Kunnen de Belgen niet rijden?

Wie de voorbije dagen de weg op moest zal zich de haren wel uit het hoofd getrokken hebben. Overal files, overal vertraging, het lijkt de NMBS wel. Maar hoe komt dat dan?

September en oktober zijn al ongevalgevoelige maanden, en oktober blijkt doorheen de jaren ook als filemaand bekend te staan. Het einde van de zomervakantie zit daar voor iets tussen maar ook dat het steeds vroeger donker wordt speelt daar een rol bij. In september hadden we enigszins geluk dat het weer zo goed zat, in oktober deed de regen zijn intrede en stonden we met zijn allen aan te schuiven omdat velen niet meer leken te weten hoe ze moeten rijden op nat wegdek.

twintig procent extra

Maar niet enkel de files namen toe, ook het aantal ongevallen ligt dit jaar hoger dan de voorbije jaren. In september 2012 waren er 2.620 verkeersongevallen, in oktober 2012 2.769. Volgens VAB is dat cijfer in september en het eerste deel van oktober met twintig procent toegenomen, concludeert Maarten Matienko van VAB. De voorbije anderhalve maand zouden er op onze wegen al 4.800 verkeersongevallen gebeurd zijn.

Een verdere oorzaak aan de opvallende files is er niet te vinden, behalve dan misschien dat het herfstweer zich iets later manifesteert en dat mensen zich er niet op voorzien. Ook een oplossing is er dus niet, al kan je wel alternatieve vervoersmiddelen opzoeken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Den Dikken 15:36
afbeelding van Den Dikken

Nee ze kunnen niet rijden :
-Mistlicht al aan wanneer er 500m zicht is ipv de 'wettige" 50m
-Onnodig in het midden of links rijden, de rechter rijtrook is NIET enkel voor vrachtvervoer
-Accordeon filles genereren door niet aan te sluiten in vertraagd verkeer
-Bumperkleven
-Gapen wanneer er iets aan de andere kant gebeurt is waardoor er kijkfilles ontstaan
en ga zo maar door....

AD0123 22:33
afbeelding van AD0123

Ik ben gisteren naar Duitsland geweest.
Mijn opmerkingen over belgen zijn:
- Vrachtwagens die andere vrachtwagens inhalen, en zo het verkeer ophouden
- Geen knipperlicht gebruiken
- Kijkfiles maken
- Niet aansluiten (en zo accordeonfiles veroorzaken)
- Middenbaanrijden (gebeurt hier erg veel)
- Onnodig links rijden (a 120/uur terwijl de rechterbaan 130 doet)
- Van rechts inhalen en dan mensen die op de linkerbaan 130 rijden snijden.
- Geen voorrang verlenen aan mensen die op de snelweg moeten komen
- Sneller en sneller rijden als je wilt inhalen en nadat je hen met 150 hebt gepasseerd rijden ze weer 110 km/u (en dit is natuurlijk vervelend aangezien ze je blokkeren)
- Traag middenbaan rijden, en je blokkeren als je achter een vrachtwagen rijdt en wilt inhalen. (vrachtwagen rijdt 90, en middenbaanrijder rijdt 95 en hindert je van in te halen)
En zo kunnen we nog doorgaan, net hetzelfde bij de hollanders, maar die doen het nog erger.

Yvesw 11:13
afbeelding van Yvesw

@Alfred: Anderzijds kan je niet ontkennen dat het wel aangenaam is als ze opzij gaan voor jou aan een oprit. En "wettelijk verboden"... Je moet inderdaad ten alle tijden uiterst rechts rijden, maar als dit voor een gevaarlijke situatie gaat zorgen (iemand die de oprit niet gaat halen en dan knal voor je neus er nog tussenvlamt) mag je best een stapje opzij zetten hoor ;-).

Ik erger mij daar het meest aan op de autostrade. Mensen die het nodeloos moeilijk maken door enkel aan zichzelf te denken. Zelfde verhaal als je mooi rechts gaat rijden en gaandeweg op trager verkeer afrijdt. Ik krijg de stenen kl*ten van mensen die dan één baantje linkser van mij mooi naast mij blijven rijden zodat ik kan afremmen. Dit terwijl er helemaal links geen kat te zien is...

Techno Patat 13:38
afbeelding van Techno Patat

Als iedereen zo denkt: 'waarom zou je die mensen daar moeten helpen' is het inderdaad een wereld der egoïsten. Daarom ben ik nog graag de gentleman die ze dan voor laat. Als ik rustig kan uitbollen om ze voor te laten is me dat geen probleem. Dat compenseert in m'n hoofd m'n rijstijl die anders wel behoorlijk agressief is ;-)! Zelfde verhaal met zebrapaden en voorrang van rechts! Als ik door m'n acties al 1 egoïst minder op de wereld heb gemaakt ben ik al blij. Want die gaat ook ene 'genezen'. Dat het niet helemaal legaal is is zever, jij gaat toch ook niet elke auto rammen die (al dan niet per ongeluk) een voorrang negeert? Dat is gewoon anticiperen op elkaar en een blijk van respect naar elkaar toe.

Onnodig linksrijders en 'linkssmijters' zijn inderdaad een pest! Ik merk ook van mezelf dat ik stelselmatig meer en meer rechts inhaal gewoon omdat ik geen 3 vakken wil wisselen voor 1 pipo (in geval van een lege autostrade doe ik dat ook in combinatie met claxon en pinker...)!

En je hebt nog geen enkele oprit gekend? Rijd maar eens rond kortrijk! Daar heb je een 3-4tal opritten van 15m lang met op het einde van de 15m een brugpilaar! Dat is echt gas en linkssmijten... Iedereen weet dat dan ook dat als er daar iemand komt dat je plaats moet maken. Maar toch blijft het eng!

En ik haal ook een oprit al eens niet, vooral door die 'ene opel zafira' met papa Prospėr die aan 70 toekomt en dat nog net in een gaatje kruipt. Met mezelf er achter! Velen halen op een 2-vaksbaan in m'n streek ook zo sociaal in. Ze vertrekken op het linkervak aan de lichten en blijven daar dan naast de persoon naast hun rijden tot 50m van de volgende lichten waar er maar 1 rechtdoorstrook is (de andere wordt een afslag). Dan zit ik daar achter te duwen en mag ik uiteindelijk nog m'n remmen dichtgooien en achter die 2 (of dikwijls RIJ) auto's gaan staan. Terwijl ik links reed om in te halen! Dat is geen gebrek aan inzicht, dat is wat naiëf denken dat die andere wel eens gas gaat geven om me door te laten. Maar dikwijls hebben ze nog nooit gezien dat ik achter hun reed!

EMILE HAVERALS 10:01
afbeelding van EMILE HAVERALS

Voor ADO123
quote :- Geen voorrang verlenen aan mensen die op de snelweg moeten komen???
Wat betekend het verkeersbord "B1" aan elke oprit?

EMILE 10:08
afbeelding van EMILE

Alfred, correct man.

Emile 10:28
afbeelding van Emile

Bron van ergernis,
Het niet gebruiken van de richtingaanwijzer is een van de grootste ergernissen in het verkeer, zegt Touring. Bovendien is het een overtreding van de wegcode.
Dus ook bij het een oprit of afrit van een snelweg.
Elke laterale beweging moet aangeduid worden. Zowel van rechts naar links of omgekeerd.

Mathieu 12:33
afbeelding van Mathieu

Ik begrijp niet waarom je niet iemand een beetje zou helpen om de autostrade op te rijden?
Niet alle opritten zijn even lang en veilig! Als er 3 vrachtwagen achter elkaar rijden met weinig plaats, dan ga ik mij er inderdaad niet tussen smijten. Maar als daarachter een wagen rijdt, en ik mijn richtingaanwijzer gebruik en de invoegstrook bijna op is, dan hoop ik wel dat deze wat plaats laat en geen gas geeft om tot net achter de vrachtwagen te komen om mij toch maar voor te zijn.
Als ik zie dat het druk is, op het rechter rijvak rij, en niet onmiddellijk naar links kan, dan ga ik inderdaad wat gas lossen zodanig dat iemand erbij kan. Vind ik maar normaal met de drukte de dag van vandaag. Ik ga NIET op mijn rem gaan staan om iemand erbij te laten, dat is te gevaarlijk.
Hoewel ik graag eens goed door rij, staat hoffelijkheid in het verkeer wel bovenaan mijn lijstje! En ja, je krijgt er niet altijd een bedankje voor, en ja, er zijn veel egoïsten, maar toch zal ik eens links rechts pinken of zwaaien om iemand te bedanken!
Maar, het is natuurlijk gemakkelijker van je te ergeren, zelf mee te doen of zelf ook nooit eens merci te zeggen.

Techno Patat 13:39
afbeelding van Techno Patat

Kon het niet meer mer je eens zijn!

M 13:23
afbeelding van M

Stop met mugge zifters...
Wat aansluiten hier en wat doorijden daar lost niets op.
Het probleem is dat belgen liever blijven wonen waar ze geboren en getogen zijn.
Of waar de vriendin vandaan komt. In andere landen verhuist men dichter bij zen werk.
Om dan nog maar te zwijgen van de BELACHELIJKE manier waarop het ministerie van verkeer te werk gaat. Gewoon nieuwe dingen doorvoeren om maar aan te kunnen tonen dat ze niet met hun vingers zitten te draaien... of er nu bewijs is of het werkt of niet. They don't care...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws