Alles wat je moeten weten over de lage-emissiezone in Brussel

brussel_lez_2

Met de overgang van oud naar nieuw werd ons land ook een nieuwe lage-emissiezone (LEZ) rijker. Of jouw auto nog in Brussel toegelaten wordt?

Wie dit jaar met de auto naar Brussel gaat doet er best aan even op voorhand te controleren of zijn voertuig het Brusselse Gewest nog binnen mag. Na Antwerpen is onze hoofdstad de tweede stad die een onderscheid maakt tussen verschillende voertuigen.

Zoals gebruikelijk is het de ouderdom van je wagen, het type brandstof en de Euronorm van de motor, die bepaalt of je nog binnen mag. In eerste instantie worden slechts de diesels zonder Euronorm en met norm Euro 1 getroffen. Voor diesels met Euro 2 is dat vanaf 2019, Euro 3 vanaf 2020, Euro 4 tegen 2022 en Euro 5 tegen 2025. De Brusselse Ring (R0) valt altijd buiten de zone, net zoals enkele toegangswegen en transitparkings.

Een overgangsperiode van 9 maanden – waarin enkel waarschuwingen zullen worden gegeven – is weliswaar voorzien om burgers en bezoekers/pendelaars de kans te geven zich aan de nieuwe maatregel aan te passen. Vervolgens zal het niet naleven van de toegangscriteria tot een administratieve geldboete leiden. Dit zal volautomatisch gebeuren via camera's met nummerplaatherkenning (ANPR) op alle gewest- en invalswegen.

Toch zijn er ook nog heel wat uitzonderingen voorzien zoals bijvoorbeeld voor motoren, vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, landbouw- en bosbouwtrekkers, kampeerwagens, voertuigen met een Belgisch "O" kenteken die meer dan 30 jaar zijn ingeschreven, etc.

Met deze maatregel wil Brussel het probleem van de luchtvervuiling aanpakken. Door de meest vervuilende voertuigen uit het Brussels Gewest te weren wil de lokale overheid de luchtkwaliteit verbeteren. Toch zal de initiële impact eerder klein zijn omdat het aantal dieselvoertuigen met Euronorm 1 of zonder procentueel gezien betrekkelijk klein is. Al zal dat cijfer met de jaren exponentieel stijgen. Of en tot wanneer jouw huidige auto nog tot het Brusselse Gewest toegelaten wordt, determineer je via onderstaande tabellen.

Voor diesel

brussel_lez_diesel

Voor benzine/LPG/CNG

brussel_lez_benzine

Meer info op: http://www.lez.brussels

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Sven772 12:20
afbeelding van Sven772

Als rijder met een voertuig met buitenlandse nummerplaten erger ik mij mateloos aan de manier waarop de herkenning gebeurt voor in het buitenland ingeschreven voertuigen. Eerst moest ik mij aanmelden in Antwerpen, nu in Brussel, maar de manier waarop is nog niet gekend tot Augustus, later in Mechelen, enz..... . Ondertussen kleven ook al LEZ vignetten voor Duitskand en Frankrijk op mijn voorruit. Waar is die EU met zijn standardisatie. Hoe zit het met België waar elke baronie zij eigen manier van herkenning bepaalt? Een LEZ vignet uitgegeven door één EU instantie moet rechtsgeldig zijn in gans EU, de rest is discriminatie van chauffeurs met een buitenlands voertuig. Aan de reageerders die commentaar willen geven of ik met buitenlandse nummerplaten mag rijden: ja, ik betaal er zelf VVA op in België.

Adriaan 14:30
afbeelding van Adriaan

Je moet geen buitenlandse nummerplaat hebben hoor om u hieraan te ergeren. Ik deel uw frustratie helemaal met mijn belgische nummerplaat, waarom moeten de regels in elke stad anders zijn, andere websites, om dan inderdaad nog maar te zwijgen over wat er in de buurlanden gebeurd, wat een gezever is me dat, de voorruit kan binnenkort voor de helft gevuld zijn met onozele stickers van Parijs, duitsland,....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws