Franse overheid is geen vriendjes meer met diesel

bouchons-file-paris

In België is er sprake van de gelijktrekking van diesel- en benzineprijzen, in Frankrijk willen ze de diesels gewoon bannen. Dat zullen ze doen door het gebruik ervan zwaarder te belasten.

Dat gaan ze doen door stelselmatig de meest vervuilende auto's uit de steden te weren. Daarom gaat de regering eerst een lijst opstellen van de door de auto veroorzaakte uitstoot. Vervolgens zullen de steden dus de meest vervuilende wagens kunnen gaan weren.

Ook wil de regering de dieselauto zwaarder gaan belasten, die zal sneller stijgen dan de belasting op andere voertuigen. Ook de dieselaccijnzen gaan met 2 cent per liter naar omhoog. Dat brengt de Franse staatskas in 2015 naar schatting 807 miljoen euro op.

In Frankrijk rijdt zowat 80 procent van de auto's op diesel. Dat is iets wat de Franse premier betreurt. "We hebben lang de voorkeur gegeven aan dieselwagens in Frankrijk. Dat was fout en we zullen dat rechtzetten op een intelligente en pragmatische manier.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
fab 14:37
afbeelding van fab

Weer een belachelijke actie. Dit is gewoon het algemene besef van de overheid dat diesel minder kost dus minder voor hen oplevert. Dit kunnen ze wel gelijktrekken maar als je gemiddeld rijdt dan verbruikt een diesel nog steeds minder. Dat kunnen ze niet veranderen natuurlijk. Dus willen ze het verbannen. Oja het argument diesel stoot meer uit??? Hebben ze ons niet in eerste instantie allemaal aan de diesel geholpen omdat het minder CO2 uitstoot? Fijnstof argument geldt ook niet want blijkbaar hebben elektro wagen dit in evengrote mate. Dus dit is weer typisch socialistisch burger pesten. Niets meer niets minder.

Millie 17:04
afbeelding van Millie

Net zoals in Utrecht, daar wordt zelfs enkel naar het jaartal van de diesel gekeken, om te weten of hij de stad binnen mag. Dit is niet alleen pesten maar ook nog eens tegen de wet daar want elke wagen die zijn RDW betaald mag alle wegen van het land gebruiken.
Laten we maar hopen dat dat soort onzin hier niet komt.

ronald 19:03
afbeelding van ronald

dat het de overheden zijn geweest die de mensen (klanten) EN constructeurs in de richting van diesel hebben gestuurd is correct. Dat dezelfde mensen ervoor moeten boeten mbv hogere accijnzen is een verkeerde aanpak.
Maar dat diesel de meest vervuilende brandstof is klopt helaas ook en als je de gezondheidskosten van deze uitstoot gaat berekenen is de keuze van het verleden bijna misdadig te noemen, zeker omdat toen de kennis over de schadelijke gevolgen van diesel ook al voorhanden was.
Elektrisch gaan rijden met stroom die door oliegestookte elektriciteitscentrales wordt geproduceerd is ook krom.
Het ontmoedigen van productie en aankoop nieuwe dieselvoertuigen is de meest klantvriendelijke en op termijn beste oplossing maar daar verdienen de overheden helaas geen geld mee dus zulke maatregelen nemen ze niet...

marksken 21:27
afbeelding van marksken

de doodsteek voor hun eigen auto industrie: hoeveel motoren worden er niet uitgeleend aan andere merken, nu zullen ze die niet meer verder ontwikkelen.

"Elektrisch gaan rijden met stroom die door oliegestookte elektriciteitscentrales wordt geproduceerd is ook krom." is incorrect.
Centrales hebben een gereglementeerde uitstoot die ten alle tijde de norm moet halen, een norm lager dan het wegtransport. Het is zelfs zo dat bij de opstart van een oliegestookte centrale de norm niet gehaald kan worden, dus in BE dat ze beter dan de norm moet werken om globaal de norm te halen. Wat van een dieselwagen niet gezegd kan worden bij het starten en warmlopen, het optrekken uit stilstand of inhalen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws