Gemiddelde CO2-uitstoot van top 10 automerken steeg in 2017 (EU)

uitstoot-CO2-auto-2020

Onze digitale inkt over het CO2-drama dat zich kan voltrekken in 2020 is nog niet droog of het nieuws komt naar boven dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de tien meest verkopende automerken in Europa is gestegen.

Even in een notendop; tegen 2020 moet elk automerk in Europa een gemiddelde vlootwaarde van 95 g/km C02 voor kunnen leggen. Lukt dat niet, dan hangen er serieuze boetes boven het hoofd (lees HIER alle info). Tot dusver de theorie. De praktijk? Vorig jaar steeg de CO2-uitstoot van de vloot van de tien meest verkopende automerken in de EU. Of je de soundtrack van de Paniekzaaiers van Gaston & Leo al op mag zetten?

Wat denk je zelf?

Wat meer info. De slimme koppen / dataverzamelaars van Jato trokken even na hoe het nu juist zit met Europa's 10 meest verkopende merken en hun CO2-uitstoot. Specifiek gaat het dan over Volkswagen, Renault, Ford, Opel, Peugeot, Fiat, Skoda, Toyota, Citroen en Nissan. Hoe ver af / op schema zitten ze naar dat streefdoel van 95 g/km in 2020? In 2017 steeg de CO2-uitstoot van hun gehele vloot samen met 1 g/km ten opzichte van 2016, waardoor ze op 113,8 g/km komen te staan.

Bedankt, crossover

Grote doorn in heel dit verhaal? De crossovers die vaak hogere CO2-waarden voorschotelen dan het lagere hatchback- of stationwagen-derivaat. Automerken mogen dan nog wel zo veel moeite doen om grammetjes te schaven van pakweg een Polo of een Golf, kopers van een T-Roc of Tiguan doen dat meteen teniet. Idem voor Peugeot met de 308/ 3008, Skoda met de Octavia/ Kodiaq, etc etc... Tel daar nog eens bij op dat diesel aan de kant wordt gezet voor benzine-SUV's (met een nog hogere CO2) en we moeten er eigenlijk geen tekeningetje bij maken.

uitstoot-CO2-auto-2020

Toyota is één van de weinigen in de top 10 die er op vooruit is weten te gaan. De CO2-uitsoot van de gehele vloot van het 'hybridemerk' komt daarmee op 101,2 te liggen. Evenwel nog steeds 6,2 g/km af van het streefdoel tegen 2020. Om je een idee te geven; al de andere merken buiten PSA-gerief in de top bengelen ergens rond de 115 à 120 g/km. Waardoor je dus Toyota, Peugeot (104,5) en Citroën (105,5) mag bedanken om het gemiddelde nog wat naar beneden te halen.

Geven we tenslotte nog even mee; de gehele vloot van de top 10 automerken in Europa 2017 was goed voor 58% van de verkochte wagens in Europa dat jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws