China opent automarkt

bmw-x1-plug-in-china_01

China heeft besloten de komende jaren stelselmatig haar strenge protectieregels tegen buitenlandse autoconstructeurs af te bouwen. Waardoor automerken binnenkort geen zware invoerrechten meer moeten betalen of verplicht zijn samen in zee te gaan met een Chinese partner.

Het zal je misschien wel zijn opgevallen; bijna elk internationaal automerk dat wagens verkoopt in China doet dat in een joint venture. De reden daarvoor is te herleiden uit een beslissing die de Chinese overheid in 1994 nam. Toen besloot het namelijk dat automerken serieuze invoerrechten zouden moeten betalen of ze moesten de auto's bouwen in lokale fabrieken met de hulp van lokale bedrijven. Protectionisme, zeg maar.

Die regel gaat China nu stelselmatig afbouwen. Dit jaar al, door geen zware invoertaksen meer te heffen op elektrische voertuigen van internationale automerken. Cru gezegd; het opent de Chinese deur voor Tesla. Vanaf 2020 zijn alle commerciële voertuigen welkom en tegen 2022 verdwijnen de handelsbeperkingen dan helemaal. Belangrijk nieuws voor verschillende automerken, want de Chinese markt is de grootste ter wereld.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws