Kunnen de Belgen niet rijden?

Wie de voorbije dagen de weg op moest zal zich de haren wel uit het hoofd getrokken hebben. Overal files, overal vertraging, het lijkt de NMBS wel. Maar hoe komt dat dan?

September en oktober zijn al ongevalgevoelige maanden, en oktober blijkt doorheen de jaren ook als filemaand bekend te staan. Het einde van de zomervakantie zit daar voor iets tussen maar ook dat het steeds vroeger donker wordt speelt daar een rol bij. In september hadden we enigszins geluk dat het weer zo goed zat, in oktober deed de regen zijn intrede en stonden we met zijn allen aan te schuiven omdat velen niet meer leken te weten hoe ze moeten rijden op nat wegdek.

twintig procent extra

Maar niet enkel de files namen toe, ook het aantal ongevallen ligt dit jaar hoger dan de voorbije jaren. In september 2012 waren er 2.620 verkeersongevallen, in oktober 2012 2.769. Volgens VAB is dat cijfer in september en het eerste deel van oktober met twintig procent toegenomen, concludeert Maarten Matienko van VAB. De voorbije anderhalve maand zouden er op onze wegen al 4.800 verkeersongevallen gebeurd zijn.

Een verdere oorzaak aan de opvallende files is er niet te vinden, behalve dan misschien dat het herfstweer zich iets later manifesteert en dat mensen zich er niet op voorzien. Ook een oplossing is er dus niet, al kan je wel alternatieve vervoersmiddelen opzoeken.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 15 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Den Dikken 15:36
afbeelding van Den Dikken

Nee ze kunnen niet rijden :
-Mistlicht al aan wanneer er 500m zicht is ipv de 'wettige" 50m
-Onnodig in het midden of links rijden, de rechter rijtrook is NIET enkel voor vrachtvervoer
-Accordeon filles genereren door niet aan te sluiten in vertraagd verkeer
-Bumperkleven
-Gapen wanneer er iets aan de andere kant gebeurt is waardoor er kijkfilles ontstaan
en ga zo maar door....

Alfred 17:18
afbeelding van Alfred

Mistlicht is 100 meter ipv 50 meter. Wel akkoord dat bijna niemand die correct gebruikt. Aan de andere kant stoor ik me nóg harder aan personen zónder licht op ochtenden zoals vandaag.

AD0123 22:33
afbeelding van AD0123

Ik ben gisteren naar Duitsland geweest.
Mijn opmerkingen over belgen zijn:
- Vrachtwagens die andere vrachtwagens inhalen, en zo het verkeer ophouden
- Geen knipperlicht gebruiken
- Kijkfiles maken
- Niet aansluiten (en zo accordeonfiles veroorzaken)
- Middenbaanrijden (gebeurt hier erg veel)
- Onnodig links rijden (a 120/uur terwijl de rechterbaan 130 doet)
- Van rechts inhalen en dan mensen die op de linkerbaan 130 rijden snijden.
- Geen voorrang verlenen aan mensen die op de snelweg moeten komen
- Sneller en sneller rijden als je wilt inhalen en nadat je hen met 150 hebt gepasseerd rijden ze weer 110 km/u (en dit is natuurlijk vervelend aangezien ze je blokkeren)
- Traag middenbaan rijden, en je blokkeren als je achter een vrachtwagen rijdt en wilt inhalen. (vrachtwagen rijdt 90, en middenbaanrijder rijdt 95 en hindert je van in te halen)
En zo kunnen we nog doorgaan, net hetzelfde bij de hollanders, maar die doen het nog erger.

Alfred 09:00
afbeelding van Alfred

[QUOTE]- Geen voorrang verlenen aan mensen die op de snelweg moeten komen[/QUOTE]

in België heeft degene die de snelweg opkomt ook geen voorrang en is het strikt wettelijk gezien zelfs verboden om naar de linkerrijstrook te gaan om iemand aan een oprit te 'helpen'. Dus dat doen ze niet fout, tenzij die regel in Duitsland omgekeerd is, daar ben ik niet van op de hoogte.

Yvesw 11:13
afbeelding van Yvesw

@Alfred: Anderzijds kan je niet ontkennen dat het wel aangenaam is als ze opzij gaan voor jou aan een oprit. En "wettelijk verboden"... Je moet inderdaad ten alle tijden uiterst rechts rijden, maar als dit voor een gevaarlijke situatie gaat zorgen (iemand die de oprit niet gaat halen en dan knal voor je neus er nog tussenvlamt) mag je best een stapje opzij zetten hoor ;-).

Ik erger mij daar het meest aan op de autostrade. Mensen die het nodeloos moeilijk maken door enkel aan zichzelf te denken. Zelfde verhaal als je mooi rechts gaat rijden en gaandeweg op trager verkeer afrijdt. Ik krijg de stenen kl*ten van mensen die dan één baantje linkser van mij mooi naast mij blijven rijden zodat ik kan afremmen. Dit terwijl er helemaal links geen kat te zien is...

Alfred 11:48
afbeelding van Alfred

Waarom zou dat aangenaam zijn? Met het nodige inzicht kan iedereen die wil invoegen wel bepalen of hij moet vertragen of versnellen om zonder probleem in te kunnen voegen. Iemand die de oprit niet gaat halen heeft dus een gebrek aan inzicht en dient wettelijk te stoppen om te kunnen voldoen aan zijn verplichtingen: voorrang verlenen. Praktisch lijkt het mij verstandiger om in zulke gevallen de pechstrook mee te nemen indien geen andere oplossing - dàt is 'nood breekt wet', niet zich toch naar links smijten (maar inderdaad, het smijten is de realiteit). Ik heb nog geen enkele oprit gevonden waar mijn SlowMotion diesel (iedereen lacht met "maar" 105 pk) niet voldoende kracht heeft om aan het einde van de oprit minstens 90 km/u te halen. Zelfs mijn vorige kar met slechts 75 pk kon dat. Inzicht is de sleutel; zolang mensen onnodig ruimte maken zal dat inzicht ook niet verbeteren. Maar dat heb je dan ook met kiekens die uit paniek de oprit niet durven afrijden en direct invoegen, zelfs al is er een doorgetrokken lijn. Heel aangenaam als er zo'n sukkels voor je invoegen aan 70 km/u terwijl jij aankomt aan 120 km/u en zij nog een gigantische oprit voor zich hebben. Of ook heel aangenaam als er een vrachtwagen plaats maakt voor zo'n sukkels en jij links aan 120 km/u hing en vol de ankers in kan.

Die klemrijders zijn ook een pest, daar ben ik volledig mee akkoord. Maar ook dat is terug te brengen naar het gebrek aan inzicht van de doorsnee Belg. Allemaal het idee: "als ik naar rechts ga, rijden ze mij ook klem, dus ik blijf links". Het verwondert me dat er daar nog zo weinig ongevallen door gebeuren, want sommigen zijn getraind om in je dode hoek te blijven hangen. De brave oplossing tegen zo'n mensen is of versnellen of vertragen - een enkeling begrijpt ook wat je wil als je gewoon al richting aangeeft.

De klemrijders in jouw voorbeeld gaan volgens mij over een 3 of meervaksbaan; dat is nog irritanter met middenvakklevers. Kan je elke keer helemaal van rechts naar links om een sukkel in te halen die in het midden 110 km/u blijft rijden.

De oplossing is simpel: meer controles op idioot rijgedrag, afstand houden, ... en wat minder focussen op puur snelheid. Gedaan met dat bepamperen. Dat klemrijden en onverwacht naar links gaan is gevaarlijker dan iemand die eens 130 km/u rijdt op de snelweg.

Dat invoeghulp ding trouwens, een verre vergelijking; waarom zou je die mensen daar moeten helpen? Ze zijn allemaal egoïstisch genoeg om het ritsen principe niet eens te begrijpen - daar is het ook altijd "ieder voor zich en jij moet vanachter aansluiten, stouterik!", maar aan een oprit zouden zij wel hulp moeten krijgen? Right.

Techno Patat 13:38
afbeelding van Techno Patat

Als iedereen zo denkt: 'waarom zou je die mensen daar moeten helpen' is het inderdaad een wereld der egoïsten. Daarom ben ik nog graag de gentleman die ze dan voor laat. Als ik rustig kan uitbollen om ze voor te laten is me dat geen probleem. Dat compenseert in m'n hoofd m'n rijstijl die anders wel behoorlijk agressief is ;-)! Zelfde verhaal met zebrapaden en voorrang van rechts! Als ik door m'n acties al 1 egoïst minder op de wereld heb gemaakt ben ik al blij. Want die gaat ook ene 'genezen'. Dat het niet helemaal legaal is is zever, jij gaat toch ook niet elke auto rammen die (al dan niet per ongeluk) een voorrang negeert? Dat is gewoon anticiperen op elkaar en een blijk van respect naar elkaar toe.

Onnodig linksrijders en 'linkssmijters' zijn inderdaad een pest! Ik merk ook van mezelf dat ik stelselmatig meer en meer rechts inhaal gewoon omdat ik geen 3 vakken wil wisselen voor 1 pipo (in geval van een lege autostrade doe ik dat ook in combinatie met claxon en pinker...)!

En je hebt nog geen enkele oprit gekend? Rijd maar eens rond kortrijk! Daar heb je een 3-4tal opritten van 15m lang met op het einde van de 15m een brugpilaar! Dat is echt gas en linkssmijten... Iedereen weet dat dan ook dat als er daar iemand komt dat je plaats moet maken. Maar toch blijft het eng!

En ik haal ook een oprit al eens niet, vooral door die 'ene opel zafira' met papa Prospėr die aan 70 toekomt en dat nog net in een gaatje kruipt. Met mezelf er achter! Velen halen op een 2-vaksbaan in m'n streek ook zo sociaal in. Ze vertrekken op het linkervak aan de lichten en blijven daar dan naast de persoon naast hun rijden tot 50m van de volgende lichten waar er maar 1 rechtdoorstrook is (de andere wordt een afslag). Dan zit ik daar achter te duwen en mag ik uiteindelijk nog m'n remmen dichtgooien en achter die 2 (of dikwijls RIJ) auto's gaan staan. Terwijl ik links reed om in te halen! Dat is geen gebrek aan inzicht, dat is wat naiëf denken dat die andere wel eens gas gaat geven om me door te laten. Maar dikwijls hebben ze nog nooit gezien dat ik achter hun reed!

Alfred 20:57
afbeelding van Alfred

[QUOTE]Dat het niet helemaal legaal is is zever, jij gaat toch ook niet elke auto rammen die (al dan niet per ongeluk) een voorrang negeert? [/QUOTE]

Geen zinvolle opmerking Patat. Dat het niet legaal is, is géén zever. Je vergelijking gaat ook gewoon niet op. Een overtreding maken omdàt een andere een fout heeft gemaakt is goed te praten op grond van verschoning - ieder gezond mens gaat zijn best doen om een ongeluk te vermijden. Maar naar links uitwijken vóór de andere een overtreding maakt (het naar links smijten cq voorrangsnegatie) is een zuivere overtreding van jezelf. Doe je dat nà je afgesneden wordt, is dat wel weer goed te praten als dat nodig was om een ongeval te vermijden.

[QUOTE]Als iedereen zo denkt: 'waarom zou je die mensen daar moeten helpen' is het inderdaad een wereld der egoïsten.[/QUOTE]

Interessant gegeven rond Kortrijk. Daar ken ik mijn weg niet en zou ik misschien mijn manier aanpassen. Op stukken snelweg die ik wel ken (E313 Hasselt <> Antwerpen bvb) maak ik voor geen enkele personenwagen plaats in normale omstandigheden. Al die opritten zijn méér dan ruim genoeg.

EMILE HAVERALS 10:01
afbeelding van EMILE HAVERALS

Voor ADO123
quote :- Geen voorrang verlenen aan mensen die op de snelweg moeten komen???
Wat betekend het verkeersbord "B1" aan elke oprit?

EMILE 10:08
afbeelding van EMILE

Alfred, correct man.

Emile 10:28
afbeelding van Emile

Bron van ergernis,
Het niet gebruiken van de richtingaanwijzer is een van de grootste ergernissen in het verkeer, zegt Touring. Bovendien is het een overtreding van de wegcode.
Dus ook bij het een oprit of afrit van een snelweg.
Elke laterale beweging moet aangeduid worden. Zowel van rechts naar links of omgekeerd.

Mathieu 12:33
afbeelding van Mathieu

Ik begrijp niet waarom je niet iemand een beetje zou helpen om de autostrade op te rijden?
Niet alle opritten zijn even lang en veilig! Als er 3 vrachtwagen achter elkaar rijden met weinig plaats, dan ga ik mij er inderdaad niet tussen smijten. Maar als daarachter een wagen rijdt, en ik mijn richtingaanwijzer gebruik en de invoegstrook bijna op is, dan hoop ik wel dat deze wat plaats laat en geen gas geeft om tot net achter de vrachtwagen te komen om mij toch maar voor te zijn.
Als ik zie dat het druk is, op het rechter rijvak rij, en niet onmiddellijk naar links kan, dan ga ik inderdaad wat gas lossen zodanig dat iemand erbij kan. Vind ik maar normaal met de drukte de dag van vandaag. Ik ga NIET op mijn rem gaan staan om iemand erbij te laten, dat is te gevaarlijk.
Hoewel ik graag eens goed door rij, staat hoffelijkheid in het verkeer wel bovenaan mijn lijstje! En ja, je krijgt er niet altijd een bedankje voor, en ja, er zijn veel egoïsten, maar toch zal ik eens links rechts pinken of zwaaien om iemand te bedanken!
Maar, het is natuurlijk gemakkelijker van je te ergeren, zelf mee te doen of zelf ook nooit eens merci te zeggen.

Techno Patat 13:39
afbeelding van Techno Patat

Kon het niet meer mer je eens zijn!

Alfred 21:19
afbeelding van Alfred

Omdat de wet zegt dat het niet mag, simpel. Dat je er niet snel voor beboet zal worden staat daar los van. Er zijn immers nog zaken genoeg waar je niet snel een boete zal voor krijgen, maar wel gevaarlijk kunnen zijn.

Buiten dat, is het me niet helemaal duidelijk of we hier op dezelfde golflengte zitten. Jij spreekt van een wagen achter een vrachtwagen. Die kan dan inderdaad even kort gas lossen of de vrachtwagen inhalen waardoor zijn plaats vrijkomt. Maar als daar geen vrachtwagens in de buurt reden en jij zonder probleem er voor of achter zou kunnen, dan ga je toch niet verwachten dat die zonder reden uitwijkt zodat jij meer plaats hebt?

Dat is dus hetgeen ik bedoel; velen verwachten aan een oprit dat iedereen maar plaats maakt, want zij gaan echt niet remmen of gas bijgeven ongeacht de drukte/omstandigheden en het woord 'inzicht' staat ook niet in hun woordenboek. Op de E313 genoeg te zien, men komt op de oprit, de oprit is ruim voldoende om snelheid te maken en heeft zelfs een doorgetrokken lijn aan het begin om aan te geven dat je toch echt eerst snelheid moet maken, maar toch voegen ze direct in, over de doorgetrokken lijn aan 60-70 km/u met het idee "die maken wel plaats" terwijl er tussen de aanwezige wagens plaats genoeg is. Dàt is niet de bedoeling. Als je dan de wet opvolgt en geen plaats maakt, gaan ze nog wat agressief doen ook, terwijl ze nog een halve kilometer oprit voor zich hebben om ofwel te versnellen, ofwel te vertragen en achter je in te voegen.

In essentie kan je dit hele "plaats maken probleem" ook terugtrekken naar andere overtredingen die hier aan de basis liggen; namelijk "afstand houden". Moest iedereen de veiligheidsafstanden respecteren ipv op elkaars bumper te hangen, was er ook geen nood aan "plaats maken". (Muv dan de uitzonderlijk korte opritten die Patat noemt) Eigenlijk rollen we dus gewoon van de ene overtreding de andere in, om dan toch met z'n allen verwondert te zijn waarom België zo geniaal scoort op vlak van verkeersveiligheid.

M 13:23
afbeelding van M

Stop met mugge zifters...
Wat aansluiten hier en wat doorijden daar lost niets op.
Het probleem is dat belgen liever blijven wonen waar ze geboren en getogen zijn.
Of waar de vriendin vandaan komt. In andere landen verhuist men dichter bij zen werk.
Om dan nog maar te zwijgen van de BELACHELIJKE manier waarop het ministerie van verkeer te werk gaat. Gewoon nieuwe dingen doorvoeren om maar aan te kunnen tonen dat ze niet met hun vingers zitten te draaien... of er nu bewijs is of het werkt of niet. They don't care...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws