Opgemerkt: Rekeningrijden laat bevolking niet koud

Toen vrijdag de melding werd gemaakt dat vanaf 17 februari een groep proefpersonen het rekeningrijden zou gaan uittesten, werd zowaar een storm ontketend op sociale media. Dat de reacties vooral tégen het rekeningrijden zijn, is wel duidelijk, maar waar draait het nu net om?

In Zweden en Londen doen ze het al langer, betalen op de momenten dat ze met de auto willen rijden. En ook in België vind je het, al komt het hier minder van de grond. Denk maar aan het autodelen, het openbaar vervoer dat gratis is voor 65+'ers, behalve in de spitsuren en de verzekering voor wie minder kilometers rijdt. Toch is de Belg niet tevreden dat de overheid nu experimenteert met rekeningrijden.

minder autorijden, meer variëren

Rekeningrijden impliceert inderdaad dat voor het echte gebruik van de openbare weg een som wordt betaald. Bedragen van 5 ct/km voor de snelweg tot 9 ct/km voor openbare wegen doen de ronde, al willen ze bij de overheid voorlopig nog geen exacte bedragen bevestigen. Vast staat wel dat met het proefproject wordt nagegaan of de proefpersonen hun auto anders gaan gebruiken als ze ervoor dienen te betalen. Ze krijgen bij het begin van het project een budget en wie daar binnen kan blijven, krijgt op het einde, 8 weken later, het resterende bedrag uitbetaald. Een beetje een beloning in plaats van een rekening dus. Tijdens de proefperiode zullen de proefpersonen hun dagelijkse bezigheden blijven uitvoeren, zodat een juist beeld ontstaat van de bewegingen van die proefpersonen. Gaan ze meer gebruik maken van het openbaar vervoer, fiets of andere alternatieven? Blijven ze vaker thuis? Na de proefperiode wordt dan een evaluatie gemaakt. Slim gespeeld: de evaluatie is voor de volgende regering.

onduidelijk

De communicatie was dan wel goed, hier en daar rijzen vragen over de gevolgen van dat rekeningrijden. Kunnen we nog naar zee? Wat met mensen die in Brugge wonen en in Hasselt werken? Wordt de BIV dan afgeschaft en kunnen we dan een dikke BMW M5 kopen, als de kilometers toch voor iedereen evenveel kosten?

woedende meute

Maar de sociale media wachten niet met hun oordeel, ze roepen uit dat de auto al genoeg de melkkoe is en dat we dan minder verplaatsingen kunnen doen, dat diegenen die de auto écht nodig hebben voor het werk dan maar een compensatie moeten krijgen. Maar wees eerlijk, wie heeft de auto echt nodig? En zijn we op termijn niet allemaal zodanig gaan wonen dat we enkel met de auto het meest efficiënt op onze bestemming geraken? Zijn we niet allemaal zo gemakzuchtig geworden dat we in de auto te stappen om als het ware naar de brievenbus te gaan? Dat de overheid daar nu van profiteert is schandalig, al kan het wel het fileprobleem verminderen omdat de mensen die een goedkoper alternatief vinden - laten we eerlijk zijn, om ecologische redenen zouden we niet overschakelen - uit de files verdwijnen. Eerste studies laten zien dat het om 10 procent gaat, enkel in de Brusselse kern. Dat vooral de armeren de dupe worden, is ook te ontkrachten. Het zijn vooral de armeren die wonen op plaatsen waar het meeste fijn stof vrijkomt, dus ook zij profiteren mee.

overtuigen door communicatie

Aan de bedrijven en overheid om een mooi alternatief aan te bieden. Dat dat niet eenvoudig zal zijn, zie je aan de menigte die een virtuele petitie ontertekent, 100.000 mensen is alvast tegen, een kleine 100 zijn vóór. Een proefproject is daarbij een mooi middel, om aan te tonen dat er daadwerkelijk iets in zit. Er is dus nog heel wat werk voor de boeg om de massa te overtuigen. Kunnen we alvast beginnen met het woord #rekeningrijden te verbannen? Het gaat om meer dan dat. Het gaat erom dat ik mijn kinderen te voet naar school mag brengen, omdat anderen dat ook doen omdat het met de auto te duur is. Het gaat erom dat je sneller op je bestemming kan zijn, omdat mensen de auto vaker thuislaten en niet nutteloos in de file gaan staan, omdat hun dat extra geld kost. Het gaat erom meer met de fiets te gaan, omdat dat je een fitnessabonnement uitspaart en goedkoper wordt dan met de auto. Het gaat erom dat je per trein evengoed op je bestemming te geraken, al hebben de managers van het openbaar vervoer nog wat werk om hun imago op te kuisen.

Ikzelf hoop alvast dat de regering er geen half werk van maakt, zoals met zovele beslissingen rond mobiliteit en verkeer. Dat het project wordt opgestart door één regering en de beslissing gemaakt wordt door een andere, betekent in mijn ogen alvast weinig goeds. De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Laatst gepubliceerd

Reacties (35)

Plaats een reactie
Grunt 10:05
afbeelding van Grunt

Ik ben hier tegen, want:
1. Het betekent een enorme belastingsverhoging. Zelfs al beweert men vandaag dat dit niet het geval is, het is simpel rekenwerk. Een gemiddelde auto rijdt in Vlaanderen 16300km x gemiddeld 7 cent = 1.141 euro per jaar. De gemiddeld verkeersbelasting vandaag is 248 euro per jaar.
2. Zo'n systeem betekent dat elke verplaatsing van iedereen in detail gelogd wordt. En dus ook klaar ligt voor allerhande misbruik, door de overheid (volautmatische verkeersboetes bvb) of door elke mild-getalenteerde hacker.
3. De invoering zal miljarden kosten - elk van de 4,2 miljoen Vlaamse autos moet uitgerust worden met een apparaat van enkele duizenden euros.
4. De effecten op de files zullen van korte duur zijn, zoals London al heeft bewezen. Er is simpel geen bruikbaar alternatief. Ik werk in Brussel, woon in de rand. Dagelijkse trip op en af kost mij met de auto gemiddeld 1 uur 5min; met het openbaar vervoer zou dat ruim 2,5 uur zijn (gesteld dat alles op tijd reist, wat een belachelijk idee is). En dan heb ik het nog niet over kinderen afzetten aan de creche of boodschappen doen onderweg...

Adriaan 10:22
afbeelding van Adriaan

Wel als het zou zijn zoals in het proefproject zou ik er nog mee kunnen leven, je betaald in het begin van het jaar een bepaald bedrag, afhankelijk van uw type wagen, brandstof, etc... En per km dat je rijdt gaat er een bedrag af afhankelijk van wanneer en weeral welk type auto. Bv: een ford fiesta kost dan per jaar 600 euro (dan valt de wegentaks natuurlijk wel weg), daar mag je dan tijdens de spits 30.000km mee rijden(gem aan 0.02euro de km). Koop je een bmw m5 betaal je 3000 euro en kan je er 15000km mee rijden. Rij je minder kan je het overschot terugvorderen via de belastingsbrief. Rij je meer, krijg je een factuur die je dan nog moet bijbetalen.

Maar gewoon blind een bedrag gaan eisen zonder daaover natedenken zou echt geen verstandige keuze zijn. Als je dan toch wilt dat er minder fijn stof, nox, co2,... in de lucht hangt, dan moet je het ook voordeliger maken om met een "ecologische" auto te rijden.

Op het einde gaat het resultaat hetzelfde zijn, maar de insteek in dat je mensen beloond in de plaats van gaat straffen. In mijn opzicht heeft zo een insteek veel meer kans op slagen.
Met een klasieke kilometerheffing ga ik mij ook beperkt voelen, en dat komen we vandaag de dag al meer dan genoeg tegen in onze maatschappij, terwijl als je een vast bedrag betaald, en op een website kan controlleren hoeveel km je nog over hebt je veel gemakkelijker kan gaan plannen, en het een prettiger gevoel geven.

Maar mijn grootste vraag bij kilometer rijden is vooral een privacy aspect. Want dan gaat elke auto moeten voorzien worden met een gps tracker. En vroeger kon je nog zeggen van: ah zo snel zal het wel niet lopen dat de overheid hun eigen burgers constant zal controlleren, maar na Snowden kunnen we zo naïef.

Maar dat er iets moet gebeuren aan het file probleem is duidenlijk...

Mathieu 12:50
afbeelding van Mathieu

Ik ben radicaal tegen!

Begin er eerst eens voor te zorgen dat Brussel geen Europese hoofdstad meer is, kijk dan eens hoeveel auto's er al verdwijnen! Niet dat ik de mensen die voor een Europese instantie werken hun job wil afnemen, maar ik denk dat het er veel zijn.
Daarnaast kunnen we niet vergelijken met andere landen, want wij zijn HET doorstromingsland van Europa! Iedereen moet door België! We hebben 2 grote havens, die we niet mogen verliezen.
We hebben geen ondergronds net zoals Parijs en Londen. Dus hiermee kunnen we ook niet vergelijken.
We zijn zoals Grunt zegt nog steeds sneller met de auto dan met het openbaar vervoer!
Ik zou niet weten hoe lang ik onderweg zou zijn om eerst de kindjes weg te doen, dan zelf naar het werk te gaan, terug te keren, kindjes halen en een boodschap doen, en dit met het openbaar vervoer? Daarbij werk ik meer dan 8u per dag en ben ik nu maar net op tijd bij de onthaalmoeder van de jongste en de school van onze oudste. Niet iedereen werkt achter de hoek van waar hij woont hé!
We moeten voor onze werkgevers ook steeds flexibeler zijn, dus is de flexibiliteit van de wagen zeer welkom.
Ik ben een tijd met de fiets en het openbaar vervoer naar het werk gegaan. Maar dan woonde ik ook maar 6km van mijn werk. Een betaalbaar huis vonden we niet in de omgeving, dus zijn we moeten uitwijken. Een grotere wagen moesten we toch al kopen omdat er gezinsuitbreiding was. Mijn punt is, als er een betaalbare woning was (2j gezocht) in de buurt van mijn vrouw of mijn werk, dan hadden we maar 1 auto nodig gehad, nu 2 omdat we uitgeweken zijn voor een betaalbaar huis. Dus, zorg eens voor betaalbare huizen in stedelijk gebied.

Eindconclusie, zoals zoveel beslissingen van de regering is het de kleine man die het zal betalen. En dan maar belastingvermindering beloven! Voor 1 cent belastingvermindering pakken ze 2 cent ergens anders terug!

Van de Ponseele Nancy 12:58
afbeelding van Van de Ponseele Nancy

WAT EEN KLUCHT !!!

Het is ronduit een schande dat de overheid nogmaals het fileprobleem zogezegd ter harte neemt om op een achterbakse manier de doorsnee burger nog meer belastingen te laten betalen dan tot op heden. In onze zogenaamde welvaart staat is het een utopie te denken dat de burger zijn auto zomaar aan de kant zal laten staan om meer gebruik te maken van alternatieven zoals daar zijn de fiets en het openbaar vervoer. Er al even bij stilgestaan dat een groot deel van de actieve bevolking aangewezen blijft op de auto ( lees : zijn eigen auto en niet de gesponsorde bedrijfswagen ) om tijdig op het werk te geraken, of denken de " Gestelde Lichamen " die deel uitmaken van de nationale- en diverse deelregeringen dat iedereen een nine to five job heeft wat op zich het gebruik van het openbaar vervoer er iets gemakkelijker op maakt ( al moet mij van het hart dat ook deze mensen weinig plezier beleven aan het gebruik van trein, tram of bus gezien het groot aantal stakingen en diverse vertragingen ). Wie van de regeringsleden maalt nu om een werknemer die ploegenarbeid verricht en die zowel vroege, late en nachtshiften dient te werken alsook drie weekends op vijf in hetzelfde ploegensysteem dient te werken en dit op tijdstippen dat het openbaar vervoer geen enkel alternatief te bieden heeft. Zoals ik zijn er duizenden mensen die in dergelijke omstandigheden tewerkgesteld zijn, waardoor het gebruik van onze auto ( melkkoe ) bittere noodzaak is. Nu nogmaals de brave burger met een verdoken belastingverhoging opzadelen onder het mom van " Het Milieu " en " De Gezondheid van ons allen " is een brug te ver en mijn inziens een regelrechte schande.
Geachte regeringsleden, gebruik naast jullie dure bedrijfswagens met chauffeur die door de voltallige bevolking gesponsord worden aub ook eens jullie gezond verstand en stop met het pestten van de kleine man in de straat !

Alfred 13:13
afbeelding van Alfred

Kilometerheffing is duurder transport. Goederen in de winkel worden duurder, dubbele impact voor quasi iedereen. Gààn werken wordt duurder, velen gaan niet meer rondkomen. Eventueel schiet de werkgever bij in de extra kost, met gevolg dat arbeid wéér extra belast wordt. Daaruit kan dan weer volgen dat enkele bedrijven die in deze moeilijke tijd nog net boven water blijven, de boeken dichtdoen en elders beginnen. Weer minder werkgelegenheid. Er zijn hier nog niet genoeg bedrijven vertrokken door de te hoge lasten blijkbaar?

Kilometerheffing lijkt mij ideaal om dit land nog verder de afgrond in te duwen, maar inderdaad, het fileprobleem zal er door beteren als iedereen thuis zit :-)

Doohie 17:02
afbeelding van Doohie

@Adriaan..vergeet niet dat diene mens met z'n M5 misschien een groot liefhebber is en na lang sparen een 2de hands geeft kunnen aanschaffen...dan straft jij diene mens met 3000€.
Dan ben je in mijn ogen net zo'n kieken als die politiekers.
Laten we het systeem dan maar beter beslissen op de lonen..hoe hoger loon hoe hoger de heffing. Of waarom geen gemiddelde aantal km per jaar geven +/- 20.000 km eronder compenseert de oude taks er boven een toeslag via kmheffing
En wat het openbaar vervoer betreft of eigen middelen buiten de wagen..wat met de mensen die in ploeg werken ??? Ik zelf sta nu al op om 04u00 om mijn shift te starten op 05u00. Moeten die mensen ook gestraft worden en nog eens vroeger opstaan om er met de fiets te geraken.. want de lijn ligt nog te maffen hoor.
Ik hoop dat het niet doorgevoerd zal worden..ben het beu om altijd maar te moeten geven.

Techno Patat 20:15
afbeelding van Techno Patat

Toch iemand die met een reactie komt waar ik me in kon vinden! Ik durfde al niet meer te reageren :D!

Adriaan 09:13
afbeelding van Adriaan

En toch vind ik een systeem waar dat een ecologische wagen bevoorrecht wordt eerlijker dan dat een autoliefhebber die eigenlijk zijn auto niet echt kan betalen gesponsord wordt. Want zeg nu zelf, het overgrote deel van de €80k+ auto's is in het bezit van mensen met voldoende geld. En moeten we het geld niet gaan halen waar het zit? In de plaats van de lage lonen, en dus ook de mensen met kleine auto's extra te gaan belasten ten voordelen van die ene auto liefhebber (met achter hem een hele resem mensen die voldoende geld hebben). En met mijn voorstel straf je mensen met een dikke auto eigenlijk niet meer af dan vandaag, biv en inschrijvingstaksen is nu ook al duurder voor een m5 dan voor een smart. Alleen ga je extra moeten betalen voor uw gereden km's.

Nuja, vandaag leven we eigenlijk al in een systeem van kilometerrijden, je betaald zoveel belasting op een liter km, dat je per km ook al een groot deel aan de schatkist doneerd. Daarmee dat ik ook twijfel aan dit systeem, in het begin zie ik een positief effect, maar na verloop van tijd gaat dat toch verdwijnen als mensen het "alternatief" gaan beginnen opgeven omdat het niet beschikbaar is, te traag, te onbetrouwbaar, te duur is,...
En vandaar dat ik vind dat je eerst beschikbare alternatieven moet voorzien voor de bevolking en dan pas kunt gaan denken over rekeningrijden en dergelijke. Zorg ervoor dat de metro tot buiten de stadsring komt, maak parking plaatsen aan een station gratis, stimuleer die projecten waar je een fiets kan "lenen" nog meer, maak ludieke acties waar je carpoolen extra in de aandacht kan zetten (geef zelf een financiele vergoeding aan die chauffeurs die mensen mee nemen). En er zijn ongetwijfeld nog 10tallen aanpassingen die eerst moeten uitgevoerd worden eer je nog maar kan gaan denken over rekening rijden.

Techno Patat 11:24
afbeelding van Techno Patat

Mja ik vind dan weer van niet. Want veel van die 'dure' auto's zie je toch nooit in de file's? Dat zijn voor vele mensen hun weekendauto's of ze komen er enkel mee buiten op momenten dat er geen kat rijdt... En de biv zou dan vermoed ik wel gewoon blijven? Ik zie dit rekeningrijden vooral de wegentaks vervangen...
Dus die dure bakken moeten nog steeds 10.000€ betalen itt de eco modellen.

Maar het zijn de file's in het land die een pestprobleem aan het worden zijn en dat vergeten er blijkbaar velen. De regering wil in eerste instantie geen extra geld ophalen, maar de file's verminderen. En als dat nu vooral de middenklasse is die in de file staat dan moeten zij daar op benadeeld worden. In de file is er geen verschil tussen een cayenne of een polo. Een auto teveel is een auto teveel... !

De alternatieve voorzieningen zijn nu nog niet helemaal op orde, dat is zeker!
Maar ik geloof ook wel dat de overheid nu nog niet enorm wil investeren in het openbaar vervoor terwijl dat er geen 10 man extra mee zal rijden... In hun ogen kunnen ze beter eerst zien hoe het lukt en dan het probleem aanpassen naar de noden. Dat zouden 80% van de ondernemers ook doen, anders krijg je geldputten!

Aan de andere kant gaat dit systeem wel een extra auto wat stimuleren! Ik ben bijvoorbeeld altijd tegen een weekendauto geweest omdat hij veel geld kost om gewoon in de garage te staan. Als je hem nu daarentegen op kilometerverzekering en rekeningrijden kan zetten kost die auto je amper iets.

En nu bekijk ik het puur persoonlijk. Maar het is op dat vlak een regel die voor de autoliefhebber dan toch eindelijk eens iets goed doet ipv ons pesten! De auto, en specifiek de autoliefhebber, wordt hier verschrikkelijk uitgemolken. En wat krijgen we ervoor terug: file's en flitspalen als er geen file's zijn. Dan mag er toch minstens 1 van die 2 opgelost worden :-)!

Dat dit een persoonlijke opvatting is besef ik ook wel, maar als de taksen omhoog gaan voor duurdere modellen zie ik ook geen enkele eco rijder het opnemen voor mij ;-)!

Adriaan 12:11
afbeelding van Adriaan

Over het openbaar vervoer is het eerder een kip-ei verhaal. Mensen rijden nu met de auto omdat er geen beter alternatief is, en er wordt niet geinvesteerd in openbaar vervoer omdat mensen met de auto blijven rijden. Dan moet je als overheid de eerste stap zetten, en dan kan je gaan verwachten van de bevolking dat ze hun verantwoordelijkheid opnemen. Dit is de omgekeerde wereld. Sommige mensen (waaronder ikzelf) kunnen hun auto niet opgeven omdat er gewoon geen alternatief is.

Yeelen 01:39
afbeelding van Yeelen

Hier zou het nog redelijk voordelig uitkomen, veel km's maken we niet met de auto. Al zal ik minder snel de sleutels meekrijgen om met de auto te gaan als het openbaar vervoer ook een (minder snelle en leuke) optie is :)

Bjorn 20:38
afbeelding van Bjorn

Ik ben voor het rekeningrijden , waarom vraagt u ?
Simpel , bij rekeningrijden betalen de mensen die effectief gebruik maken van de infrastructuur het gelag ,
De mensen die nu hoog van de toren blazen met de mededeling dat ze wonen in Vlaanderen en elke dag moeten pendelen naar Brussel voor hun werk ,
zou ik zeggen daar moet je maar eerder aan denken als je een huis koopt of een job aanneemt ,
dat die mensen uren per dag in de file staan , veel co2 in de lucht pompen en onze economie miljoenen euro's per jaar kosten dat zal hun worst wezen !
Ik ben geen groene jongen , maar vind het niet meer dan normaal dat men betaalt per gereden km .
In de supermarkt betaalt u toch ook niet mee in de voeding van degene die achter u komt ?
Wel zou ik een andere methode nemen voor het controleren van de gereden km ,
meer bepaald bij de jaarlijkse technische keuring , daarbij zou ik ook één tarief nemen per gereden km de helft van het voorgestelde tarief zou redelijk moeten zijn .
Zo kijkt Big Brother niet mee in onze dagelijkse verplaatsingen ,
toch graag nog een beetje privacy in ons leven !
Als men het huidige voorstel van de regering zou nemen , dan zullen er minder mensen geneigd zijn om de snelweg te gebruiken wegens de te hoge kost en gaan de gewestwegen dichtslibben met alle gevolgen vandien .
In Frankrijk bestaat het systeem al onder de vorm van peage en daar hoor je niemand die op reis vertrekt naar Frankrijk over klagen .
Gaat rekeningrijden de files oplossen ? Geen idee heb geen glazen bol .
Hopelijk komt er wel een verandering over hoe men denkt over mobiliteit zowel in België als in andere landen .

Techno Patat 20:56
afbeelding van Techno Patat

Dat van de keuring had ik ook al gedacht! Maar dan heb je mensen als ik die wel 25-30k km per jaar doen maar nooit in spitsuren... En 's nachts heb ik geen treinen of alternatieven ter beschikking :-)! Als Hildeke haar trajectcontrole's doorvoert kunnen ze misschien loggen wie wanneer over de snelweg rijdt? Al is dat wat lastiger haalbaar...

Nee dan toch maar de jaarlijkse keuring, maar de veelrijders mogen voor mij ook betalen ipv iedereen evenveel...

Nico Vansimpsen 09:41
afbeelding van Nico Vansimpsen

U bent toch autofan ??? en niet Groen de politieke partij ? Rekeningrijden zal auto rijden pas echt voor de rijken maken, jij arme zucht zal een bmw M5 kunnen kopen, waarschijnlijk 2de hands maar dan kan je hoogsten de straat ermee op en af rijden, terwijl de echte mensen met geld dat wel zulle kunnen doen en U uitlachen met uw 2de hands bmw 5.
Verander uw naam in Groen of spa ipv autofan !

Techno Patat 12:10
afbeelding van Techno Patat

Is dit nu tegen mij? Indien wel: haha, ik begin er zelfs niet aan! Veel plezier nog met je vrolijk en optimistisch leven :-)!

Nico Vansimpsen 09:48
afbeelding van Nico Vansimpsen

Grappig dat iedereen hier schijnt te vergeten dat rekeningrijden ook nog de prijzen van alle voeding zal omhoog duwen, in Londen betaal je sinds het invoeren van de extra taks tot 30% voor fruit en groenten omdat de vrachtwagens en bestelwagen extra moeten betalen, en die rekenen dat natuurlijk door aan ons de consument.

Nico Vansimpsen 09:56
afbeelding van Nico Vansimpsen

Als ik de voorstanders lees kan ik enkel concluderen dat velen slecht ingelicht zijn.
Rekeningrijden is:

1. Voor de staatskas te sponsoren.
2. Uw privacy te schenden omdat men wil weten waar en wanneer jullie ergens zijn.
3. De staat verdiend aan de filie en niet het omgekeerde, de bedrijven verliezen aan de file maar moeten toch hun belastingen blijven betalen.
4 Rekeningrijden zal alles duurder maken, groenten en fruit groeien niet in mijn ijskast, dus als je boodschappen gaat doen betaal je extra, de bestel en vrachtwagen die uw groeten en fruit naar de winkels moet brengen zal de prijs van het rekeningrijden doortellen aan U en ik.
5. Mensen die nu al weinig verdienen, bv fabrieksarbeiders zullen tot 30% minder loon overhouden en dan ben je vet met het bezit van een wagen als ge U pijn moet doen om ermee te gaan werken.
Dus wees maar voorstander, je zal nog niet weten wat het U op termijn gaat kosten.

Techno Patat 12:07
afbeelding van Techno Patat

Of pas u aan naar het rekeningrijden en verdien er aan! Groenten en fruit gaan naar de markt in alle stilte 's nachts en dan is het dus gratis rijden! Neem het openbaar vervoer en laat uw auto thuis: dan minderen de file's en betaal je niets, andere taksen vervallen (laat ons toch hopen, Hildeke Flits zal toch wel zo eerlijk werken zeker?), ...

Puntjes 1&2 doen me vermoeden dat u een van de klassieke reageerders bent van site's als hln.be of clint?

Punt 5 is voor mij ook dikke zever, als je als fabrieksarbeider tot 30% van je loon aan kilometers gaat hangen werk je verkeerd. Er zijn fabrieken genoeg dicht bij huis waar je ook kunt werken. Ik zou wel eens willen weten wie voor de fabriek elke dag in de file's gaat staan? Handelsreizigers, mensen die op de bureau werken, mensen die een zaak hebben in't stad. Die ja, maar jan met de pet gaat doorgaans in de fabriek werken op een half uurtje van z'n zetel...

Dit komt er omdat de mensen zich NIET vrijwillig aanpassen. Mensen gaan pas anders denken als het hun geld oplevert, of toch al minder kost. Ze hebben al campagne's gevoerd om mensen uit de file's te krijgen ed. Dat lukte niet (ook grotendeels de regering hun eigen fout, dat zeker!). Dus nu kijken ze of het dan wel lukt door ze te pakken waar het pijn doet...

Alfred 14:44
afbeelding van Alfred

Ik zie niet in wat punt 2 te maken heeft met HLN. Ik vind reacties als "als je niks te verbergen hebt, maakt dat niet uit" eerder niveau HLN. Daarmee zeg ik niet dat jij zo denkt, maar blijkbaar heb jij er geen probleem mee dat 'men' constant weet waar jouw wagen en jij zijn. Ik heb niets te verbergen, maar toch heb ik daar wél een probleem mee. Dat ze op de keuring mijn kilometer stand zoveel opschrijven als ze willen, maar een GPS die elke beweging bijhoudt die ik afleg? Nee bedankt. Je maakt ze het daar dan ook ineens makkelijk mee om elke overtreding direct te beboeten. Per ongeluk een bord gemist? Niet erg, de GPS heeft het gezien en de boete komt. Voor je het zou zeggen; ja met mijn GSM kunnen ze mij ook volgen, maar die zet ik nog altijd uit wanneer ik wil.

Mag ik weten welke job je doet? Jobs zijn er in deze tijd niet in overvloed, ook al laten het aantal vacatures het tegendeel uitschijnen. Blijkbaar ben jij bij de gelukkigen die dicht bij huis kunnen werken, ik ben begonnen op afgerond 50 km van mijn woonplaats. Waarom? Omdat er dichterbij geen job was in mijn richting en tegen je zin gaan werken is slecht voor jezelf én je baas. Om dichter bij de werkplaats te kunnen gaan wonen, moet je centen hebben, dus direct verhuizen ging niet. Naderhand bekeken maar goed ook, want na 2 jaar was de job afgelopen wegens 'reorganisatie'. Daarbij komt dan ook nog dat op een plaats waar velen een huis willen, de prijs stijgt. Vraag en aanbod. Hoeveel pendelen er dagelijks naar Brussel, omdat daar veel overheidsjobs zijn? Maar wie wil en kan in Brussel wonen?

Een of andere studie destijds toonde aan dat de files vermoedelijk met 10% zouden kunnen verminderen. Wat gaat het gevolg zijn van een kilometerheffing? Dat iedereen zijn job opgeeft en vlak bij de deur gaat werken? Of iedereen de bus gaat ontdekken? Of meer fietsers? Of misschien dat er velen hun job opgeven omdat ze meer 'dopgeld' krijgen dan hun loon - vervoerskosten? Ik hoor ons sociaal vangnet al kreunen in de verte. Misschien kan de overheid een voorbeeld geven en vele van hun eigen jobs meer decentraliseren, in plaats van te verwachten dat iedereen naar Brussel komt?

Arbeiders op een half uurtje van de zetel, even als voorbeeld. Op een half uurtje geraak je vlot 30 km ver. Dat maakt dagelijks 60 km. Gaan we uit van ongeveer 200 werkdagen op jaarbasis, zijn dat 12.000 km. Dat zal niet allemaal 5 ct/km zijn, dus we zullen een middenweg nemen; 7 ct/km. Dat geeft € 840 aan zuiver professionele kms. Kms nodig om je centen binnen te krijgen. VB op een simpele VW Polo met de kleinste benzine is € 181. Tel er dan nog de BIV bij van € 137 (die slechts éénmalig is) en je komt nog maar op € 318. Enkel en alleen om gaan te werken ben je dan al € 522 meer kwijt en na het eerste jaar zelfs € 659 meer, voor velen een half maandloon. Dan ben je nog niet gaan winkelen, niet naar familie geweest, niet uit geweest, ... Maar je kan die 30 km naar je werk ook met de fiets doen, aan 20 km/u ben je dan maar 1u30 onderweg in plaats van 30 minuten.

Maar je hebt gelijk, ik kan op 10 km van mijn woonplaats in de lokale GB de rekken gaan vullen. Mijn absolute droomjob, uiteraard - met alle respect voor zij die dat wel graag doen. Want ik moet me aanpassen, aanpassen naar de regels die door de strot worden geramd in een democratie.

Adriaan 17:14
afbeelding van Adriaan

Alfred, je bespaard me heel wat tijd, want ik deel je mening op heel wat punten.

Mij stoort het enorm dat ze een proef project gaan organiseren die later de realiteit niet gaat voorstellen. Ja zo kan je alles bewijzen natuurlijk... Doe het dan eerlijk, en zet desnoods half belgie op dat proef project, en kijk dan eens hoe het zou lopen.
Maar de bus en het openbaar vervoer zijn ook absoluut niet gratis, dus veel alternatieven zijn er niet. Ach ja, ik kan zoveel voor al tegen argumenten bedenken, ze gaan het toch door ons strot duwen :s

Techno Patat 22:25
afbeelding van Techno Patat

Ik heb hierbij vele opmerkingen maar ik begin met een excuus :-)! Ik was op m'n tenen getrapt door z'n eerdere opmerkingen en ging daardoor wat kortzichtig te werk. Niet al m'n standpunten bekijk ik zo kortzichtig :-)!

Maar ik blijf bij m'n standpunt dat mensen die het erg vinden getracked te worden nogal meestal simpele zielen zijn. Als ik in m'n auto ff snel samentel heb ik al 4 gps trackers zitten (pioneer radio, dashcam, alfa-assistance en m'n gsm). Die ene maakt mij dan geen hol uit. En dat ze het gaan gebruiken voor boetes wil ik nog wel eens zien gebeuren. Dat is nog 7 stappen verder hoor...

Verder: in volle spits graak je in een half uur maximum 25km verder (snelwegen niet meegerekend). Ikzelf woon op 22km van m'n werk en 's nachts doe ik het in 15min, rond de middag (geen spits dus) in 40min.

En dan: mensen die een leuke job hebben werken inderdaad verder van huis, maar die verdienen er dan ook naar. 'Fabriekswerkers' (om het hier ff plat te zeggen) die met 1.500€ moeten rondkomen die ver moeten rijden voor hun job ken ik niet. Echt geen enkele... Die hebben allemaal een job (al dan niet droomjob, niet iedereen heeft de luxe van te kunnen kiezen) in hun directe omgeving. Precies omdat ze bv optijd bij kindjes oid moeten zijn.

Ikzelf ben bakker van beroep. En ik kan je zeggen, ik kan van vandaag op morgen dicht gaan werken of heel ver gaan werken. Want gasten vinden die nog WILLEN werken is lastig, heel erg lastig! Iedereen kan alles, als ze het maar willen. Ik ken iemand die (relatief) laaggeschoold is maar die zixh nu wel opgewerkt heeft tot succesvol handelsreiziger en die zich in het bedrijf aan het opwerken is door goede resultaten te zetten en keihard te werken. Ik ben van het principe: niet gaan bestaat niet, waar een wil is...

Ik heb nu bewust gekozen voor een verdere plek, maar rustiger ook. Dat deed ik bewust en ik heb de extra kilometers (nu 22, vroeger 4) er dan maar voor lief bijgenomen. Het is de voordelen tegen de nadelen afwegen, als je je droomjob op 100km van je huis hebt is dat jammer. Maar je blijft er file's mee veroorzaken. Tenzij je flexibere maatregelen vind, die er dan voor zorgen dat je minder geld kwijt bent. Dat jij dan net in de groep valt waartegen het gericht is is dan ook weer niet toevallig...

Over de kindjes en dergerlijke: de formule die nu wordt toegepast is dat je een bepaald startkapitaal krijgt waarmee je genoeg hebt voor dingen waar je je auto voor MOET gebruiken. Al de extra kilometers die je zelf maakt naar je werk of naar andere dingen kies je zelf voor de auto en moet je zelf dus ook betalen. Simpel als wat!

Geloof me, ik ben een grote anti Crevits strijder! Maar als je alles goed bekijkt en het ene tegen het ander legt en als de resultaten niet uitblijven... Dan kan je niet anders dan zeggen dat het zeker potentieel heeft! Dit is iets dat ze in mijn ogen niet slecht bekeken/uitgewerkt heeft). Op voorwaarde dat het rekening rijden er komt ipv verkeersbelasting bijvoorbeeld. Als het komt als extra belasting is het pure geldklopperij en zijn ze beter af met extra accijnzen.

Maar indien het echt ter vervanging is zal het voor jullie verre rijders het veel geld kosten, maar hoeveel oudere mensen hebben nu geen auto staan waarmee ze de zondag naar de kinderen gaan maar die geen 10k op een jaar doet?
Hoeveel gezinnen hebben geen 2e auto die ze 2/7 dagen echt nodig hebben maar 5/7 dan weer niet?

Veel hoor, verassend veel zelfs. En die doen dan ferme winst. Het is dus geen geldklopperij pur sang. Het is echt gericht op het fileprobleem. En met deze regeling zie ik persoonlijk er wel verandering in komen...

Alfred 13:32
afbeelding van Alfred

Niet erg dat ik een simpele ziel ben, ik blijf tegen een tracker. De 4 trackers die jij opnoemt zijn vrijwillig, dat is jouw keuze geweest. Al minstens de helft er van is niet eens rechtstreeks gelinkt aan jou, terwijl een kmheffing tracker dat wel zou zijn. 7 stappen verder om daar boetes op te plakken? Beetje naïef. Stap 1: keur snel een wet goed die beboeten aan de hand van GPS gegevens mogelijk maakt. Stap 2: maak een kaart van alle wegen met de maximum toegelaten snelheden, voor zover die er al niet is. Meer stappen zijn er echt niet nodig. Maak dat kaartje nog wat uitgebreider met 'plaatselijk verkeer', rijrichtingen, ... En je hebt gewoon dé jackpot.

Ik zal even meegaan in je 25 km verhaal. Rekensommetje met 7 ct/km en 200 werkdagen per jaar komt op € 700 op jaarbasis. Opnieuw om te gààn werken. Goedkoop/zuinig wagentje is afgerond € 200 aan VB. € 500 door je neus geboord, zuiver werk kilometers.

De 'fabriekswerkers' waar jij het over hebt met een 'super' loon werken in ploegen. Ploegensystemen geven je loon een kleine extra, ook al varieert dat per bedrijf en sector. Welke bus/trein rijdt er om 5u om de vroege shift te dienen? Maar stellen dat de meerderheid van de 'fabriekswerkers' + € 1500 zit, geloof je het zelf? Loonbrieven gezien? Of enkel van horen zeggen? Anders heb ik wel interesse in een 'fabrieksjob' met + € 1500 netto in dagdienst, welke bedrijven zijn dat? Een starter in een van de best betalende farmaceutische bedrijven zit in 2 ploegen zelfs 'slechts' rond € 1600.

Geen geldklopperij pur sang? :) Heb je mijn vorige berekening gezien? Enkel 'vervuilende' wagens gaan goedkoper uitkomen, waaronder jouw Alfa. Merk de quotes op, ik heb niks tegen je wagen. Hoeveel van die 2de wagens zijn er of de goedkoopste, kleinste die ze vonden, of een oude 2de hands? Die kosten € 200 aan VB? Zelfs aan slechts 5 ct per km kan je dan maar 4.000 km doen op een jaar. Aan de gemiddelde 7 ct per km ben je al beperkt tot 2.857 km.

De enige die goedkoper kunnen uitkomen zijn degenen die nu geen zuinige 'milieuvriendelijke' wagen hebben. Opvallend dat de fors opgedreven BIV/VB 'voor het milieu' zou kunnen wegvallen. Opeens is een CO2 uitstoot van > 200 g/km niet meer 'erger' dan eentje van < 100 g/km.

Files oplossen door extra te belasten, sounds like a great plan. 't is altijd in de portemonnee dat er geraakt moet worden, we dragen nog niet genoeg af. Maar als ze geld blijven verspillen aan nutteloze proefprojecten in plaats van eens de buurlanden te controleren, dan is het inderdaad een bodemloze put. Paar ideeën die de files kunnen oplossen, zonder de arbeider/bedrijven nog harder in de portemonnee te raken: investeren in decentralisatie van kantoren (vooral de overheid zélf!); thuiswerken stimuleren; meetings over internet; flexibelere werkuren; ... Los van het idee of die km heffing files zal verminderen of niet (zie studie; vermoedelijk slechts 10%, haha) gaat het wel onze economie nogmaals raken. Hoeveel bedrijven moeten er nog weg uit België? Maar om de files te verminderen is het wel dé strategie, minder jobs = minder verkeer.

Even een steekje; ik neem aan dat jij die 22 km woon-werk verkeer met de fiets doet als het droog is? Rond de middag heb je daar 40 minuten voor nodig zei je, met je fietsje zou je niet eens langer onderweg zijn na wat oefening, 33 km/u met een goede koersfiets? Alles begint bij jezelf, en als anti-file persoon moet je het voorbeeld geven. De ironie dat degenen die dicht bij huis werken de wagen wel zouden mogen blijven gebruiken en degenen die - al dan niet 'gedwongen' - verder van huis werken niet, is ook wel geniaal.

Techno Patat 14:29
afbeelding van Techno Patat

Mensen die in ploegen werken rijden niet in de spits, en dus niet aan de volle pot. Mensen die in volle spits rijden kunnen zich vaak simpel aanpassen, maar ze willen het niet/mogen nog niet van hun bedrijf). En 10% file's oplossen noem jij niets? Heb je al eens bekeken hoeveel de file's jaarlijks kosten?

En net als met de 90km/u bij smog is het voornaamlijk gewaarwording. Mensen worden het maar gewaar als ze het in hun portefeuille voelen, niet door affichkes. Dus nu verminderen we met 10%, morgen met 10,1! De jeugd krijgt die versere mentaliteit mee en dat kan op langere termijn grotere effecten hebben. Nu weet ik ook dat dit een ideaal scenario is, en de ideale wereld bestaat niet :-)! Maar toch, kleine beetjes!

Ik kies ervoor om met de auto te gaan, en ik klaag dus ook niet over de taksen, prijzen,... Ik neem dat er allemaal bij in rekening en kies er toch nog voor. Dan moet ik niet lopen klagen (mijn mening).

En om je helemaal blij te maken, vanaf deze zomer zet ik m'n naam op de gevel. Ik ga dus letterlijk boven m'n werk wonen! Een groot fileprobleem ben ik niet, en zal ik al zeker niet worden :-)! AL de klanten die naar Bakkerij (opgepast, satirisch stuk in aankomst!) Dries komen daarentegen :P! Ow wacht, vlug ff die reactie van Londen en prijzen +30% uitprinten. Dat in de winkel hangen en vlug cashen :P! Die AMG komt er aan :P!

Verder valt het me op dat je niet helemaal geinformeerd bent? De biv zou blijven lees ik overal. Mensen met een zware motor mogen dus toch nog de volle pot betalen, mensen met een ecogebakje zijn nog lekker goedkoop af. Enkel de verkeersbelasting zou wegvallen. En dat is eerlijker, mensen die veel rijden mogen van mij veel verkeersbelasting betalen omdat ze veel in het verkeer zitten...

Ik ken vervolgens enkele mensen die in ploegen werken. De ene verdient een kleine 2.000€, de andere een 1450. Maar die laatste is dan ook maar 23 en onlangs gestart (hij moest om gezondheidsredenen stoppen als bakker en moest dringend ander werk hebben. Dit was de eerste de beste kans.). Beiden zijn goede vrienden van me en ik twijfel niet aan die hun cijfers eigenlijk. Nu werken ze allebei niet in een bedrijf in de orde van Volvo Gent oid. Maar toch...

Nuja, ik vermoed dat Hildeke Flits hier toch niet meeleest. Laten we het er over eens zijn dat we het niet eens worden :-)? Dan drinken we op de karting samen een goeje pint/cola op mijn kosten en gaan we elkaar bekampen op het circuit :-)! Als je wint mag je gerust rijden in m'n vervuilende Alfa, weet je ook hoe dat voelt :P! (Geen idee wat je rijdt overigens, was geen slechte bedoeling mee bemoeid ;-)! )

Alfred 17:45
afbeelding van Alfred

Spit of geen spits; daarom de berekening met 5 ct. Veel goedkoper zal het niet worden.

Ik zie de link tussen km heffing en bedrijven die zich flexibeler gaan opstellen niet. Ik zou eerder voorspellen dat er nog meer bedrijven de boeken neerleggen en in Polen / Tsjechië / ... beginnen. Bedrijven kreunen nu al onder de loonlast, nu moeten ze ofwel die km heffing gaan voorzien in de lonen, of hun werksystemen (= ook extra kosten) aanpassen.

Mogelijk 10% minder file is inderdaad peanuts als meer dan de helft van de mensen 2-3-4x moeten betalen. Ik kan niet begrijpen dat iemand 10% fantastisch zou vinden. Dan sta je dagelijks nog maar 27 minuten aan te schuiven in plaats van 30 minuten, wow! Daar gaan er velen een extra duit voor willen neerleggen (sarcasme).

Wegvallen BIV / VB of beide; heb jij een officiële bron die stelt wat er net wegvalt, of enkel een artikel van een journalist? Ik weet het inderdaad niet met zekerheid, maar ik zie graag die officiële bron van je, dan ben ik wel goed geïnformeerd :-) Maakt de berekening nog makkelijker, de mensen die zichzelf bijna een poot hebben uitgedraaid om een moderne, milieuvriendelijke wagen te kunnen kopen en een lage VB te betalen, mogen nu vanaf een kleine 5.000 km per jaar meer betalen.

Vreemd dat je nu afkomt met € 2000 en € 1450 voor 'fabriekswerkers' in ploegen, terwijl je daarvoor € 1500 opnoemde in dagdienst; want ze moesten op tijd bij hun kinderen kunnen zijn. Misschien heb ik die link dan verkeerd gelegd.

Nog een wereld verbeterend idee in dezelfde richting; al het voedsel m.u.v. 100% gezond voedsel (voor zover dat zelfs bestaat) zou een BTW heffing moeten krijgen van 500%. Dat maakt de wereld ook beter. De mensen zijn toch niet snugger genoeg om zelf gezond te eten (zie cijfers obesitas) dus moet dat maar extra belast worden, je moeten ze raken waar ze het voelen ;-) Niet helemaal correct, deze vergelijking, maar you get the point. Feit is dat ze hier weer geld pompen in een idee dat in onze buurlanden al terug opgeborgen is na onderzoek. Met dat verspilde geld hadden ze andere file-oplossende maatregelen kunnen uitwerken.

We hoeven het niet eens te worden, jij jouw idee, ik en anderen het onze, meer moet het niet zijn. Zou maar saai zijn als we allemaal hetzelfde dachten. Ik heb niks tegen je Alfa, had ik ook al gezegd, en ik rij zelf ook maar rond in een eco diesel die puur theoretisch ook niet zo geweldig is voor het milieu.

Techno Patat 21:14
afbeelding van Techno Patat

Die kerel die 2.000€ verdient werkt in 5 ploegen systeem, en die verdienen dus over het algemeen wel niet slecht. Net omdat ze constant moeten wisselen van ritme.

Die andere kerel die net begonnen is werkt in een 2 ploegensysteem en krijgt dus ook wat premie's. Mensen die echt van 9-5 werken in een fabriek (en die dus het meest zullen moeten betalen) hebben die premie's niet en landen daar naar eigen zeggen rond de 1.500€. Maar het is een feit dat dit eerder kenissen zijn en ik durf dus m'n hand niet in het vuur steken voor hun beweringen ;-)!

10% van de tijdsbesparing is weinig, 10 % van de kost in Euro's is al een hele bom geld! En 10% vind ik al een knap begin, maar dat ben ik dan :-)!

Mathieu 12:54
afbeelding van Mathieu

Ik lees hier 2 dingen:
wil je niet betalen, neem het openbaar vervoer. Euh, dan hoop ik dat jullie ook mensen zijn die 2 kindjes hebben, die op een verschillende plaats zitten, én die ook nog ten laatste om 18u s'avonds kunnen afgehaald worden. Veel succes!! Doe dan ook nog maar eens wat boodschappen, gepakt en gezakt met 2 kleine kindjes. Het openbaar vervoer is wat het is en trekt op geen ... Plus, ik hou van de vrijheid van een wagen.
Ten tweede zijn er hier mensen die vinden dat je op voorhand moet gaan denken waar je gaat wonen tov je job! Of dat je maar moet veranderen van job als het te duur zou worden door het rekeningrijden om te gaan werken. Vind ik ronduit belachelijk! Laat iedereen de vrije keus waar en wanneer hij gaat werken. In België zoekt men gewoon naar oplossingen als het probleem zich voordoet, en doet men niets preventief. (nu is men daarmee begonnen via Crevits)
Trouwens, hoe zeker ben je van je job de dag van vandaag? Als je ergens gaat wonen om dicht bij je job te zijn, dan denk ik dat je 9 op de 10 na 5j terug mag verhuizen ifv een andere job. Zowel bij mij als bij mijn vrouw is ons bedrijf al verhuisd. Voor mij een paar km (geen erg dus), voor mijn vrouw aan de andere kant van Gent. (voorheen Gentbrugge) Veel slechter dus van waar wij wonen. Persoonlijk vind ik dat geen verstandige redenering. Trouwens, de huizen dichterbij waren onbetaalbaar.
Er wordt hier redelijk veralgemeend, en mensen worden in hokjes gestoken.
En Techno Patat, wij halen ons fruit niet op de markt, want het is pas markt als wij al op ons werk zitten. :-) En btw, zoveel markten bestaan er nu ook niet meer.

Techno Patat 22:30
afbeelding van Techno Patat

De fruitboer haalt het in alle vroegte op de veiling, dus op de gratis momenten ;-)! Dat jij het daarna in betaalde uren gaat halen doet niets aan de fruitprijs. Die gaat dus geen 30% stijgen.

Hetzelfde met vrachtwagens die winkels opvullen, die mannen gaan dan misschien leren van vroeger of later en dus goedkoper te rijden. Het raakt uiteindelijk (bijna) niets uit aan de prijs, en het spitsprobleem lost beetje bij beetje op. En dat blijft het einddoel!

Over je jobagrgumenten: als je zelf er bewust voor kiest om je verre job te blijven doen tijdens de spitsuren kies je er in mijn ogen ook voor om dat erbij te nemen. Het is een spijtig feit dat er altijd mensen zijn die er niet aan kunnen doen en die gekloot zullen zijn. Maar 5% sparen om een probleem voor 80% niet aan te pakken is ook niet slim...

Mathieu 12:53
afbeelding van Mathieu

Je kiest er toch niet altijd voor om ergens ver te gaan werken?
Ik zoek altijd binnen de straal van 30km naar een job, maar er zijn toch zoveel factoren die je niet in de hand hebt?
Een betaalbare woning zoeken is niet evident als je 10 of 20km verder moet gaan wonen na 2j zoeken, dan doe je dat als het huis je ligt..
Ontslag, je vindt een nieuwe job (in crisistijd) dat 15km verder is, je neemt hem, of je hebt geen inkomen.
Verhuis van de firma, als je je job graag doet, dan verhuis je mee, zeker in deze tijden.
Kinderen en school of opvang...
Dat heb je toch allemaal niet in de hand?

Glenn 19:40
afbeelding van Glenn

Het eerlijkste lijkt me om zo'n belasting in de brandstofprijs te verwerken. Dan is de kost recht evenredig met je rijstijl, aantal km's ongeacht tijdstip en het type wagen. Kost de overheid niets extra en je wordt niet constant gemonitord.
En je kunt er vergif op innemen dat het effect hetzelfde is als rekeningrijden: de files blijven even lang en de overheid heeft meer inkomsten. Want dat is het enige waar het om draait.
Persoonlijk zou dit voor mij zuurder zijn dan rekeningrijden, want ik rijd vaak buiten spitsuren. Ik ga wel misschien wat minder hard aan het gas draaien :-)
Trouwens, wat hier wordt gezegd dat "men maar dichter bij zijn werk moet gaan wonen" of "ander werk moet zoeken" getuigd van weinig voeling met de realiteit. Als het allemaal zo simpel was hadden we nu deze discussie niet ...

Alfred 13:36
afbeelding van Alfred

56% van de dieselprijs en 67% van de benzineprijs zijn accijnzen. (Enkele jaren terug, zullen alles behalve gedaald zijn). Accijnzen verhogen gaat het grens-tanken laten toenoemen. Weer extra kilometers die gemaakt worden. De enige manier om de belasting in de brandstofprijs te stoppen is die toepassen over heel Europa (volgens mij), iets wat voorlopig onmogelijk is.

mark 15:48
afbeelding van mark

ABSOLUUT TEGEN
Ik woon amper op 7km van het werk. Ik heb de optie niet om met openbaar vervoer te gaan en tenzij ik meer als een 1u30 vroeger vertrek dan dat ik moet ,om dan een half uur te vroeg op het werk te zijn. En dan s'avonds nog eens 3kwartier langer te moeten blijven om de bus te kunnen nemen.Ik heb de gunste niet van glij-tijden te krijgen. Moet eerst verder van mijn woonplaats rijden om daar een aansluiting te nemen die rakelings naast het dorp passeert.en dan nog geen rechtstreeks aansluitingen te hebben dat je nog een kan wachten.
Openbaar vervoer 2u(smorgens)+8,5u (werken)+2u s'avonds.

Wagen 10min+8.5u+10min
Als je een gezin hebt is de keus rap gemaakt
Om 6u vertrekken voor om 18u30 thuis te zijn, het uur dat mijn kindjes gaanslapen...
Dit verhaal is bijna hetzelfde voor mijn vrouw, waar vindt je die opvang? bereikbaar met de bus? En zo lang? dan kan al beter iemand thuis blijven? Maar met 1 loon kom je zowizo niet ver in dit land.
Denk dat ze beter het eurovignet eens invoeren, dat verdorie al die buitenlanders mee betalen aan het stuk maken van onze wegen.
Zouden ze veel meer uithalen.

Mathieu 12:32
afbeelding van Mathieu

Mark, als ik eerlijk ben, dan vind ik 7km super doenbaar met een goeie fiets. Mijn vrouw en ik vielen een paar jaar geleden op 1 wagen, de andere werd afgekeurd. Wel, ik heb een oude fiets gevonden en ben toen met de fiets beginnen gaan. Was ook die afstand. Geen verbruik van nafte en betere onkost woon-werk vergoeding. 7km is toch een overbrugbare afstand?
Ik geef toe dat een auto soms gemakkelijker is, maar een paar keer per week met de fiets zou toch moeten lukken?

mark 10:59
afbeelding van mark

Oke is overbrugbaar, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om je te kunnen verfrissen en om te kleden, en die is er niet op ons bedrijf.
Maar met een fiets boodschappen doen met 2 kindjes, gaat maar is toch niet simpel.
Het is weer ook de modale mens die gestraft wordt.
Laat verdorie de buitenlanders eens mee betalen, da is al de eerste goeie oplossing

Adriaan 10:50
afbeelding van Adriaan

De reden waarom dit niet gaat werken is eigenlijk heel simpel: dit systeem zou ervoor moeten zorgen dat sommige mensen een alternatief zouden moeten gaan zoeken zodat anderen minder in de file moeten staan. Wat dus wil zeggen: ik moet mijn auto laten staan, zodat mijn buur zonder file naar het werk kan met de auto. Zo werkt de menselijk psyche spijtig genoeg niet, zelf al beslist 25% van de mensen om een alternatief te gaan gebruiken, en alle files vallen weg, gaan die bus pendelaars terecht gaan denk: er is geen file meer, dus ik kan even goed met de auto gaan. Deze regel zou maar een ding tot doel hebben: extra inkomsten voor de staatskas, alle andere zijn spijtig genoeg drogredenen om een achterban te krijgen die deze zever gelooft.
Wie ook nog maar gelooft dat hier nog maar 1km minder file door zal komen, heeft slecht opgelet bij het invoeren van andere regels, bv: extra taks op sigaretten. Mensen gaan gewoon meer betalen en blijven door roken. Als ze dan minder gaan roken is het niet door de prijs maar door andere factoren: sociaal minder aanvaard, niet meer roken op cafe,...
En dat moeten we ook kunnen doen bij het file probleem, oplossingen zoeken die werken: thuis werken, flexibele uren voor het werk, vrachtverkeer zoveel mogenlijk op spoor of water, een openbaar vervoer waar je kan op vertrouwen,...

dan69 09:22
afbeelding van dan69

Jullie weten wat gedaan op 25 mei.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws