen zijn die 1) zo goedkoop mogelijk aangekocht moeten worden en 2) een zo hoog mogelijke doorverkoopwaarde moeten behouden welke bij diesel gewoon beter is.

Glenn 15:30
afbeelding van Glenn

Waarom niet per direct alle wagens met verbrandingsmotor in de binnenstad verbieden buiten vergunningshouders? Iedereen gelijk voor de wet en geen verwarring mogelijk. En natuurlijk genoeg parking aan de rand voorzien + pendelvervoer. Dit lijkt meer op een mislukte verkiezingsstunt.

Alfred 16:19
afbeelding van Alfred

Not sure if trolling... Beetje last van het NIMBY syndroom? Volgende stap is elke straat uitgezonderd plaatselijk verkeer maken, met uiteraard nummerplaatscanners en automatische boetes? De middenstand zal je idee graag zien komen.

Glenn 17:26
afbeelding van Glenn

Mijn BY ligt niet in Antwerpen, dus ik heb geen belang/voordeel bij dit voorstel. En vanachter op mijn fiets hangt ook geen plakaatje met "weer een auto minder" erop. Van mijn part mogen ze IMBY een autocross met 15 jaar oude diesels organiseren.

Als ze in andere steden autoluwe/vrije zones wel lukken, waarom in Antwerpen dan niet? Ik zeg niet dat dit veel effect op de luchtkwaliteit gaat hebben met de haven en ring vlakbij. Maar zijn het niet de inwoners van steden zelf die altijd zitten te roepen dat auto's moeten buitenblijven? Alleszins is dat toch de indruk die ik krijg.
Aangezien mijn diesel net 11 jaar oud is geworden ben ik totaal niet te vinden voor dit plan. Als dit lukt dan kun je er vergif op innemen dat binnen de kortste keren er regionale regels en belastingen komen die je dwingen om je oude diesel naar het schroot te brengen.

Alfred 17:57
afbeelding van Alfred

Ik zie het nut van een autoluwe stad wel, dat vinden de lokale inwoners leuk (ik woon zelf niet in een stad, voor de duidelijkheid), maar ze vergeten keer op keer dat een stad een stad is door het volk. (Wijs niet naar jou nu) Zoals Rebel ook al zegt, als ik mijn wagen 10 km verder moet laten staan en met een bus naar de winkels moet, ga ik wel elders. Dat doe ik nu ook al grotendeels door de absurde parkeerprijzen, maar goed. Als je dan al eens een namiddag uitrekt om gaan te winkelen, rot ik er helemaal van als ik de hele namiddag met al die tassen moet sleuren. Nu gaat een mens naar bvb Wijnegem Shopping, gratis parking, warm, droog en de tassen kunnen direct de wagen in als het nodig is.

Dat shoppen staat natuurlijk los van deze ridicule maatregel, maar wat gaan mensen anders in een stad doen? Buiten die 100 Johnnies per dag met hun raampje open rijdt er toch gewoon niemand voor zijn plezier door bijvoorbeeld Antwerpen Centrum? Ik toch niet. Of ik moet daar zijn voor werk, of om te winkelen, of op bezoek bij kennissen. Als je werk daar ligt verzinnen ze wel een uitzondering, winkelen doe ik elders en de kennissen komen dan maar naar mij. Wie is er dan weer de dupe? De middenstand in Antwerpen Centrum.

Ik kan goed genoeg volgen dat er iets gedaan moet worden om het leefbaar te houden, maar dat onmogelijk voor verkeer maken is gewoon geen oplossing. Knap dat ze niet beseffen dat een doorstroming minder vervuiling geeft dan een opstopping. Als ze dan toch weer volk willen weren op die manier, moeten ze het doordacht doen. Kan goed zijn dat jij bvb een diesel van 11 jaar hebt met 150.000 km op de teller die in perfecte conditie is en beter voor het milieu is dan een ander zijn afgetrapte lease-bak met 100.000 km op de teller en maar 3 jaar oud. Maar je kan niet verwachten van onze politici dat die lange termijn denken met hun oogkleppen.

Rebel 16:44
afbeelding van Rebel

Alleen vergunning houders toelaten! Ge doet maar, dan ga ik ergens anders shoppen.

jos 22:19
afbeelding van jos

Iedereen of niemand, mijn auto is 14 jaar en ik betaal evenveel wegenbelasting als iemand met een jonge auto, discriminatie. Goed bezig meneer De Wever !

Dimi 18:51
afbeelding van Dimi

Wat zal er gebeuren met de oldtimers(+25J) en youngtimers(+15J)?? Daar gaat onze hobby weer, en dat terwijl we zopas meer mogen rijden met onze o-nummerplaat....Belachelijk !!
Belast de km's dan denken de mensen 2keer na, vooraleer de wagen te nemen voor korte afstanden, maar laat het bezit erbuiten !!

Raf 21:37
afbeelding van Raf

Heb 10 jaar in Gent gewoond (verkeersvrij) en nu terug in provincie Antwerpen (werk in de stad A'pen en moet dagelijks de file-ellende trotseren). Autofan in hart en nieren, maar geef mij maar Gent hoor, rustig, verkeersvrij, MAAR voldoende ondergrondse en betaalbare parkings. Daar zoek je niet meer naar parking, maar neem je gewoon de ondergrondse. Kunnen ze in A'pen nog een voorbeeld aan nemen. Dit voorstel is idd kortzichtig en idioot.

B4 21:58
afbeelding van B4

Gaat De Wever zijn 807 dan nog wel binnenkort het stad in mogen?

In sommige wijken gaat het straatbeeld toch wel wat anders uitzien

s€g 19:26
afbeelding van s€g

sorry. maar dit gaat niets helpen. wij hebben een auto met filter. maar het geen dat daar uitkomt is toch ook niet gezond, goed voor het milieu hoor. en daarbij de autos van vroeger zijn zuiniger dan de gene dat er nu rondt rijden. en wat voor met de jeugd en de ouderen. ouderen op pensioen kunnen geen nieuwe auto kopen om dat deze geen lening kreigen. en de jongeren hebben een auto nodig voor hun werk deze verdienen al niet veel in het begin krijgen deze ook geen lening. dit betekent dan weer dat er een hoop werkloosheid gaat zijn. dan kunt ge weer gaan zoeken waar dit aan liegt. en ge gaat mensen verplichten om een auto te kopen. dit gaat de crisis nog eens vergroten. denk hier maar eens over na.

wouters Rudy 00:38
afbeelding van wouters Rudy

Allemaal goed en wel aan de hand van nummerplaatherkenning en de gegevens van het DIV zal het weer de oudere Belgische chauffeur zijn die het kind van de rekening is. Hoe gaan ze alle bestuurders met buitenlandse nummerplaten controleren??? Polen, Nederlanders, Hongaren en de rest van Europa die met hun oudere wagens de stad binnenrijden zullen naar hartenlust over de Scheldekaaien blijven cruisen. Over discriminatie gesproken !!!!!
Bovendien zijn er in Belgie al camera's genoeg die ons controleren en ons doen en laten bespieden. Dit is de zoveelste aanslag op onze vrijheid want wat gaat Bartje in de toekomst nog allemaal controleren met die allesziende ogen ????
Wouters R. Arendonk die regelmatig in Antwerpen komt met een Ford Ka van 2009 notabene

luc 13:13
afbeelding van luc

Wij zijn 67/70 jaar hebben twee Auto's landrover defender '84 / Toyota 92 ,rij gemiddeld samen 3500 km per jaar , zijn goed onderhouden betalen taxen , verzekeringen etc. Wij doen elke km zeer bewust , wonen in t 'Stad aan de buitenkant binnen de ring .Nemen de fiets en de tram om zich in de stad te verplaatsen . Gaat men mij deze wagens ,mijn lievelingen , afpakken ? omdat ik op de verkeerde plek woon en men mij telkens een boete ga geven , wanneer ik toch aan durf één van mijn wagens te gebruiken , voor het trekken van een aanhangwagen of onze kleinkinderen te bezoeken . Een schande zeker voor inwoners die zomaar niet weg kunnen . Controle op het aantal km en een aantal km vrijstelling geven , vrijstelling van een aantal keren in en uit de stad zich te bewegen , zou al een tegemoetkoming zijn . Een andere optie voor ons is de stad te verlaten waar we reeds meer dan 40jaar wonen te verlaten en op onzen buiten gaan wonen . waar alles goedkoper is en er zo' geen dictatoriale maatregelen genomen worden .Een intelligente oplossing zoeken voor onze politici is o zo moeilijk . Stel een team samen en bekijkt het van alle kanten "van links naar rechts van boven naar onder " en neem dan in samenspraak een beslissing waarbij alle partijen zich goed voelen . Een botte bijl leidt tot grote frustratie en anti burgerzin . In geval het toch zou doorgaan zonder aanpassingen , zal de Stad een verliezer zijn , van o.a. een goede belasting betaler en een behoorlijk koper van duurzame artikelen in het stadscentrum .Hopelijk komt het toch niet zover !!!

Steven 13:02
afbeelding van Steven

Dat ze eerst eens in de steden de kolen
kachels en mazoutketels bekijken wat deze vooral tijdens de wintermaanden uitstoten !!
En wat gaan ze doen met de plezier- en vakantievluchten die het luchtruim bezoedelen ?
Vliegtuigen vliegen op vaste brandstof ( petroleum ) die vervuilen waarschijnlijk niet...
De nieuwe diesels zijn zeker niet beter dan de oude, meer zelfs : in mijn oude Mercedes 250 D
zit geen brandstof verslindende airco maar een schuifdak !
Het ligt er aan hoe je je motor verzorgt, op tijd een nieuwe luchtfilter en motorolie doet al wonderen.
Als je met een verstopte luchtfilter rondrijdt, zal de verbranding ook minder optimaal verlopen en zal er meer roet gevormd worden, maar ja onderhoud kost geld natuurlijk !
In de autokeurcentra nog nooit geweten dat ze het luchtfilter nakijken wel de uitlaatgassen en ik weet ook dat er met de nieuwe diesels veel problemen zijn met verstopte roetfilters, die niet goed werken op kortere afstanden

Gijselinck 13:06
afbeelding van Gijselinck

Neem heel het gebied van de Scheldelaan tot aan de Lillo
En neem direct de overkant van het industriegebied Zwijndrecht
Wanneer ge in die cirkel gaat staan zul je weten wat vervuilde lucht is
Welke middelen er gebruikt worden om het mooi en zuiver te.laten lijken
Plus word er geen belasting betaald door deze mega instellingen
Maar allee de man in de werkboek zal het weeral maar betalen

Martin 22:28
afbeelding van Martin

Heb al de reacties gelezen, heb hier niets aan toe te voegen. Vind deze maatregel een
regelrechte schande en hoop dat de regerende partij in Antwerpen het de volgende
verkiezingen zal bekopen, spijtig dat deze niet al morgen zijn.

Black Sheep 01:03
afbeelding van Black Sheep

Mijn auto, mijn vrijheid. Als ze mijn auto willen afpakken, dan verhuis ik... desnoods naar een ander land. Noorwegen lijkt me wel wat.

Hendrik 12:03
afbeelding van Hendrik

Wat een schijnheilig gezever : een paar km verderop zitten alle chemische industrieën dag in dag uit kankerverwekkende troep uit te stoten die via NW-wind lekker op de Groenplaats neerdwarrelt... Gewoon een nieuwe manier van belastingsverhoging: om de 10 jaar "verplicht" een nieuwe wagen kopen. Toch?
Neen : ik heb géén oude diesel..
:-)

Nancy 12:37
afbeelding van Nancy

Totaal mee akkoord.
Is gewoon een manier om geld in het potje van de regering weer te krijgen.
Meer en meer wetten (verbod of verplichting) worden ons opgelegd onder het schijnheilig moto van gezondheid.
Dit is geen democratie meer, maar een verborgen communistisch land.
En tja, ministers hebben geen probleem een nieuwe wagen te kopen hé!
Gewoon schandalig!!!!
Dat zij maar beginnen belastingen te betalen dat zal al een deel van het gat dichten lol.

Andries Eerlings 13:51
afbeelding van Andries Eerlings

Totaal foutieve maatregel is dat voor mijn gezinnetje en mezelf.

Ik fiets naar mijn werk. Elke werkdag Antwerpen - Beveren en terug. Mijn bijdrage tot fijn stof is dus laag. Wel hebben wij een camper busje van nu 29 jaar oud. Deze moet ik dus weg doen terwijl die al bij al weinig fijn stof veroorzaakt omdat die weinig uit zijn stal komt.

puntje twee.
Als wij tegen 2020 nog willen rondrijden moeten wij vandaag een nieuwe auto kopen. dat ligt niet in ons budget. Een vijf jaar oude wagen ligt nog in ons budget maar in 2020 is die dus 10 jaar oud en wederom niet meer ok voor Antwerpen.

puntje drie.
Als alle wagen nu eens 30 jaar gebruikt werden ipv 5 jaar. Dan kocht een mens 6 keer minder vaak en auto en waren er dus ook 6 maal minder autos.

albert 18:18
afbeelding van albert

Ik vind het te gek dan moeten ook de 4x4 wagens er die ook meer verbruiken die vervuilen ook meer dan een gewone wagen en in 80% dienen die wagens alleen maar om de status van de eigenaar hoog te houden e de kinderen naar school te brengen ik bezit een oldtimer en gebruik die niet alle dagen maar ga er soms mee naar steden dan doe ik een bezoek aan een museum doe iik terrasje en ga ik op restaurant eten wie denk u dat hier weer de verliezende partij is de horeca mensen die met oude wagens rijden die rijden normaal niet veel km he is daarom dat ze hun wagen zo lang kunnen houden

rudi marcus 22:15
afbeelding van rudi marcus

ik ben belg
betaal wegen taxs voor gans belgie voor mijn diezel wagen
hoe gaat antwerpen mij verhoeden dan als ik antwerpen dat ik wekelijks nu binnen rijd gaan winkelen niet meer in mag
dus hoef ik geen wegentaxs meer te betalen dan
en betaal ik voor waar ik wel mag rijden
of gaat antwerpen mij een nieuwe wagen kopen
dat geloof ik zeker niet
nva je had mijn stem maar vergeet het maar volgende keer kan je met de fiets maar ik ga niet meer stemmen voor iemand die de minderbedeelde mensen het meeste straft
rolstoel bus en tram is niet het
de wagen geraakt ik overal
maar van invalide geld koop je geen nieuwe wagen geen 1 bank geeft je zelf een lening
dus bart de wever ik wacht op de wagen deze u voor mij gaat kopen dan hij mag van 2006 zijn maar dan koop je een jaar later terug een andere

Alex555 18:41
afbeelding van Alex555

Een idioot beslist dat dizel auto's ouder dan 15 jaar moet weg. Dus als ik goed begrepen ik moet mijn auto in Brand steken door een idioot. Ik heb geen geld voor nieuwe auto kopen.

5-star***** 23:27
afbeelding van 5-star*****

Tijd om een Volkswagen te kopen, zo'n eco-spaardieseltje dat niet te veel uitstoot...

beactivity 13:07
afbeelding van beactivity

het is een truc om het geld uit onze zakken
te halen en hun zakken te vullen .

een ding is mogelijke de regering te val brengen en goed nadenken op wie je stemt .
ook al is dat ook waarschijnlijke geen optie .

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws