De voorbije flitsmarathon in cijfers (2015)

citroen-berlingo-multispace_flits

Op maandag 16 november hield de politie haar 4e flitsmarathon op onze Belgische wegen. Daarvan hebben we nu de cijfers. Wat 24 uur flitsen de staatskas opbrengt?

Van 16 november 6 uur 's ochtends tot 17 november 6 uur 's ochtends waren 131 politiezones volop aan de gang met het controleren van voertuigen op hun snelheid. Op die 24 uur tijd reden 378.578 voertuigen voorbij zo'n flitslocatie (zowel mobiel als vast). Van al die voertuigen werden er 21.168 geflitst, waardoor ruwweg zo'n 6 procent tegen de lamp liep. 17.749 bestuurders werden geflitst door een mobiele radar, 3.419 door een vaste.

104 in een zone 50

De politiezone waar procentueel de meeste voertuigen werden geflitst is Middelkerke, maar liefst 1 op 5 (21 procent) vloog er de flitsbon op. Na Middelkerke volgt politiezone 'Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel' (19 procent) en politiezone 'Boortmeerbeek' (13 procent). Braafste chauffeurs vond je in terug in Moerbeke (2,06%). Kanttekening moet wel gemaakt worden dat 1 op de 3 politiezones niet deelnam aan de marathon.

Strafste overtreding vind je terug in Antwerpen, daar reed een chauffeur 104 km/u in een zone 50. De snelste is ééntje van 172 km/u, al wordt niet gespecificeerd waar die overtreding juist plaats vond. Doen we even de berekening - een boete voor overdreven snelheid begint vanaf 50 euro - , dan heeft deze flitsmarathon op 24 uur tijd minstens 1.058.400 euro opgebracht.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Audi22 22:17
afbeelding van Audi22

Flitsen is gewoon staatskas spijzen, verkeersveiligheid dat boeid de overheid totaal niks, controleren op medicijngebruik, drugs, alcohol, vrachtwagens die overbeladen zijn etc etc wordt amper op gecontroleerd. Ik rijd ook dagelijks wegen waar ik bv 10j geleden 90 mocht rijden, nu 50, het slaat gewoon nergens meer op, ook vele plaatsen hoge borduren, middenbermen....als je moet uitwijken heb je meestal geen keus iemand anders plat rijden of uzelf plat rijden, dat ze maar eens snel terug serieus gaan doen en zich eens met de realiteit gaan bezighouden. Maar zoals gezegt veiligheid kost geld -> dus word niet in geinvesteerd (woon in een grensgemeente, wekelijks inbraken, politie/gerecht steekt daar geen tijd meer in, maar flitsen is een makkelijk snelle bron van inkomsten genereren.

Sracerr 11:24
afbeelding van Sracerr

EENS! absoluut, zie je overal terug: incompetentie, gemakzucht, achterbaksheid, vriendjes politiek, corruptie en zelf soms crimineel gedrag van zgn. volksvertegenwoordigers. Niet te druk maken is de oplossing en natuurlijk nooit meer gaan stemmen op dit soort lui.

Lowie Tabak 23:43
afbeelding van Lowie Tabak

De politie dient niet om de veiligheid van de burger te waarborgen, ze staat immers enkel ten dienste van het in stand houden van de staat.

Quin 11:57
afbeelding van Quin

Deels correct, maar de regering zal ook wel niet klagen van de inkomsten die zo'n flitsmarathon oplevert ;-).

Ik blijf erbij dat het probleem niet snel rijden is, maar het gebrek aan inzichtelijk rijden.

Gisteren werd ik bijvoorbeeld geblockt en verwenst omdat ik op een oprit met file de regels volgde en tot het einde doorreed om daar te ritsen. Maar nee, het merendeel probeert zich zo snel mogelijk de snelweg op te duwen, zonder de beseffen dat dat het verkeer achter zich nog mee opstopt.

Dat heeft nu niets met te snel of te traag rijden te maken, maar bewijst wel hoe weinig bewust sommige bestuurders zijn van hun omgeving als ze in hun wagen zitten. Tunnelvisie :-).

Audi22 19:11
afbeelding van Audi22

Tegewoordig zijn de snelheden zo naar omlaag gebracht dat te snel rijden gebeurd voor dat je er erg in hebt of je moet op cruise control rijden of fixeren op de teller, plus zeg maar eens wat is te snel?? Ik weet het niet, zoals ik in mijn bv aan aangaf wegen 10j geleden 90km/h nu 50km/h terwijl er zo niks veranderd is. Maarja zoals zovelen mensen denken aan verkeersveiligheid rechtstreeks in verband staat met snelheid -> maar dat is natuurlijk grote onwetenheid, de waarheid is dat snelheid een factor is van de zovelen, bv de mensen die dagelijks zware medicatie slikken, zijn die nog even allert, nee natuurlijk niet en er zitten bv genoeg mensen aan de anti depressiva om maar iets te noemen, dus gelijk ik al zei, verkeersveiligheid is algemeen, moet logisch verstand bij komen kijken en dat onbreekt tegewoordig. Zelfs in de zomer is hier in de buurt een betoging geweest met paard/kar omdat tegewoordig het verkeer zo zo traag is geworden tov aantal jaren geleden, nu ik moet eerlijk wel toegeven dat ze sinds pas de zone 50 een stuk kleiner gemaakt hebben omdat ze het zelf niet meer logisch vonden.

Sracerr 11:21
afbeelding van Sracerr

Er zijn nogal een boel verschillende "politie zones" in België met de daarbij horende verschillen/tegenstellingen, heb ik onlangs begrepen....... Eh Dom bestaat niet, het is onwetend zijn, is mij altijd geleerd :)

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws