VSV wil lagere maximumsnelheden op regionale wegen

VSV wil lagere maximumsnelheden op regionale wegen

We zouden dit artikel evengoed kunnen betitelen als "Wat als: we binnenkort allemaal stilstaan op de provincieweg". Want de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) heeft een aantal voorstellen gedaan, waaronder enkele om de maximumsnelheid te verlagen.

We moeten wel eerlijk zijn, die verlaging van de maximumsnelheid is slechts één van de 31 voorstellen die vijftig organisaties naar voren brachten onder leiding van de VSV. De voorstellen kwamen er na de organisatie van een bevraging op initiatief van Vlaams Minister van Mobiliteit Hilde Crevits, ter voorbereiding van de regionalisering van de mobiliteitsbevoegdheden.

Een eerste punt uit de voorstellen kwam dit weekend al aan bod, toen we berichtten over de hervorming van de rijopleiding, zodat die een traject van levenslang leren wordt.

werkelijke verlaging

Een ander voorstel is dus het verlagen van de maximumsnelheid op bepaalde wegen. Zo wil men die op wegen met 2x2 rijstroken verlagen tot 90 km/u, terwijl dat op dit moment nog 120 km/u is. Op andere wegen buiten de bebouwde kom moet 70 kilometer per uur de regel zijn. Het voorstel lijkt de rijdende mens te beknotten in zijn vrijheid, al moet je zelf even rondkijken en ons vertellen op hoeveel plaatsen je nu nog werkelijk en zonder scrupules 90 km/u kan rijden op een weg met één rijvak in elke richting.

controle opvoeren

Daarnaast wil men nu ook de technische keuring hervormen. Op die manier moeten ook landbouwvoertuigen en motorfietsen langs de periodieke keuring. Ook de technische controles langs de weg wil men verhoogd zien.

De aanbevelingen moeten ertoe bijdragen dat het aantal doden op de weg in 2020 daalt tot 200 per jaar. “Samen kunnen we Vlaanderen omvormen tot een Europese voorbeeldregio inzake verkeersveiligheid”, maakt Crevits zich sterk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Yannick 23:35
afbeelding van Yannick

op den duur rijden we allemaal in 2de vitesse bij 4000 toeren van dorp naar dorp... lekker voor het milieu

BePa 10:13
afbeelding van BePa

Overal 70...
Vanuit één invalshoek vind ik dat een verbetering: dan is het tenminste overal hetzelfde en moet je je niet voortdurend afvragen: "Mag ik hier 70 of 90 ?".
Daarom ben ik al langer overtuigd van de oplossing: overal 80, zoals in Nederland. Dan kunnen al die borden opgeruimd, is het tenminste duidelijk. En 80 is toch nog iets meer haalbaar om overal aan te houden, ook al ligt de weg kaarsrecht en zonder lintbebouwing...

Poepoe 23:13
afbeelding van Poepoe

+2000 , auto's zijn niet gemaakt voor 70 , worden niet eens warm , filters lopen vol .
Nog belangrijker , concentratie en 90% v/d auto's rijden óveral maar 70 , ook waar 90 mag , tot dat je ze inhaald , dan kunnen sommigen 120 en sneller , zelfs als er in de verte tegenliggers opdoemen ..
Bij mijn in Africa gaat dat anders ...

Sven 11:09
afbeelding van Sven

dat je in Wallonië nog van die 90-plaatsen hebt, is omdat de Waalse regering niet op de kar van 70 km/u borden is gesprongen. Dat er overal borden van 70 staan is omdat de federale wetgeving nog "als er niks staat is het 90" gebruikt, in Wallonië zetten ze dan ook niks. (Het zal niet in die woorden zijn, maar kom.) En nu we dat gaan opsplitsen naar Vlaams/Waalse bevoegdheid, gaat de duidelijkheid volgens mij niet groter worden.

Los daarvan is het opvallend hoe het in sommige media heel snel van "organisaties doen 31 voorstellen, waarvan eentje over de maximumsnelheid" naar "Hilde Crevits pleit voor uniform 70 km/u beleid" gaat.

Techno Patat 17:52
afbeelding van Techno Patat

Ik stoorde me er ook aan! Plots doet Crevits alles! Maar alles van autogerelateerde dingen wordt minstens 1x fout weergegeven in de pers! Zie Paul Walker zijn dood,...

Carlos 15:08
afbeelding van Carlos

Naast autofan heb ik zelf ook nog een ludiek moto'tje. Dat die motorkeuring er doorkomt zijn voor vele ook zwaar balen!

Wat die snelheid betreft... Tja het blijft een gezever daarrond...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws