China heeft besloten de komende jaren stelselmatig haar strenge protectieregels tegen buitenlandse autoconstructeurs af te bouwen. Waardoor automerken binnenkort geen zware invoerrechten meer moeten betalen of verplicht zijn samen in zee te gaan met een Chinese partner.
Het zal je misschien wel zijn opgevallen; bijna elk internationaal automerk dat wagens verkoopt in China doet dat in een joint venture. De reden daarvoor is te herleiden uit een beslissing die de Chinese overheid in 1994 nam. Toen besloot het namelijk dat automerken serieuze invoerrechten zouden moeten betalen of ze moesten de auto's bouwen in lokale fabrieken met de hulp van lokale bedrijven. Protectionisme, zeg maar.
Die regel gaat China nu stelselmatig afbouwen. Dit jaar al, door geen zware invoertaksen meer te heffen op elektrische voertuigen van internationale automerken. Cru gezegd; het opent de Chinese deur voor Tesla. Vanaf 2020 zijn alle commerciële voertuigen welkom en tegen 2022 verdwijnen de handelsbeperkingen dan helemaal. Belangrijk nieuws voor verschillende automerken, want de Chinese markt is de grootste ter wereld.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 10 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 14 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden