Politievoertuigen - zoals combi's - van de lokale politie zijn voortaan niet meer keuringsplichtig. Omdat er te veel keuringswerk aan zit te komen met de oldtimers? Of zit er een andere redenering achter?
Het zou op en top Belgisch zijn; oldtimers naar de keuring en om te zorgen dat de keuring niet té druk wordt een andere groep auto's 'van de keuring halen'. Toch ligt de waarheid achter de beslissing om politievoertuigen niet meer keuringsplichtig te maken net iets anders.
Iets met onze verschillende regeringen
Heel, heel, heel lang geleden, toen de rijkswacht nog over onze veiligheid waakte, werden alle dienstvoertuigen vrijwaart van de technisch keuring. Na de hervorming hield de federale politie deze status, al moest de lokale politie wel naar de jaarlijkse keuring met dienstvoertuigen. De Vlaamse Regering heeft nu het woord “federaal” laten schrappen. Daarbij komt ook dat de autokeuring een gewestelijke aangelegenheid is waardoor nu alle dienstvoertuigen vrij zijn van keuring. Buiten het Brussels gewest gerekend, want daar zijn ze geen voorstander van die nieuwe regel. Kunnen jullie nog volgen?
Heleboel tegenwind
Er komt van verschillende richtingen tegenwind op deze beslissing. Vincent Houssin, van de politievakbond VSOA, vindt deze nieuwe regel compleet onlogisch aangezien de dienstvoertuigen net meer aan zware omstandigheden worden blootgesteld dan eender welk ander voertuig. Verder is dit een achteruitgang voor de veiligheid van hun personeel en andere weggebruikers. Zo is er negen jaar geleden een zwaar ongeval gebeurd in de politie zone Amow –Asse, Merchtem, Opwijk en Wemmel- dankzij het verwaarlozen van een combi en het rijden met banden waar geen inkervingen meer op zaten. Andere hulpdiensten zoals brandweer, ziekenwagens en MUG-diensten blijven trouwens wel een verplichte jaarlijkse keuring ondergaan.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden