Onze digitale inkt over het CO2-drama dat zich kan voltrekken in 2020 is nog niet droog of het nieuws komt naar boven dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de tien meest verkopende automerken in Europa is gestegen.
Even in een notendop; tegen 2020 moet elk automerk in Europa een gemiddelde vlootwaarde van 95 g/km C02 voor kunnen leggen. Lukt dat niet, dan hangen er serieuze boetes boven het hoofd (lees HIER alle info). Tot dusver de theorie. De praktijk? Vorig jaar steeg de CO2-uitstoot van de vloot van de tien meest verkopende automerken in de EU. Of je de soundtrack van de Paniekzaaiers van Gaston & Leo al op mag zetten?
Wat denk je zelf?
Wat meer info. De slimme koppen / dataverzamelaars van Jato trokken even na hoe het nu juist zit met Europa's 10 meest verkopende merken en hun CO2-uitstoot. Specifiek gaat het dan over Volkswagen, Renault, Ford, Opel, Peugeot, Fiat, Skoda, Toyota, Citroen en Nissan. Hoe ver af / op schema zitten ze naar dat streefdoel van 95 g/km in 2020? In 2017 steeg de CO2-uitstoot van hun gehele vloot samen met 1 g/km ten opzichte van 2016, waardoor ze op 113,8 g/km komen te staan.
Bedankt, crossover
Grote doorn in heel dit verhaal? De crossovers die vaak hogere CO2-waarden voorschotelen dan het lagere hatchback- of stationwagen-derivaat. Automerken mogen dan nog wel zo veel moeite doen om grammetjes te schaven van pakweg een Polo of een Golf, kopers van een T-Roc of Tiguan doen dat meteen teniet. Idem voor Peugeot met de 308/ 3008, Skoda met de Octavia/ Kodiaq, etc etc... Tel daar nog eens bij op dat diesel aan de kant wordt gezet voor benzine-SUV's (met een nog hogere CO2) en we moeten er eigenlijk geen tekeningetje bij maken.
Toyota is één van de weinigen in de top 10 die er op vooruit is weten te gaan. De CO2-uitsoot van de gehele vloot van het 'hybridemerk' komt daarmee op 101,2 te liggen. Evenwel nog steeds 6,2 g/km af van het streefdoel tegen 2020. Om je een idee te geven; al de andere merken buiten PSA-gerief in de top bengelen ergens rond de 115 à 120 g/km. Waardoor je dus Toyota, Peugeot (104,5) en Citroën (105,5) mag bedanken om het gemiddelde nog wat naar beneden te halen.
Geven we tenslotte nog even mee; de gehele vloot van de top 10 automerken in Europa 2017 was goed voor 58% van de verkochte wagens in Europa dat jaar.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 5 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 20 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden