Morgen - zondag 15 september - is het autoloze zondag in Antwerpen. Binnenkort wordt Antwerpen misschien continu autoloos. Tegen 2016 gaat de stad dieselwagens die ouder dan 15 jaar zijn weren.
Vanaf 2016 mogen dieselwagens ouder dan 15 jaar niet meer rondrijden in het gebied tussen de Singel en de Scheldekaaien. Wagens die tien jaar of ouder zijn zullen moeten worden uitgerust met een roetfilter.
Op deze manier wil Antwerpen de vervuiling terugdringen en een lage-emissiezone creëren. Rij je alsnog binnen met je wagend des terreurs, dan krijg je via nummerplaatherkenning een boete in je brievenbus.
Goed voor het milieu
De Bond Beter Leefmilieu is verheugd met de beslissing van het Antwerpse stadsbestuur. Zij eisen al langer om deze maatregel in voegen te laten treden. Ook Febiac (sectorfederatie van de auto-industrie) is blij met de beslissing.
Volgens Bond Beter Leefmilieu zijn er trouwens, op de 5.4 miljoen ingeschreven wagens in België, zo'n 100.000 die echt niet meer beantwoorden aan de huidige milieueisen. Voor ambulances, erkende oldtimers en kermiswagens is er wel een vrijstelling mogelijk.
Kanttekening
Sommigen - waaronder wij - zien niet meteen een heilige graal in deze maatregel. Door bepaalde wagens te weren zal er geen gigantisch verschil ontstaan in fijnstofcijfers. Die wagens zullen tenslotte worden vervangen door andere - nog steeds "vervuilende" - wagens. Als die wagens dan opnieuw elke dag in de file staan, dan krijg je nog steeds vervuiling. Het voorzien van de nodige parkeerzones buiten de stadskern om daarna pendelaars met het openbaar vervoer te laten verplaatsen in de stadskern lijkt de betere oplossing.
Ook kan je je vragen stellen bij het viseren van dieselwagens van een bepaalde leeftijd. Een Volkswagen Lupo 3L TDI van 1999 zou niet meer welkom zijn terwijl hij alsnog amper 81g/km CO2 uitstoot. Een nieuwe Volkswagen Golf 7 2.0 TDI is dan weer wel welkom terwijl hij 119 g/km CO2 uitstoot. Daarenboven heeft de overheid jarenlang benzines geviseerd en kunstmatig duur gemaakt waardoor wij Belgen nu helemaal verstokt zijn aan de diesel.
Wij stellen voor om steden zoals Antwerpen te voorzien van een openbaar vervoerssysteem zoals je die in - pakweg - Berlijn vindt en benzinewagens niet meer kunstmatig duur te houden. Anders blijf je rondjes rijden rond het echte probleem...
Goed plan? Of lost dit het probleem van de vervuiling niet op?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden